
Fotograf sleduje zánik a proměny industriální krajiny
Ondřej Durczak se narodil roku 1989, takže největší slávu karvinského hornictví zná jen z fotografií, dokumentů nebo vyprávění. To, co z této doby zbylo, hledá s fotoaparátem zavěšeným na krku.
Dlouhé kilometry nachodil v oblasti Karviná Doly, kde se jako ikona kraje vzpíná těžní věž dolu Barbora. Autor však během putování v oblasti zachycuje už jen zbytky zašlé slávy. Pracuje nejen s vlastními fotkami, ale také s archivním obrazovým materiálem. Umělecky srovnává doby minulé během dvacátého století a nynější stav oblasti.
„Značná část souboru o Karvinsku je inscenovaná, vytvořená na základě asociací, které jsem získal třeba z odborné literatury nebo z agitační, propagandistické knížky z doby normalizace,“ vysvětluje fotograf.
Druhá část výstavy prezentuje výběr fotografií z projektu Ostrava v důchodu, ve kterém se Durczak zaměřoval na typické dominanty města, jako vysoké pece, doly nebo kolonie, ale také na méně proslulé motivy, jako bufety, koupaliště, nádražní budovy nebo záchodky.
Na expozici v galerii Opera spolupracovalo Národní divadlo moravskoslezské s Institutem tvůrčí fotografie v Opavě, kde Ondřej Durczak působí coby doktorand. Výstava bude otevřena do začátku května.