Recenze: Orff v Národním nezkvasil, aktovky Chytračka a Měsíc nebaví

Mezi lidmi, kteří operu příliš neznají, často panuje přesvědčení, že se jedná o zoufale nudný žánr. Kdo by se chtěl v tomto předsudku utvrdit, nechť vyrazí do Národního divadla na dvě aktovky německého skladatele Carla Orffa Chytračka a Měsíc. Režisér Jiří Nekvasil se je pokusil zasadit do moderních a atmosférických estetických rámců, které se ovšem velmi rychle vyčerpají. Večer je tak eufemisticky řečeno zdlouhavý.

Příběhy obou uvedených děl Carla Orffa, který je znám jako autor masově populární kantáty Carmina Burana, vychází z pohádek bratří Grimmů. Zřejmě kvůli obavě z nedostatečné jazykové vybavenosti návštěvníků Národního divadla byly přeloženy do češtiny a doprovozeny tvrzením, že se jedná o ideální kusy pro ty, kdo žádnou operu zatím nikdy neslyšeli.

S tím by vzhledem k hravosti, grotesknosti, ale i formě obou skladeb bylo možné souhlasit. Spíše než o klasické opery totiž jde o energií sršící, multižánrové zpěvohry hojně prokládané mluveným slovem. Nekvasilovo inscenační pojetí se však zvrhlo právě v to, co neznalí diváci v opeře bohužel obvykle očekávají. Zdlouhavou nudu.

Šňupat kokain je trapné

Chytračka pojednává o dívce, která svou inteligencí okouzlí krále a následně lstí vyřeší absurdní spor mezi oslařem a mezkařem, kteří se hádají, komu z nich patří oslí mládě. To se narodilo pochopitelně oslici, čehož ovšem král nedbá a nebýt chytračky, bylo by přisouzeno majiteli mezka.

Nekomplikovaný děj je zasazen do výrazných, černobílých, pěkně nasvícených kulis. Na jevišti se kromě pestrobarevně oděných a synchronně s rytmem hudby pohybově stylizovaných hrdinů vyskytují mimové, jejichž přítomnost a gesta snad ani nemají s příběhem souviset, jen kamuflovat, že se na pódiu vlastně nic neděje.

Opera Chytračka v Národním divadle
Zdroj: Národní divadlo/Patrik Borecký

Zábavných režijních nápadů je totiž v Chytračce přinejlepším poskrovnu. Vtipné je „prostření“ pana krále (solidně zazpíván, zarecitován, zahrán a zakřepčen Romanem Janálem), bezesporu nejlepším momentem večera je zcela absurdní maketa zebry, která vyjede na scénu, kývne hlavou a zase odjede.

Nedostatek invence jde proti neotesané jarmareční lidovosti Chytračky, kterou navíc kazí mluvená intermezza tří pobudů, kteří se ve sporu o oslátko s vidinou vlastního prospěchu postaví za mezkaře. Režisér z nich patrně s intencí hru aktualizovat učinil trio právníků, pročež jim zvoní telefony a šňupou kokain. Namísto pobavení člověka bodá trapnost.

Opera Chytračka v Národním divadle
Zdroj: Národní divadlo/Patrik Borecký

Rozechvět mohla diváky jedině Jana Sibera v titulní roli. Náročný part zazpívala měkce, lehce a čistě, včetně nižších poloh. Do role dobře pasuje i po herecké stránce. Nemá však s kým ani s čím kontrastovat a stává se proto druhou a bohužel i poslední zebrou představení.

Normalizační Měsíc v novu

Čtyři chlapci si v sousední vsi „vypůjčí“ měsíc, který ve své domovině zavěsí na strom, aby v noci svítil lidem na cestu. Po smrti si každý z nich vezme jednu jeho čtvrtinu do hrobu. Světlo je však budí, a tak úlomky znovu složí dohromady a přivedou tím k životu další zemřelé. Následuje groteskní umrlčí večírek, k němuž se připojí i chlastu dychtivý (svatý?) Petr, který nakonec měsíc pověsí na oblohu, aby zářil všem.

Zhruba takový je syžet druhé uvedené Orffovy hry Měsíc. Nekvasil se rozhodl příběh zasadit do normalizační estetiky Německé demokratické republiky. Nápad to není předem odsouzeníhodný, například Rudá Marie, která je stále na repertoáru Národního divadla, vychází z podobného konceptu a jedná se o zaznamenáníhodné představení.

Několik legračních momentů Měsíc nabízí. Chlapci vyzbrojeni kníry a účesy, které jsou dnes k vidění pouze v archivní východoněmecké pornografii, ukradnou měsíc na plácku, kde probíhá podniková rekreace pracující třídy NDR, a do své vsi jej dopraví na přívěsu za trabantem, který okradení komicky dohání.

Opera Měsíc v Národním divadle
Zdroj: Národní divadlo/Patrik Borecký
Opera Měsíc v Národním divadle
Zdroj: Národní divadlo/Patrik Borecký

Inscenace však po svižném úvodu nepopadá dech až se definitivně zalkne. Je zábavné nechat vstát z mrtvých symboly východoněmecké normalizační televizní mašinérie, jako jsou včelka Mája, stvůry z Ein Kessel Buntes, jugoslávští indiáni a další panoptikální zrůdičky, ani otrlý divák však jejich komíhání jevištěm nevydrží sledovat tři čtvrtě hodiny, aniž by měl intenzivní potřebu si fyzicky ublížit.

Pochvalu zaslouží sbor a Hučín

Měsíc je spíše ansámblovým kusem, větší úlohu měl jen František Zahradníček, který Petra zazpíval bezchybně, avšak nepříliš výrazně. Jaroslav Březina upoutal kostýmem Sandmännchena, nikoliv hlasovým projevem. Nutno připustit, že part vypravěče je napsaný neobvykle vysoko, tenorista musí velmi často zapojovat falset. Jindy vynikající poslední laureát ceny Thálie si s nezvyklým úkolem příliš neporadil. Jediný výkon, který by bylo možno popsat v superlativech, podal Pavlem Vaňkem jako vždy skvěle připravený sbor.

Z dirigentského stupínku premiéru řídil Zbyněk Müller. Správně se soustředil na barevnost orchestru a přesné rytmy. Podařilo se mu zdůraznit eklektičnost Orffovy hudby, byť některé pasáže vyzněly příliš uhlazeně. V Chytračce zvolil pomalejší tempa a neuhlídal trumpetisty, kteří auditorium párkrát zle potrápili. V druhé půlce večera působil orchestr jednotněji a dynamičtěji než v první.

Závěrem je třeba upozornit na zdánlivý detail, dobře zpracovaný text v programu, v němž dramaturg Ondřej Hučín popisuje nejen uvedené kusy a kontext jejich vzniku, ale i „nacistickou“ minulost skladatele Carla Orffa. Inteligentní reflexi, která staví na pečlivě prostudovaných faktech, je třeba ocenit obzvlášť dnes, kdy jsou lidé ze „selhání“ obviňováni na základě smyšlenek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 23 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...