Lidé v postapokalyptickém Chicagu jsou rozděleni podle pěti základních testovaných vlastností do frakcí. A frakce je více nežli krev. Je to závazný životní styl, který už nikdo nikdy nemůže změnit. Může to jen vzdát a spadnout mezi spodinu zahnívajících loserů, zvaných Odpadlíci. Ale co když ještě nevíte, kam patříte, a nechcete patřit někam, kde vám nebude dobře? Co když vám jedna frakce nestačí? Potom jste raritním divergentem, který destabilizuje systém, a musí být zlikvidován!
Divergence: Teenageři zas bojují o přežití. A ne úplně blbě
Šestnáctiletá Beatrice Priorová z frakce Odevzdaných měla z těchhle zařazovacích testů bobky a věděla proč. Jako by tušila, že na ni nebudou fungovat a nedokáží ji vtěsnat do jediné škatulky, kam by měla do konce života patřit. Jako by tušila, že z testů vyjde jako divergentní psanec, který se bude moci dál spoléhat jen na sebe a nebude moci nikomu věřit, ledaže by se objevil někdo jako atletický bourák Theo James alias Čtyřka z frakce Statečných, kterému každá rozdychtěná šestnáctka ochotně uvěří cokoli. Blíží se chvíle osudového rozhodnutí, kdy si Tris bude muset zvolit, kam bude patřit. A tak pro začátek naskočí do vlaku Statečných, kde narazí na sympaťáka Čtyřku, partu kámošů, ale také hovadského brutála Erica, který dělá všechno pro to, aby ji poslal mezi odepsané Odpadlíky. Jenomže to neznáte Tris – čím větší humus, tím víc tlačí na pilu! A to se bude holkám ze základky líbit.
Čím nakrmit teenagery?
Honba za další účinnou masáží teenagerovského publika pokračuje, protože když to pak vyjde a shrábne se alespoň polovina kapesného z celého světa, je to pořádný balík. Jde jen o to, jak z osvědčených ingrediencí, po kterých se mohou generačně zamindrákovaní adolescenti utlouct, uklohnit nový a dostatečně „halucinogenní“ eintopf, který do sebe budou hladoví nezletilí cpát, až se jim budou dělat boule za ušima. Harry Potter byla trefa do černého, Twilight dokázal, že to fakt funguje a současně vybídl k následování. A to nemusel dvakrát, protože bylo jasné, že ten, kdo trefí bingo, bude zase ve vatě. Jenomže to není zas až tak jednoduché. Vcelku zajímavým fenoménem je pak skutečnost, že se stále více sází na silné holčičí figury (nebudeme-li počítat antického spratka a juvenilního przniče starých mýtů, polokrevníka Percyho Jacksona).
Tak jsme se proběhli Zemí Panen s lukem a šestnáctiletou Katniss, standardně postapokalyptickou severní Amerikou v akční fantasy Hunger Games, ve vypatlané fantasy blbině Mortal Instruments: Město z kostí zjistili spolu s Clary, jaké je to být polovičním andělem, v čarodějnické fantasy romanci Nádherné bytosti s Lenou (a snaživým přicmrndáváním Jeremyho Ironse a Emmy Thompsonové) zažili balancování mezi Dobrem a Zlem a v Mrtvých a neklidných (pro změnu za účasti Johna Malkoviche) zaznamenali podíl pipiny Julie na polidštění jednoho zombíka. Jakkoli ledacos z uvedeného připomíná vedlejší produkt lobotomie, je zřejmé, že tohle předhazování návnady cílovce, která je nejen početná, ale dokáže být také sakramentsky vděčná, jen tak neskončí. Divergence je toho modelovým příkladem.
