Na hraně zítřka: inteligentní sci-fi jízda Toma Cruise

Připoutejte se, nevypínejte mozek a s napětím, úžasem a vírou, že to nakonec přece jen lidé ustojí, sledujte, jak v úžasné sci-fi show za sto sedmdesát osm mega v dolarech slizce kanící emzáci nezadržitelně dobývají náš svět. Jenomže Tom Cruise bude umírat tolikrát, kolikrát to bude zapotřebí, aby se přiblížil tomu, jak zasadit rozhodující protiúder.

Tak takhle nějak by měl vypadat velký letní blockbuster, kde každý doláč z těch skoro dvě stě milionů investovaných je dokonale využit a zúročen. Na první (povrchní) pohled by se mohlo zdát, že tady se žádná převratná pecka v žánru konat nebude. Agresivní predátoři z vesmíru a cestování časem je v tomhle žánru již hodně obehraná píseň, která dnes už nikoho na lopatky nepoloží. A poslední akční hrdina, který je na začátku pěkný sralbotka a na konci vede drsnou četu na rozhodující zteč, je dnes již častým používáním poměrně ošoupaná figura z filmového fundusu. Tak co se tady stalo, že přísní kritici z Variety i chytlaví filmoví diváci volají sborově „bravo“ a hodnocení na internetových filmových portálech nestandardně koketuje téměř se stovkou?

Řekl bych, že klíčovou roli tu sehrál chytrý a nápaditý scénář, který tříčlenný scenáristický tým (ve složení Christopher McQuarrie a Jez Butterworth & John-Henry Butterworth) napsal na motivy populárního románu japonského spisovatele Hiroshiho Sakurazaky. Příběh ohroženého lidstva a (anti)hrdiny, lapeného do neúprosné časové smyčky, je pro filmaře výživnou látkou, a když k ní přičtete empatického režiséra, který ví, co má v ruce, a dává bacha, aby to nepokazil (a to si Doug Liman, podepsaný třeba pod Agentem bez minulosti, dává), Toma Cruise ve vrcholné formě, pro jistotu bekovaného drsnou železnou mrchou Emily Bluntovou, a rozpočet, který umožňuje akci a nápady rámovat velkorysým CGI, tak máte zhruba představu, proč tenhle mega spektákl, znamenající vrchol současné military sci-fi, tak dokonale funguje.

Umírat je tak snadné…

Považte, že někde kolem Česka – tedy nikoli na americkém středozápadě, nebo dokonce ve Washingtonu D.C., jak bývá zpravidla zvykem – se do země nabořil kus šutru z vesmíru a s ním sem přicestovali agresivní vetřelci Mimikové, připomínající něco mezi zmutovanou kudlankou, Cameronovým Vetřelcem a čímkoli z Hvězdné pěchoty. Tahle pakáž, řízená odněkud svojí prohnanou centrálou Alfa, začala masakrovat Evropu tak masivně, že se musely spojit armády celého světa, aby se jí v operaci, symptomaticky nazvané Zkáza, pokusily čelit. Hlavní štáb Spojených sil ví, že už nebude mít druhou šanci, a tak velící generál Brigham (Brendan Gleeson hraje čtyřhvězdičkové generály, jako by se ve West Pointu narodil) degraduje prudícího vojenského propagandistu, podplukovníka Billa Cagea (zpočátku nezvykle zbabělý a k okamžitému zdrhnutí z boje vždy připravený Tom Cruise) na vojína a pošle ho pronto k četě, která si to má nazítří rozdat s Mimiky v Normandii.

Monumentální výsadek ve stylu Zachraňte vojína Ryana se ovšem změnil v krvavá jatka. Pravděpodobnost, že bude Bill zabit, hraničí s jistotou a také se tak stane, jenomže před smrtí přišel do kontaktu s DNA speciálního emzáka, který způsobil, že se opět probral v předvečer tohoto osudového dne, aby ho znovu prožil a znovu zemřel. Tak se stal zajatcem časové smyčky (viz Na Hromnice o den více nebo Zdrojový kód), a protože si pamatuje, co prožil, tak ho každá další smrt a každý další návrat posouvají blíže k poznání, kudy vést účinný protiúder. Ze štábního kravaťáka se postupně stává elitní válečník, kterému bojový exoskeleton začíná slušet, a železná mrcha v něm nalézá parťáka (a možná i něco víc), s nímž by do toho mohli hodit emzákům vidle.

