Skákal pes přes Cannes

Retriever na filmovém festivalu v Cannes může být mazlíčkem boháče, který by se promenoval na přímořském bulváru v době festivalu. To aby pocítil svou důležitost, že byl na největší filmové události roku. Český Retriever je skutečnou důležitou událostí pro český film. Jedná se o studentský film FAMU, který byl vybrán do prestižní sekce pro začínající filmaře Cinéfondation. Nevyhrál ji nakonec, ale už jen výběr do oficiálního programu v Cannes znamená velký úspěch a požehnání do budoucí tvorby pro režiséry snímku Tomáše Kleina a Tomáše Mertu.

Sami před páteční festivalovou projekcí filmu přiznali, že jim úspěch pomohl vyvrátit tvůrčí pochybnosti, které při natáčení svého pocitového snímku měli. Mladí filmaři si za námět vybrali povídku spisovatele a novináře Ondřeje Štindla, a jak uvedli, dal jim svobodu naložit s ní podle svého.

Jejich cílem nebylo vyprávět příběh o člověku, kterého opustí manželka s dítětem, ale spíš zachytit stav jeho mysli. A pes, krásný retriever, má být jakýsi jeho průvodcem při překonávání těžké osobní chvíle. Hlavní roli hraje Ondřej Malý a i on se v Cannes ocitl, ale slavnostní páteční mezinárodní premiéru už nestihl. Na filmu je patrné, že je studentský. Příběh je poněkud mimočasový, míchá se v něm minulost a přítomnost bez jasných kontur. Představuje tak zmatek v mysli hlavního hrdiny. To bylo i cílem tvůrců, tradiční příběh čekat a hledat nelze. Navzdory své chaotičnosti má ale snímek v sobě jistou energii.

Hlubší českou stopu vrýval v Cannes i mladý český producent Jan Macola, který se letos dostal do prestižního programu Producenti v pohybu. Ten je organizován organizací European Film Promotion a každý rok dává prostor začínajícícm producentům představit své nové projekty a najít případné partnery. „Bylo to mnohem přínosnější, než bych čekal. Našel jsem tam ohromný potenciál pro možné koprodukce, seznámil se s mnoha zajímavými producenty z celé Evropy,“ zhodnotil účast v programu Macola. On sám má za sebou produkci českého sociálního dramatu Cesta ven, který právě loni v Cannes nastartoval svou festivalovou cestu. Jan Macola zůstává na jihu Francie i nadále, právě tu natáčí další film s režisérem Petrem Václavem Skokan. Má pokračovat v osudech jednoho z hrdinů jejich předchozího snímku.

Retriever
Zdroj: ČT24/Festival de Cannes

Zatímco film Retriever zachraňoval reputaci českého filmu v oficiálním programu, na českou kinematografii bylo v Cannes vidět díky aktivitám Českého filmového centra. Společně se Slovenským filmovým ústavem fungoval jako každý rok na filmovém trhu český stánek, kde si zájemci mohli najít informace o české a slovenské kinematografii. Vedle představení několika producentů a filmových studií Barrandov v rámci producentského networkingu se na filmovém trhu nabízely také nové české filmy, jako například Kobry a užovky Jana Prušinovského, Ghoul Petra Jákla nebo slovensko-česká Koza Petera Ostrochovského.

Je suis un soldat
Zdroj: ČT24/Festival de Cannes

A Češi byli v Cannes spojeni i s jinou psí rasou než retrieverem. Díky francouzskému snímku Jsem bojovník (Je suis un soldat), promítaném v sekci Určitý pohled. Jedním z témat příběhu o nezaměstnané Sandrine (výborně ji hraje populární francouzská herečka Louise Bourgoinová), která nakonec zakotví jako ošetřovatelka ve zvířecím útulku, je černý trh se psy. Výhradním dodavatelem vzácných psích ras jsou právě Češi. Sociální drama Jsem bojovník je ale také o zodpovědnosti k rodinným příslušníkům i k sobě samému. Natočil ho jako svůj první film francouzský režisér Laurent Larivière. 

Po loňském úspěchu maďarského filmu Bílý bůh, který vyprávěl o psí smečce v ulicích Budapešti a vyhrál hlavní cenu v sekci Určitý pohled, se tak v Cannes opět objevil výrazný psí film. Snad i česká kinematografie bude mít možnost v příštích ročnících přehlídky konečně ukázat, že je dobrým přítelem festivalového člověka.