Výstava v NoD připomíná českou grotesku

Praha - Výstava Absurdita? Groteska? Ironie? ukazuje díla umělců mladší a střední generace, kteří podle kurátora Jiřího Machalického drží linii takzvané české grotesky, začala dnes v galerii NoD v Dlouhé ulici. Z původní generace české grotesky, která působila od 70. let, vystavuje Kurt Gebauer. Doplňují ho Lenka Klodová, Luděk Rathouský, Jiří Černický, Josef Bolf, Václav Stratil, Michal Pěchouček či Kateřina Vincourová.

Výstava nepředstavuje nové práce zúčastněných autorů, kurátor vybral starší a známá díla umělců, v jejichž práci nalézá určité groteskno. Lenka Klodová je například známá svými díly, která ironizují klišé spojená s mezilidskými vztahy a sexualitou. Jiří Černický, který ve své tvorbě používá často nová média, vystavuje textilní jehelníčky, které znázorňují výjevy z každodenního života a spolu s nainstalovanými jehlami v galerii působí i jako drobné fetišistické objekty.

Výstava v NoD připomíná úspěšnou výstavu Česká groteska, která se konala před více než 20 lety a představila právě tradici grotesknosti v českém umění. „Rozvíjí se už od rudolfinského období a znovu se v několika vlnách vrací, na konci 19. a na začátku 20. století, pak v 50. letech a znovu během normalizace,“ připomíná Machalický.

Groteska byla v českém umění jednou z reakcí na situaci po roce 1968, druhou byl program sebedestrukce, kdy umělci přestali zcela tvořit a svůj duševní a často i tělesný rozpad začali vydávat za uměleckou tvorbu. Česká groteska se pokoušela vše změnit v žert.

Přesto, jak komplikovaná byla tehdy doba, přišli umělci v polovině 70. let s otevřeným uměním, které vtipně komentuje události. Patřili k nim Kurt Gebauer, Jiří Načeradský, Karel Nepraš nebo Jiří Sopko. Dnes lze ke směru české grotesky přiřadit i další generace umělců až po ty nejmladší. Mnozí z nich s ironií reagují na současný společenský vývoj.