Kontroverzní Kubrick vystavuje mimina, gorily i dětské šatičky

Los Angeles – Stanley Kubrick se dočkal rozsáhlé výstavy artefaktů ze svých filmů. Mechanický pomeranč, Vesmírná odysea nebo Osvícení – všechny tyto snímky našly na výstavě své místo. Exhibice zobrazuje zákulisí jejich natáčení, ale nahlíží také do režisérova soukromí.

S přívlastkem kontroverzní už Kubrick srostl. Ve společnosti nese označení podivína, který promýšlel každý snímek do sebemenšího detailu. Pravidelně se ale potýkal s nejrůznějšími zákazy či s cenzurou. Není divu, že se zájem diváků soustředil právě kolem něj. Čekalo se, s čím přijde filmař příště.    

Manželka Christiane na výstavě odhalila i jeho další uměleckou stránku. I svou roli fotografa bral zcela profesionálně, tudíž snímky vypiloval s naprostou pečlivostí do dokonalosti. „Nikdy nic nedělal rychle, byl schopný jednu scénu opakovat donekonečna a herce nenechat vydechnout, dokud nebyl se svojí prací spokojen,“ vzpomíná. 

Během natáčení thrilleru Osvícení padl světový rekord v počtu klapek ve filmové historii. Zpracování románu Stephena Kinga s Jackem Nicholsonem stálo herečku Shelley Duvallovou velké úsilí. Jednu akci ji Kubrick totiž nechal opakovat stosedmadvacetkrát. 

Proč se losangeleské muzeum rozhodlo pro výstavu režisérových výsledků právě nyní? „Umělecké dílo, které zpětně prokáže trvalou hodnotu, není vytvořeno jen pro zábavu, což je příklad mnohého umění. Velké umělecké dílo přináší svůj mnohdy i nový pohled na krásu, má být provokativní a věci nechat nezodpovězené,“ obhájil Kubrickovu nadčasovost Michael Govan, ředitel muzea.  

Reportáž Petry Křížkové (zdroj: ČT24)