Dogma 95: Pravidla jsou od toho, aby se dodržovala i porušovala

Natáčení musí probíhat na místě děje, zvuk a obraz se nesmí nahrávat odděleně, kamera se vždycky drží v ruce. Tři z deseti bodů Slibu čistoty, který v roce 1995 složili dánští režiséři Lars von Trier a Thomas Vinterberg. Později se k nim přidali i další filmaři. Hnutí Dogma 95 slaví dvacet let. Jeho cílem bylo - a možná stále je - vrátit filmu jeho pravdivost, původnost a autenticitu.

Manifest Dogma 95 platí už dvacet let (zdroj: ČT24)

Prvním výkopem naštvaných dánských filmařů byla Rodinná oslava (1998). Žádný make-up, hudba ani rekvizity; obraz je barevný, bez použití filtrů, v titulcích chybí jméno režiséra Thomase Vinterberga. Příběh psychologického dramatu se odehrává tady a teď. 

Ve stejný rok spolkli hořkou pilulku puritánských pravidel i Trierovi Idioti, skupinka intelektuálů, kteří si hrají na různým způsobem postižené lidi a provokují tak okolí. Oba tvůrci desatero hned zkraje porušili, přesto manifestem získali pro malé Dánsko velkou slávu. 

Rodinná oslava
Zdroj: ČT24/ČT

„Dogma 95 je způsob, jak se osvobodit od technické závislosti na všech těch drahých jeřábech, filtrech a světlometech. V tom Ameriku my Evropané nemůžeme předběhnout, musíme hledat jinou cestu,“ prohlásil třetí ze zakladatelů hnutí Soren Kragh-Jacobsen. Přispěl filmem Mifune, který na dánském venkově svedl dohromady dost nesourodé osazenstvo.

Postupně se přidávali signatáři z celého světa. Dogma snímky rostly v Americe, Chile, Španělsku, Itálii nebo Koreji jako houby po dánském dešti. Když filmy splnily podmínky, získaly speciální certifikát. „Sám Vinterberg říká, že manifest napsali během tři čtvtě hodiny a prezentovali ho jako takovou legrácku. Myslím, že od začtáku nikdo nečekal, že se bude brát jako nějaký kánon,“ domnívá se filmový publicista Vojtěch Rynda.

Mifune
Zdroj: ČT24/ČT

Thomas Vinterberg už v roce 1999 prohlásil, že Dogma 95 je mrtvé. Přesto si ho - často jako svůj debut - vyzkoušely desítky režisérů. Poskytlo jim potřebnou ledovou sprchu, aby se vrátili k samotným základům filmu. „Dogma 95 vzniklo jako reakce na určitou tendenci v kinematografii, speciální efekty a podobně. Lidé dnes díky moderním technologiím natáčejí filmy, které pravidla Dogmatu nevědomky splňují,“ domnívá se Rynda.

Manifest DOGMA 95:

  • Natáčení musí probíhat v reálu, na místě děje. Dovážení rekvizit není přípustné. (Pokud je nějaká rekvizita nezbytná pro příběh, musí být zvoleno takové místo natáčení, kde se rekvizita nachází.)
  • Zvuk a obraz nesmí být nahrávány odděleně. (Smí být použita pouze ta hudba, která hraje v natáčené scéně.)
  • Kamera musí být držena v ruce. Je povolen jakýkoli pohyb nebo nehybnost dosažitelná v ruce. (Film se nesmí odehrávat tam, kde stojí kamera; kamera musí natáčet tam, kde se odehrává film.)
  • Film musí být barevný. Speciální osvětlení je nepřípustné. (Pokud nedostatek světla nedovoluje natáčet, je třeba scénu vypustit nebo na kameru připevnit jednu lampu.)
  • Optické efekty a filtry jsou zakázány.
  • Film nesmí obsahovat povrchní akci. (Vraždy, zbraně apod. se nesmí vyskytovat.)
  • Časový a geografický posun je zakázán. (Film se odehrává tady a teď.)
  • Béčkové filmy nejsou přípustné.
  • Formát filmu musí být Academy 35mm, s poměrem stran 1,37:1 (tj. ne širokoúhlým). (Tento požadavek byl později zmírněn pouze na finální kopii, aby umožnil i nízkorozpočtové produkce.)
  • Režisér nesmí být uveden v titulcích.

zdroj: wikipedie