Glosa z Berlinale: Čas ďábla na ostrově Utoya

Pokud bychom měli hledat společné téma pro snímky, které filmový festival Berlinale stihl uvést ve své první polovině, jedno by se určitě našlo – inspirace (nejlépe vyhrocenými) skutečnými událostmi. K nejkontroverznějším soutěžním titulům tohoto druhu patřil zcela jistě norský film Utoya 22. července (Utøya 22. Juli).

Norský režisér Erik Poppe natočil film, který mnoho diváků rozrušil. Připomněl tragédii na norském ostrově Utoya, kde neonacista Anders Behring Breivik před sedmi lety zavraždil 77 lidí a více než 100 vážně zranil. Snímek shodou okolností přichází pár dní po útoku na americké střední škole na Floridě a zároveň s sebou přináší otázky, zda, kdy a jak je vhodné točit filmy o podobných masakrech.

Utoya 22. července začíná výbuchem ve městě a pak se pohled přesouvá na ostrov, do tábora mladých socialistů, „bezpečného místa na světě“, jak říká v úvodu hlavní hrdinka Kaja (výborná Andrea Berntzenová). Tu pak přes sedmdesát minut v jednom záběru sledujeme, jak se snaží přežít a zároveň nenápadně najít svou sestru, za niž cítí odpovědnost. 

Teror je ve filmu vybudován dutými zvuky střelby, křiku a ležícími těly obětí. Není ukázána krev a vraždění, ale neštěstí a zoufalství mladých lidí. Vrah se s výjimkou jedné vzdálené siluety nikdy v záběru neobjeví, nepadne ani jeho jméno. Drama není vyprávěno z jeho pohledu, ale z pohledu jeho obětí.

Pro tvůrce byla v tomto projektu velmi důležitá citlivost. Mimo jiné se netočilo přímo na ostrově Utoya. Režisér Erik Poppe hovořil s mnoha rodiči obětí i lidmi, kteří přežili, a na základě zpovědí se rozhodl vytvořit fiktivní příběh s fiktivními postavami, aby se nedotkl pozůstalých připomínáním reálných událostí.

Pomohlo, že filmařům se dostalo podpory od mnohých, jichž se tehdejší útok osobně dotkl. Režisér v Berlíně přiznal, že v opačném případě by od natáčení upustil. „Je důležité tuto událost mladých lidí z ostrova Utoya připomínat. Doufám, že film ukáže, co se může stát, a že se všichni máme snažit, aby se něco podobného nestalo znovu,“ uvedl k poselství snímku.

Ďábelsky dlouhý Čas ďábla

Podle skutečných událost vznikl i soutěžní film Čas ďábla (Ang Panahon Ng Halimaw) filipínského filmového veterána Lava Diaze. Příběh je zdánlivě prostý, vrací se do roku 1979, kdy za vlády prezidenta Marcose byly ustanoveny domobrany, které vzaly právo do svých rukou a vraždily filipínské obyvatelstvo. Ve filmu stojí na jedné straně vojenská jednotka v lesích, na druhé běžní obyvatelé městečka Ginto. V úvodu žena v jazyce tagalog vypráví o svých přátelích, kteří se stali nevinnými oběťmi tohoto teroru a jimž snímek vzdává hold.

Čas ďábla má i ďábelskou délku – mistr pomalého filmu Lav Diaz, známý svými dlouhými stopážemi, předložil publiku čtyřhodinový příběh, navíc černobílý a zpívaný jako rocková (i když spíše folková) opera. Narážky na současný režim prezidenta Rodriga Duterteho jsou evidentní, stejně jako je evidentní, že Čas ďábla není film s komerčním potenciálem a že i festivalový divák bude muset mít trochu vyhraněný vkus.

Tradiční americká story

Vedle toho Berlinale ve svém programu ukázalo i úplně jiný styl, zcela v tradicích typického amerického filmu o hrdinovi, jenž se promění v zodpovědného a chápavého jedince pod vlivem nečekané životní události. Americký režisér Gus Van Sant je silná režisérská osobnost, v jeho filmografii najdeme filmy experimentální i tradiční. V Berlíně uvedená novinka Neboj, neodejde po svých daleko (Don't Worry, He Won't Get Far On Foot) patří do druhé kategorie.

I tento film má kořeny ve skutečnosti – v příběhu karikaturisty Johna Callahana. Joaquin Phoenix hraje floutka a alkoholika, který je po těžké autonehodě doživotně upoután na vozík a hledá smysl svého nového života, i když smysl toho předtím ho nezajímal. Jde o tradičně dobrý americký film s tradičně dobrými hereckými výkony, tradičně potěší milovníky amerických příběhů a tradičně vyvolá sentiment. I to se na Berlinale počítá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 22 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...