Avantgardní Dášeňka. Výstava ukazuje dětský svět bratří Čapků

Tvorbu bratří Karla a Josefa Čapka pro děti připomíná výstava, která začala v Kutné Hoře. Pořádající Galerie Středočeského kraje expozici nazvala Ty děti si pořád hrají. Ukazuje zásadní přínos bratří Čapků k rozvoji dětské literatury a zároveň zdůrazňuje význam dětského světa v jejich díle. Bude přístupná do poloviny března.

Návštěvníci uvidí nejen obrazy, kresby, skici, dětské knížky v různých jazykových mutacích, ale také Josefovy návrhy potisků textilií. Výstava zahrne i dosud nevystavená díla od desátých do čtyřicátých let dvacátého století. Expozice láká na původní obálku k Povídání o pejskovi a kočičce nebo na fotografie Dášeňky, jak ji zachytil Karel Čapek.

Dášeňka čili život štěněte byla ve svém žánru průkopnickou knihou

„Je nutné si uvědomit, že dětská kniha s fotografickými ilustracemi byla u nás tehdy absolutní avantgardní novinkou,“ upozorňuje kurátorka výstavy Pavla Pečinková. Dokonce v mezinárodním kontextu je kniha Dášeňka čili život štěněte označována za průkopnickou. Snímky Dášeňky doplnil Karel Čapek svými kresbami. A přidal tak knížce ještě jedno prvenství: o ilustrace ke svému textu po letech spolupráce nepožádal bratra Josefa.

Výstava ukazuje dětský svět bratří Čapků (zdroj: ČT24)

„I když se bratři rozdělili, tak jim zůstává mnoho společného. Zůstávají jim společné ideály a společné umělecké postoje. Jedním z prvků, který je pořád stmeluje, je právě vztah k dětství a dětskému světu,“ uvažuje Pavla Pečinková o vztahu bratří Čapků.

Dalším unikátem je ilustrace k loupežnické pohádce od Josefa Čapka. Byla zapůjčena z pražské Čapkovy vily, která prochází zásadní rekonstrukcí. „Jde o vůbec první dochovanou Čapkovu ilustraci dětské knihy,“ uvedla Pečinková. Byla součástí první verze loupežnické pohádky v Nůši pohádek z roku 1918, která byla předchůdcem známějšího Devatera pohádek. „Byla to odpověď Karla Čapka na tažení proti pohádkám, které tehdy vedli moderní vychovatelé,“ dodala.

Ilustrace k loupežnické pohádce od Josefa Čapka
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Kurátoři Pavla Pečinková a Richard Drury připomněli, že i když bratři Čapkové oponovali všem nacionalistickým koncepcím tvorby, právě jejich dílo je uznáváno jako důležitý přínos českého národa ke kulturnímu dědictví dvacátého století. Pečinková se dlouhodobě věnuje především dílu Josefa Čapka, v roce 2009 uspořádala jeho velkou retrospektivu na Pražském hradě, která dodnes patří mezi divácky nejúspěšnější výstavy v tuzemsku, vidělo ji zhruba 73 tisíc lidí.

Josef Čapek patří na českém trhu k nejžádanějším autorům, jeho obrazy se prodávají za milionové částky, nejdráže se na aukci v Česku prodal letos na jaře jeho obraz s názvem V červnu. Kupec za něj zaplatil přes 14 milionů korun. Také tato olejomalba z roku 1938 se dotýká dětského světa a hravosti, stejně ale jako obav z událostí v Evropě.

Výstava zve dětské návštěvníky a nabízí volný prostor pro hru

Výstava Ty děti si pořád hrají v Galerii Středočeského kraje je určena nejen znalcům a milovníkům umění, ale podle pořadatelů také dětem. Proto je členěna do několika okruhů a významnou součástí je interaktivní část expozice, která nabízí volný prostor pro hru.

Po dobu trvání výstavy připravilo Lektorské centrum GASK doprovodné programy pro návštěvníky napříč generacemi. Spolu s výstavou vznikl katalog, obsahující reprodukce vystavovaných děl, doplňující a prohlubující znalosti o vztahu tvorby bratří Čapků s dětským světem, který odborná literatura posledních padesát let podle kurátorů opomíjela.