Spíše akce nežli romance
Z výše uvedeného má v rámcovém aranžmá zřejmě nejblíže k Hunger Games, čímž nemám rozhodně na mysli konkrétní dějovou příbuznost, ale fakt, že v obou případech se jedná o jakousi bojovku, kde jde holkám o život (protože jinak by to otrlé teenagery nebralo). Slušný rozpočet (85 milionů dolarů) a režie byly svěřeny Neilu Burgerovi (Iluzionista), který si sice rád sám píše i scénáře, což za něj tentokrát ale vzal smíšený scenáristický tandem Vanessa Taylorová (namakaná hlavně z televizních seriálů) a Evan Daugherty (Sněhurka a lovec). A slušně ho namastili podle veleúspěšné literární předlohy, jejíž autorkou je Veronica Rothová, která rozvrhla svoji látku do tří dílů (Divergence, Rezistence, Aliance), čekajících nyní disciplinovaně na svoji ekranizaci. Nic neobvyklého v subžánru teen fantasy, o nějž je pořád latentní zájem.
Dramaturgický koncept, postihující nekompromisní realitu ve frakci Statečných, je založen na jednoduché a univerzálně srozumitelné premise: „Vybrali jste si nás, teď si vybereme my vás – a výřad půjde do odpadu“. Tuhý výcvik přežijí jen ti, co se nevzdávají, protože je třeba zjistit, kdo na to má. Za hradbami postapokalyptického Chicaga je sice zatím klid, ale to se může kdykoli změnit. Tahle výchozí situace je ideální rozehrávkou pro dobrodružnou akční fantasy, kde se kontinuálně skáče do neznámé hlubiny, na jejímž dně je buď betonová deska, nebo záchranná síť (jenomže kdo tohle může vědět!), házejí se kudly do terče kolem hlavy a mozek se vymývá simulovanými hororovými situacemi. No a sem tam je třeba vlézt i na žíněnku, dát někomu přes držku a pak se za odměnu svézt po laně ze střechy mrakodrapu.
Tohle všechno musela zvládnout ústřední hrdinka Shailene Woodleyová (Děti moje), která má natrénováno hlavně na televizních filmech a seriálech. Navzdory tomu, že to není miss postapokalypticckého Chicaga, je na ni příjemný pohled, neboť je přirozená, sympatická a kontaktní, a to natolik, že vám nebude dělat problém držet jí palce. Kdyby prasklo, že je divergent, byla by v nejkratší možné době mrtvá, pod čímž by byla podepsáná ústřední záporačka Kate Winsletová, která si tenhle part statečně zahrála v pátém měsíci těhotenství (což se režisérovi i kameře podařilo slušně zakamuflovat).
Dobře šlapající Divergence nabízející osudy puberťáků ve vesměs nepřátelském světě, který je chce mít nějak zařazené, aby nebyl bordel a lépe se ovládali, tak nabízí spíše akci nežli romanci, a to je dobře (byť charakter této akce začne být po čase poněkud monotónní). Navzdory tomu tenhle spektákl vydělal sto milionů za deset dnů – no, nekupte to a nejděte fofrem do dvojky, nežli cílovka vychladne nebo si najde jiný terč!
Zkrátka:
Fakt, že je to tempařské a koukatelné, vcelku sympaticky obsazené, nese to pár nosných myšlenek a není to taková blbina, jako jsme možná (někteří) čekali, možná svádí ke smířlivějšímu hodnocení a k přehlédnutí všech klišé a účelových triků, které dělají důvěřivým teenagerům díru do hlavy. Aniž bych byl pod vlivem místního kognitivního mediátoru, musím přiznat, že jsem s Divergenci neměl žádné zásadní problémy a patetické výkřiky typu „jsme Odpadlíci, ale našli jsme jeden druhého a zítra budeme muset znovu bojovat“ ve mně nevyvolával iluzi slizkých emocionálních splašků, ale spíše pocit, že bych se na tohle pokračování docela rád podíval. Vypadá to, že budeme mít šanci.
DIVERGENT / DIVERGENCE. USA 2014, 139 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Neil Burger. Scénář: Vanessa Taylorová, Evan Daugherty. Kamera: Alwin H. Küchler. Hudba: Junkie XL. Hrají: Shailene Woodleyová (Tris), Theo James (Čtyřka), Kate Winsletová (Jeanine), Ashley Juddová (Natalie), Jai Courtney (Eric), Tony Goldwyn (Andrew). V kinech od 1. května 2014.