Jak vykuchat mutanta, lekce první. V Praze vystavuje Cronenberg

Cronenberg poprvé vystavuje v Praze (zdroj: ČT24)

Hnijící končetiny, halucinace, degenerované nebo zdeformované tělo jsou hlavní přísady, které používá filmový režisér David Cronenberg k tvorbě svých filmů. Autor sci-fi hororu Moucha, dramatu Dějiny násilí nebo adaptace Burroughsova Nahého oběda do svého kontroverzního světa pustí i české publikum. V Domě U Kamenného zvonu do 17. července otevírá unikátní výstavu filmových rekvizit Evolution. Děti mají vstup povolen jen s rodiči.

O práci kurátorů: „V životě bych tohle nedokázal stvořit, protože bych nebyl tak objektivní. Věnovali velkou pozornost detailům. Je to fantastické! Přesně takhle to mělo vypadat.
David Cronenberg
režisér

Třiasedmdesátiletý Kanaďan se do historie kinematografie zapsal právě výraznou aktivitou v tzv. body horror (či venereal horror) žánru. Ten se vyznačuje především destrukcí lidského těla, jež je způsobena mutací, parazity, nemocí, infekcí atd. Cronenberg dává hercům zabrat – např. Jeff Goldblum se pod jeho režií měnil na chlupaté monstrum a Peter Weller se v Nahém obědě propadal do drogové závislosti, při níž se dočkal vysoce reálných hmyzích halucinací. 

Děsivé snímky vynesly umělci nespočet cen, včetně ocenění z festivalu v Cannes. Tu si v roce 1996 vysloužil s kouskem Crash vyprávějícím o manželské dvojici, která dosahuje sexuálního vyvrcholení pouze při automobilových nehodách. Ve většině zemí měl film problémy s cenzurou a i při premiéře v Cannes polovina diváků znechuceně odešla ze sálu.

Génius, nebo úchyl?

Svůj arzenál podivností a rekvizit přiváží do Prahy vůbec poprvé. Dům U Kamenného zvonu návštěvníky láká třeba na brouka dohlížitele z Nahého oběda, na ortézu trupu z Crashe či na organickou zbraň ze snímku eXistenZ. Nechybí ani chirurgický nástroj určený k operacím mutantek a zmutovaný obojživelník. Ve speciálním kině se budou promítat přímo i Cronenbergovy snímky.

Za výstavou stojí Galerie hlavního města Prahy s organizací Art Movement a s Mezinárodním filmovým festivalem v Torontu. Přehlídka je putovní a jejími kurátory jsou Pierse Handling a Noah Cowan. Společně dávali projekt dohromady po dobu dvou let.