Recenze: Colin Farrell je oklamaný jižanskými dívkami i scénářem

V roce 1966 napsal rodák z Clevelandu Thomas Cullinan temný román The Beguiled, odehrávající se v jižanské dívčí internátní škole, v době americké občanské války. V roce 1971 převedl režisér Don Siegel tenhle příběh na filmové plátno za účasti Clinta Eastwooda (jenž v témže roce prorazil jako Drsný Harry) a oscarové star Geraldine Pageové. V roce 2017 natočila další oscarová laureátka Sofia Coppolaová (jen ona ví proč) další filmovou reinterpretaci Cullinanovy předlohy. Snímek Oklamaný je vyprávěn z pohledu přesilovky ženských figur, proti níž nemá prohnaný macho Colin Farrell šanci.

Píše se neklidný rok 1864 a do konce války Severu proti Jihu zbývá ještě dlouhý a notně krvavý rok. Uprostřed téhle válečné vřavy se z pera Margaret Mitchellové zrodil ikonický příběh Scarlett O'Harové a Rhetta Butlera, na který ale rychle zapomeňte, stejně jako na jeho velkolepý filmový přepis s Vivien Leighovou a Clarkem Gablem. Neboť tahle válečná epizoda, zasazená do jakéhosi zapadlého kouta projižanské Virginie, není o romantické lásce, ale spíše o nečekaně probuzeném chtíči, nenaplněné touze, nezvládnutých emocích, nezkrocených základních instinktech a mazané manipulaci, za kterou bude muset někdo zaplatit.

Pět žákyň dívčí internátní školy Farnsworth Seminary, upjatá učitelka Edwina (Kirsten Dunstová) a přísná ředitelka Martha (Nicole Kidmanová) usedají k pravidelnému rituálu, jímž končí svůj den. „Prosíme tě, abys chránil naši školu, a modlíme se, abys nás dnes v noci chránil od zlého.“ Večerní modlitba se dere okenicemi bílého jižanského domu v klasickém řeckém stylu, který již zažil lepší časy, mísí se s vrzavou písní cikád a vzdálenými explozemi připomínajícími, že válka ještě neskončila.

Oklamaný
Zdroj: CinemArt

Pak tenhle stereotyp noblesní enklávy, izolované od válečných hrůz, naruší vážně zraněný voják Unie, desátník John McBurney (Colin Farrell), jemuž ve jménu křesťanské lásky poskytnou péči i přístřeší. A on se je pak snaží přesvědčit, že není nepřátelský Yankee, jenž brutálně znásilní každou jižanku, obzvlášť když je záhy patrné, že tenhle akt by s ním nejedna z nich podstoupila ráda a dobrovolně. Tady melodramatické aranžmá končí a žánr se rázně přehoupne do hororově kolorovaného, psychologického thrilleru.

Ztraceno ve scénáři

Režisérka a scenáristka Sofia Coppolaová (Ztraceno v překladu) pochází z oscarové rodiny, byť tátu Francise se jí zřejmě překonat nepodaří. Přiznává, že ráda zachycuje dramata, vztahy a proměny v relativně uzavřených ženských skupinách, a Oklamaný, komponovaný jako dámský hon na Farrella, jí v tomto ohledu nabízí řadu šancí.

Prokázala, že jí tu jde o něco lépe režie nežli scénář a o hodně lépe pohlcující atmosféra a vedení herců a vizuálu nežli konstrukce děje a narace, která je spíše naskicovaná než dějově propracovaná. Pomáhá jí brilantní vizuál kameramana Philippa Le Sourda, jenž dokáže suverénně přeostřovat mezi pastelovým, snovým, krvavým a stylově ponurým; navzdory desetimilionovému rozpočtu neošizená výprava a soustředěné herecké výkony.

Nicole Kidmanová ve filmu Oklamaný
Zdroj: CinemArt

Ty kombinují již odzkoušenou spolupráci s Kirsten Dunstovou (Smrt panen, Marie Antoinetta) či Elle Fanningovou (Odnikud nikam), s novými hvězdami, jako je všeho schopná Nicole Kidmanová nebo Colin Farrell, balancující doslova na jedné noze mezi polohou hosta, vězně, milence a manipulátora, který se tu snaží přežít.

Zdánlivá idyla

Vyšla z toho nízkorozpočtovka, jež nevypadá lacině, neurazí ani neohromí a mixuje jemné, komorní, nedopovězené a úchylně děsivé. K dramatickému vyvrcholení dospívá spíše skokově, po překotném a masivním zvratu, s nímž je třeba se smířit a nepátrat po jeho logice a kořenech, protože byste možná žádné zásadní nenašli.

Oklamaný může působit i jako dějově příliš strohý a zkratkovitý, ale možná to není nedopatření a Sofia Coppolaová ho právě takového chtěla mít. Nabízí přijatelnou stopáž, odlehčenou konverzaci na téma „jablkový koláč“ a zdánlivou idylu v odlehlé jižanské usedlosti, pod jejímž povrchem číhají zalykaví démoni, sedm zjitřených dívek a žen a pomalé omývání polonahého Colina Farrella.

Sofia za film v Cannes převzala cenu za nejlepší režii a vy v něm budete i v posledním hromadném záběru marně hledat čistě kladnou postavu, s níž byste si s chutí dali panáka Southern Comfortu.