Recenze: Vysoká hra s ohněm

Francouzská skupina Vysoká hra (Le Grand Jeu), jež sdružovala básníky, malíře a vizionáře, svou činnost sice dávno ukončila, její odkaz ovšem je – naštěstí – stále více než živý. Potvrzuje to i souborné vydání všech čísel stejnojmenné revue, již toto naprosto ojedinělé společenství umělců vydávalo.

Úvodem možná trochu fakt: Skupina Vysoká hra, jež působila v Paříži v letech 1927 až 1932, sdružovala tehdy relativně mladé autory, všem bylo kolem dvaceti. Ovšem juvenilní jejich tvorba ani názory rozhodně nebyly. Napsali-li v úvodním textu prvního čísla své revue, že „Vysoká hra je nenapravitelná; hraje se jen jednou. Chceme ji hrát v každém okamžiku svého života. Hraje se na ‚kdo ztrácí, vyhrává‘“, nebylo to žádné hraní si se slovíčky, jaké bychom mohli nacházet v tehdejších teoretických provoláních, například našich poetistů.

Protože, čtěme dál: „Postoj: je třeba se uvést do stavu naprosté vnímavosti, a tedy být čistý, vytvořit v sobě prázdno. Odtud naše ideální snaha, učinit vše a v každém okamžiku otázkou. Návyk na tuto prázdnotu ztvárňuje den ze dne našeho ducha. Nesmírný tlak nevinnosti pro nás rozlomil všechny přehrady a zábrany, které člověk jako bytost společenská obvykle přijímá.“

Stav naprosté vnímavosti

Pod tím si lze samozřejmě představit ledacos, ovšem především Roger Gilbert-Lecomte a René Daumal, dva „tahouni“ celé skupiny – aniž bychom jakkoli umenšovali přínos dalších přátel (tedy Rogera Vaillanda, Rollanda de Renévilla či Georgese Ribémont-Dessaignese, například) –, „uvedením se do stavu naprosté vnímavosti“ mysleli jediné: následování příkladu Jeana Arthura Rimbauda a jeho slavného Dopisu vidoucího. Konkrétně slov o tom, jakým způsobem se básník stává vidoucím…

Pro připomenutí: Rimbaud píše o „dlouhém, nesmírném a vědomém rozrušování všech smyslů“. Jinými slovy, autoři Vysoké hry se vydali na pouť, jež mohla klidně skončit předčasnou smrtí či šílenstvím, mohla ovšem také vést k poznání, přinejmenším k nahlédnutím za oponu, dělící nás od jiných světů. Poezie tak pro ně byla víc než pouhé skládání hezkých slovíček a rýmů.

Poezie, za niž se platí

Především jak Daumal, tak Gilbert-Lecomte si byli všech rizik jasně vědomi, přesto se na onu pouť ohněm vydali. Vrhli se do něj a vydali se mu. V čemž se, mimo jiné, diametrálně lišili od svých surrealistických současníků, semknutých kolem André Bretona, kteří svá – ve srovnání nevinná a opatrná bádání – provozovali po kavárnách.

Vysoká hra
Zdroj: ČT24

V souvislosti s Vysokou hrou (česky již dříve vyšla její antologie, stejně jako jednotlivá Daumalova a Gilbert-Lecomtova díla) nelze nezmínit její českou stopu: členem skupiny byl po nějaký čas malíř Josef Šíma, sice o generaci starší než ostatní, ovšem setkání s nimi bylo pro jeho další tvorbu velice důležité (jak jistě prokáže jak připravovaná výstava v Moravské galerii, tak publikace s ní spojená). Skupině byl blízký i spisovatel a básník Richard Weiner.

Závěrem snad názor teoretičky umění, prozaičky a básnířky Věry Linhartové, jež měla k odkazu Vysoké hry jistě blízko: „Vysoká hra je však také básnickou zkušeností, ne proto, že vydala několik básnických spisů, ale proto, že je zkušeností slova. Nikoli slova-ozdoby krásného písemnictví, ale slova-gesta, slova-magického aktu, které skutečně hýbá oslovenou, pojmenovanou věcí, které ji otevírá. Toto žité, trojrozměrné slovo je duchovní silou, analogickou nebo totožnou k silám, jež hýbají universem – k energii.“

Je třeba též uvést, že jakkoli daleko za onu zmiňovanou oponu nahlédli, vybralo si to svou daň: jak Daumal, tak Gilbert-Lecomte na následky svých expedic zemřeli, relativně mladí, v šestatřiceti letech. Ale jak napsal Roger Gilbert-Lecomte, „řeknu-li ‚oheň‘, mé tělo je uprostřed plamenů…“

Ovšem dílo, které po sobě zanechali, ať již na stránkách Vysoké hry, či v básnických sbírkách, svědčí o hloubce a také opravdovosti (a nebezpečnosti, v tom nejlepším slova smyslu) jejich snah. A že leželo dlouhá desetiletí v zapomenutí, není vina jejich, ale pouze důkazem ignorance většinového literárně-vědného diskurzu. Až v poslední době se tedy Vysoké hře dostává ocenění, jež si zasloužila dávno, a lze jen uvítat, že tuto možnost má nyní i český čtenář.

Vysoká hra, vydalo nakladatelství Malvern, 2017.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...