Podle režiséra jde o „rytmikál“; vyprávění příběhu nemá těžiště čistě v herectví, ale podílí se na něm rovnou měrou všechny nástroje divadla: hudba (založená především na živém bubeníkovi), světla, scéna.
Námět inscenace se u tvůrců zrodil už před třemi lety. Původně se měla groteska odehrávat v prostorách karlínských továren. „Každý zná spíš film Juraje Herze, film má výhodu, že vznikal ve spolupráci se spisovatelem a zároveň vlastně nevýhodu, že se v něm až moc odráží spisovatel sám. My máme od období druhé světové války, kdy se odehrává kniha, i od šedesátých let, kdy vznikl film, poměrně značný odstup,“ říká spoluautorka dramatizace Kristýna Filcíková.
S knihou autoři pracovali jako s metaforou skrývání se před nepříjemnou realitou, politické neangažovanosti, povrchního přijímání myšlenek a idejí, inscenace je zábavnou alegorií o povrchnosti. Režisér Vašíček chce ukázat obraz toho, co se v člověku děje, když v sobě překrývá zjevnou pravdu a je sám k sobě neupřímný.
Vašíček už na půdě školy připravil kratší inscenace Ježíš - jeho zločin a jeho trest a Tleskač. Ta byla uvedena na Pražském quadriennale 2007 a obdržela pozvání na letošní Skupovu Plzeň.
Spalovač mrtvol je první z řady absolventských inscenací 3. ročníku KALD DAMU, vedeného Janem Bornou a Ivanem Rajmontem, v DISKu. Nejbližší reprízy se uskuteční 29. dubna a pak 14., 15. a 26. května.