Galerie Langhans připravila výstavu Pavla Diase a Billa Jacobsona

Praha - Dvě výstavy najednou pořádá pražská Galerie Langhans. U příležitosti loňských sedmdesátin přináší průřez celoživotní tvorbou Pavla Diase, kterou doplňují snímky amerického fotografa Billa Jacobsona. Výstava Pavla Diase se jmenuje Padesát, obsahuje padesát snímků a připomíná padesátiletou tvorbu významného představitele české reportážní a dokumentární fotografie. Z díla Billa Jacobsona expozice obsahuje soubor černobílých fotografií s motivy z autorova blízkého okolí, vznikající v 70. letech a barevné snímky ze série funny, cry, happy (2005). Expozice potrvá v Galerii Langhans do 1. března.

Pavel Dias vytváří od poloviny 50. let rozsáhlé fotografické eseje. Mezi jeho témata patří svět kolem koňských dostihů, náboženské slavnosti a rituály, nebo současnost bývalých nacistických koncentračních táborů. Vystaveny jsou také historicky vzácné reportáže ze srpna 1968 a z pohřbu Jana Palacha, od kterého v těchto dnech uplynulo 40 let.

Pavel Dias je ve svých reportážích a dokumentárních esejích pozorný i ke každodennímu životu obyčejných lidí. Léta se věnuje také výuce fotografie. „Ačkoli se v 80. a 90. letech říkalo, že dokumentární fotografie nemá budoucnost, je tomu právě naopak, dnešní svět takový pohled potřebuje,“ řekl Dias.

Některým tématům se Dias věnuje několik desetiletí, jeho dílo je tak prostoupeno vědomím vzájemných souvislostí a příběhů spjatých s fotografovanými lidmi a situacemi. Na výstavu už se nedostaly cykly z posledních let, ve kterých navázal na svůj celoživotní zájem o judaika. Rozpracované má také téma funkcionalistické architektury vycházející z Baťova Zlína, jíž hledá po celém světě.

Z díla Billa Jacobsona jsou podle kurátora Davida Koreckého nejznámější fotografie z posledního desetiletí minulého století. V souborech portrétů a městských krajin tehdy našel rozhraní mezi zobrazením a abstraktní poetikou barvy a světla prostřednictvím neúplného ostření objektivu. V rozostřených portrétech a aktech mužů i v obrazech ulic New Yorku dosáhl tímto jednoduchým způsobem silného emotivního účinku.

Zatímco starší fotografie charakterizuje hlavně pozorování lidí v reáliích každodenního života, v novém cyklu jsou fragmenty architektury, přírodnin a všedních předmětů oproštěné od přítomnosti člověka. Starší snímky jsou podle autora poznamenány i tím, jak v 80. a 90. letech odcházeli ze světa někteří z jeho přátel kvůli smrtelné nemoci AIDS. „Snažil jsem se zachytit vzpomínku, jak člověk odchází, jak se rozplývá vzpomínka,“ řekl Jacobson.

Jemnost a intimita, něha okolní reality a něha života jsou ale podle kurátora obsaženy i v nových barevných snímcích a jsou také tím, proč se rozhodl spojit přehlídky obou autorů v jednu expozici.

  • Slavná fotografie z cyklu Palachův pohřab na výstavě v galerii Langhans autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/632/63168.jpg
  • Instalace díla Billa Jacobsona v galerii Langhans autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/632/63166.jpg