Neúnosná něha dráždí v Galerii 5. patro

Praha - Právo na existenci, přijetí, důvěra, limity, hranice, teritoria, bloky, emoce, tělo, duch, agrese, násilí, umírání, smrt - to jsou některá klíčová slova a slovní spojení, jež ve výtvarném výrazu zpracovávají dva autoři vystavující společně v Galerii 5. patro v Myslíkově ulici v Praze 1. Pražák Tomáš Císařovský a Slovenka Dorota Sadovská se sešli v jedné výstavní síni, aby ukázali své osobité vnímání tezí - všichni jsme učiněni tělem, sdílíme tělesnost, přes všechna zmatení dob, myslí i smyslů zůstává lidské tělo a jeho řeč poměrně univerzálně srozumitelné. Řeč těla nebo práce s tělem se nabízí jako povzdech, ale i jako činnost k poznávání sebe a druhých, ve smyslu terapeutickém i významech tento smysl přesahujících.

Tomáš Císařovský vystavuje akvarely z rozsáhlé řady Helfenberg, která vznikla v tomto rakouském městě během loňských prázdnin. Odpočinkovou atmosféru by v nich však divák hledal marně, naopak. „Loňské léto jsme vzpomínali na čtyřicáté výročí ruské okupace a ve mně se mísily zasuté vzpomínky z dětství se zkušeností z dnešní doby. Agrese a násilí ať už ve skryté, nebo v obnažené podobě je stále s námi přítomná. Takže reálné situace z příchodu cizích armád, zvůle násilí a bezmocné uhranutí občanů se mi mísilo s výjevy ze současné doby,“ uvádí cyklus výtvarník.

„Autor je znám především jako malíř velkých pláten a vyznavač olejomalby, ale spontánnější akvarely mají v jeho tvorbě již pevné zařazení. Akvarel s jeho bezprostředností si dokonce pro určitý okruh témat vyhrazuje, jak říká, otevírá mu cestu a zároveň se již děje. V helfenbergské řadě jsou tak příběhy, nebo spíš jednotlivé zlomky vyprávění doslova ztělesněny svými lidskými představiteli, a zároveň jeden každý lze číst jako samostatnou a zřetelně aktuální moralitu,“ říká k výstavě její kurátorka Lucie Šíklová.

Dorota Sadovská vypráví příběhy tělesnosti přes symboliku, kulturu a pocity těla i barev. Na začátku nového tisíciletí se tématu tělesnosti věnovala v cyklu Světci. V současném cyklu kreseb akrylem na plátno s názvem Drawing-pin téma těla a jeho řeči dále rozvíjí. Nejde tu o individuální intimitu, nabízí se zde obecná, tedy společná intimita těla. Lidské postavy fungují jako figuranti, obrazy zase jako symboly pro intimní postoje, situace či vztahy, ne nepodobné tarokovým kartám.

  • Tomáš Císařovský / Helfenberg autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/807/80656.jpg
  • Tomáš Císařovský / Helfenberg autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/807/80654.jpg
  • Dorota Sadovská / Drawing-pin autor: Marie Třešňáková, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/807/80664.jpg