Když všechno ladí a šlape

Navzdory všem zmíněným filmovým reminiscencím, včetně kultovní vzpomínky na Matrix, je Na hraně zítřka film originální a původní, vynalézavě a netradičně pracující se známými ingrediencemi žánru, kterým dává nové parametry a kontexty. Nasazené tempo vás zpočátku oslní, posléze si na něj zvyknete, ale marně budete čekat, že vám (stejně jako pravidelné opakovačky, kmitající mezi životem a smrtí) zevšední. Tohle je totiž film, který si může dovolit raketový rozjezd a nehrozí mu rychlé vyhoření, protože má i dál z čeho vařit a co přikládat pod kotel. Bezchybně funguje i spolupráce režiséra Douga Limana a oscarového kameramana Diona Beebeho (Gejša), jejímž výsledkem je atmosféru navozující a vymazlený vizuál (viz noční seskok výsadku na nebezpečnou misi či nervní, trhané a přitom přehledné a vypovídající snímání akčních bojových scén).

Skvěle tu funguje casting, jehož přirozeným středobodem je Tom Cruise (který už dlouho ví, do čeho jít). Na hraně zítřka je především jeho film, přílušníci jeho fanklubu budou v extázi a ti, co ho zatím nemuseli, tu mají slušný důvod ke změně názoru. Minority report pro něj bylo jen takové zahřívací kolo v žánru, loňské minimalistické a postapokalyptické Nevědomí lehkým sci-fi přešlápnutím na místě, ale tentokrát už to Tom rozjíždí na plné pecky a do své filmografie zařazuje roli, na kterou se jen tak nezapomene. Dokonale ho doplňuje profesionální bojovnice Emily Bluntová, která má evidentně slušně natrénovano, a své si přesně odehráli i nabušení mariňáci z bojové jednotky, kteří by se mohli klidně postavit i Cameronovým Vetřelcům.

Dobře tu fungují i základní principy videoherní bojovky, uznání patří střihové skladbě, která se rozhodně neloudá, a přesto je logická, funkční a srozumitelná, stejně jako přehledná (byť netriviální) nosná zápletka. Mezi letošními blockbustery (a že jich není málo) představuje Na hraně zítřka bezesporu jeden z vrcholů. Přináší originální příběh, spektakulární akci, zajímavé hi-tech prvky, oslovující herecké výkony, drsný humor a poznání, že i přiznaná super zábava pro široké publikum nemusí být nutně povrchní, jednoduchá a primitivně akční. Je to poctivě odvedená, současná filmařina, kde je na co se dívat a komu držet palce, která si nevybírá žádné time outy, nadupaná, koncentrovaná a zbytečně nenaředěná, s kompromisním tahem na bránu a tepajícím soundtrackem Christopha Becka. Prostě maximální popcornový relax s přesahem - divácká labuž, která vás sjede a hodí do vitální euforie. Co si, v daném formátu, přát víc!

EDGE OF TOMORROW / NA HRANĚ ZÍTŘKA. USA 2014, 114 min., české titulky, od 12 let, 2D/3D/IMAX. Režie: Doug Liman. Scénář: Christopher McQuarrie, Jeze Butterworth, John-Henry Butterworth (na motivy románu Hiroshiho Sakurazaky). Kamera: Dion Beebe. Hudba: Christophe Beck. Hrají: Tom Cruise (podplukovník Bill Cage), Emily Bluntová (Rita Vrataskiová), Brendan Gleeson (generál Brigham), Bill Paxton (seržant Farell), Lara Pulverová (Karen Lordová), Jonas Armstrong (Skinner), Charlotte Rileyová (Nance), Kick Gurry (Griff), Madeleine Mantocková (Julie), Tony Way (Kimmel). V kinech od 5. června 2014.