Zájem Čechů o fixace cen energií roste. Podle dodavatelů za tím stojí snaha sehnat si do příštích měsíců jistotu – ceny si ale nechtějí pojistit na příliš dlouho. Sahají tak zejména po jednoletých fixacích a právě závazky na kratší dobu doporučují i odborníci. Cena totiž může v budoucnu klesnout.
Češi mají zájem o fixace cen energií. Sahají zejména po těch krátkodobých
Fixovat cenu se domácnostem v minulém období často nemuselo vyplatit. Částky za energie byly totiž zvlášť loni mnohdy rekordní. Teď se situace mění a současné, zpravidla nižší ceny, si chce zajistit stále větší množství lidí.
„Na nových smlouvách, které lidé uzavírají, už fixace tvoří u elektřiny jednu třetinu všech nových smluv a u plynu dokonce se to přehouplo přes polovinu,“ podotýká mluvčí ČEZu Alice Horáková.
Podle mluvčího Pražské energetiky Karla Hanzelky se trh probouzí a začíná ožívat. „Dá se říct, že zhruba třetina našich zákazníků uzavírá produkty s fixovanou cenou,“ dodává.
Podobně hovoří i mluvčí Innogy Martin Chalupský. „Nárůst v posledních měsících registrujeme. Po extrémním krizovém období, co se týká cen energií, zákazníci opět nabyli důvěry.“
Vyšší ceny pro firmy
Nabídka, kterou společnosti poskytují, se ale může dále lišit, a to v závislosti na tom, komu je určená. Rozdíl je například v portfoliu pro domácnosti a malé firmy.
„U většiny dodavatelů nabízených produktů pro podnikatele je méně než pro domácnosti. (…) Pro podnikatele je striktně smlouva na dobu neurčitou na rok, na dva, na tři a více nabídek není oficiálních,“ míní také energetický analytik serveru Kalkulátor.cz Jan Béreš.
Podnikatelé také zpravidla platí více. „To, že platí podnikatelé více než běžní občané, není úplně fér. Elektřinu využíváme na svícení, lampy, které používáme na nehty, takže se to u nás nedá moc omezit,“ podotýká například zástupkyně majitelky kosmetického salonu Andrea Žouželková.
Rozdíl mezi cenami pro domácnosti a malé firmy je patrný hlavně u elektřiny. Ročně si mohou podnikatelé při stejném odběru připlatit až několik tisíc korun.
„Důvod může být takový, že jelikož je to odběrné místo využíváno za účelem zisku, tak si ten dodavatel může cenu navýšit,“ podotýká také Béreš.
Podle dodavatelů je vyšší cena pro podnikatele daná tím, že energie více využívají přes den – tedy ve špičce. Domácnosti přitom spíše ráno a večer.