Česká groteska v díle Pravoslava Rady

Praha - Jeden z nejvýznamnějších českých keramiků, sochař Pravoslav Rada, vystavuje svá díla v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Expozice čítá na 150 jeho plastik. Sedmaosmdesátiletý klasik se více než půl století zabývá především ateliérovou tvorbou. Návštěvníci tu uvidí jeho hravě stylizované monumentální i drobné zvířecí figury, bájné postavy jako elfy nebo anděly i postavy lidské.

Toto rozsáhlé a různorodé dílo řadí teoretici umění k takzvané české grotesce. Nese v sobě vtip, nadsázku, drobnou ironii, nadhled i moudré zamyšlení. I proto nese retrospektiva název P. Rada! Paráda! „I pro mě je to úžasný dar, že mohu vidět díla svého otce pohromadě. Jsou tu věci, které jsem nikdy nespatřila,“ řekla před dnešní vernisáží jeho dcera Šárka. Je rovněž keramičkou, stejně jako její matka Jindřiška, a humorný přístup k životu ani jim není cizí. „Realizujeme si ho ve vlastní tvorbě,“ dodala Radová, podle níž se otec vernisáže zúčastní.

Pravoslav Rada dokonale zvládl výrobní postupy, což mu umožňuje používat široké spektrum keramických hmot včetně porcelánu a jejich povrchových úprav. Do kontrastu dává živé barvy glazur, aplikuje obtisky z běžného porcelánového zboží či přenáší na keramiku fotografie. Vystaveny jsou i jeho unikátní plastiky s fotografickými portréty malíře Kamila Lhotáka, grafika a malíře Adolfa Borna nebo divadelní a hudební dvojice Suchý a Šlitr.

Na řadě reliéfů, plastik či kašen, které obohatily veřejné prostory, pracoval s manželkou Jindřiškou. „Bohužel však spousta plenérových věcí byla zničena, stejně jako řada výzdob interiérů,“ postěžovala si Šárka Radová. Působivě instalované předměty, z nichž některé se díky osvětlení promítají na stěnách, pocházejí z muzejních sbírek, zápůjček z mnoha galerií, z majetku rodiny a od soukromých sběratelů.

Pravoslav Rada

se narodil 14. října 1923 v Železném Brodě, žije a pracuje v Praze. V letech 1939-1943 studoval na Vyšší průmyslové škole sochařské a kamenické v Hořicích v Podkrkonoší. Ve studiu pokračoval v letech 1943 až 1949 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V roce 1947 obdržel roční stipendium dánské vlády. Studoval na Kodaňské uměleckoprůmyslové škole a pracoval v dílně Nathalie Krebs. Poté přednášel na Southern Connecticut State College v New Haven USA. Byl spoluzakladatelem skupiny Bilance, od roku 1956 je členem Mezinárodní keramické akademie (AIC) v Ženevě, členem Umělecké Besedy v Praze a Sdružení výtvarných umělců-keramiků. Získal zlatou medaili na Světové výstavě v Bruselu (v roce 1958) a zlatou medaili na mezinárodní výstave keramiky AIC v Praze. Je autorem několika knih o moderní keramice a keramických technikách, které vyšly česky a v šesti dalších jazycích.

Zpočátku se Rada věnoval volné tvorbě i designu. Aspiranturu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové zakončil v roce 1960 u profesora Eckerta rozsáhlým jídelním a nápojovým souborem. Tehdy navrhl prototypy jídelních souborů pro Karlovarský porcelán. Podílel se na úspěšné československé expozici na Expo 1958 v Bruselu, odkud přivezl jednu ze zlatých medailí. Rozměrné plastiky uplatnil i na světových výstavách v Montrealu a v Ósace v letech 1967 a 1970.

Mezi jeho významná ocenění patří zlatá medaile z Mezinárodní výstavy keramiky AIC pořádané roku 1962 v Praze. O čtyři roky později byl spoluzakladatelem Mezinárodního keramického sympozia v Bechyni. Málo známou částí jeho tvorby je výtvarný návrh pěti loutkových filmů. Nejznámějším se stal snímek Jak ulovit mamuta z roku 1982 (režie Ludvík Kadleček). Pravoslav Rada byl i propagátorem keramiky jako autor či spoluautor knižních publikací zaměřených na technologii a názvosloví tohoto oboru.

Podle kurátorky expozice Dity Hálové je výstava P. Rada! Paráda! Určena všem generacím. Nejstarší připomene doby, kdy byla česká keramika na svém uměleckém vrcholu, mladou a střední upozorní na skutečnost, že i současné výtvarné umění může být sdílné a pochopitelné, a nejmladší udělá radost hravostí a energií, se kterou tento výtvarník svá díla vytváří.

Výstava potrvá v Uměleckoprůmyslovém muzeu do 25. dubna.