Vítěz soutěže České filharmonie soucítí s Kuřetem melancholikem

Praha - Vítězem soutěže České filharmonie pro mladé hudební skladatele byl včera vyhlášen Jan Ryant Dřízal. Jeho vítěznou skladbu Kuře melancholik odehraje orchestr poprvé příští rok na podzim.

Soutěž je určena pro autory mladší 35 let, přihlásit mohou skladbu pro symfonických orchestr v délce do 15 minut, která nebyla dosud veřejně provedena. Nejlepší dílo vybírala anonymně porota, svým názorem přispěl i šéfdirigent ČF Jiří Bělohlávek. 

Dřízal se ve své skladbě Kuře melancholik inspiroval stejnojmennou povídkou naturalistického spisovatele Josefa Karla Šlejhara. Je příběhem s tragickým koncem o týraném chlapci, sirotkovi, který najde spřízněnou duši v odstrčeném kuřeti. „Hlavní emocí, kterou vyjadřuje ta kniha, je pro mě soucit. Ten jsem se snažil dát do své hudby,“ podotkl k inspiraci oceněný skladatel.

Porotu na soutěžní partituře zaujaly „tektonická a formální soudržnost se skrytými překvapeními, barevná představivost vyjádřená suverénní, náročnou a krajní instrumentací, širokodechá harmonie, dramatické napětí, sdělnost, jednoznačnost a přímočarost výpovědi podané soudobým hudebním jazykem“.

Soutěž České filharmonie vyhrál Jan Ryant Dřízal (zdroj: ČT24)

Oceněni kromě Dřízala byli ještě další dva komponisté. Zvláštní ohodnocení v podobě Ceny šéfdirigenta ČF Jiřího Bělohlávka získal David Lukáš za skladbu Zrození světla. Cena předsedy poroty byla udělena Slavomíru Hořínkovi za skladbu Kapesní průvodce letem ptáků.

Vítěz si odnesl finanční odměnu ve výši 100 tisíc korun, větším úspěchem ale pro autora je, že jeho dílo zařadí filharmonie do programu svých abonentních koncertů v sezoně 2015/2016. 

Jan Ryant Dřízal (* 1986) pochází z Prahy, studoval u Otomara Kvěcha na Pražské konzervatoři a zároveň obor Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury na FFMU v Brně. Nyní se zdokonaluje v oboru kompozice u Hanuše Bartoně na HAMU v Praze. V roce 2013 absolvoval půlroční studijní stáž na Estonské hudební akademii v Tallinnu. Od roku 2013 rozvíjí vlastní kompoziční koncept, který nazývá „organická hudba“. V roce 2014 prezentoval řadu přednášek o současné estonské hudbě. Působí též jako pedagog a příležitostně recenzuje vybrané kulturní akce.