České dráhy v pololetí zvýšily ztrátu na 931 milionů, rostou jim náklady

Skupina Českých drah letos v první polovině roku hospodařila se ztrátou 931 milionů korun. Meziročně jde o zhoršení o 714 milionů korun. Ke ztrátě přispěly hlavně rostoucí náklady na energie a materiál, které stouply o miliardy korun. Skupina už v loňském roce vykázala ztrátu 1,6 miliardy korun, což bylo meziročně zlepšení o 2,5 miliardy korun.

Na zvýšení ztráty se více než miliardou korun podílela hlavně osobní doprava, a to i přes nárůst počtu cestujících, kterých dráhy v prvních šesti měsících roku přepravily 75 milionů, meziročně o 25 milionů více.

Důvodem ztráty je podle společnosti stávající systém úhrad od objednatelů veřejné dopravy, kteří při platbách často nezahrnují inflaci. „V době průměrné inflace kolem tří procent nám tento systém nevadil, dnes je však propad mezi našimi reálnými náklady a platbami od krajů a státu dramatický,“ popsal šéf ČD Michal Krapinec.

Dopravce zatím i přes rostoucí ztrátu nepřistoupil k redukci spojů ani ke zdražování jízdného. „Nejdříve se snažíme na změnách v systému úhrad dohodnout s objednateli,“ podotkl Krapinec. Zvýšení cen jízdného však hrozí od nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci.

Ceny jízdenek mohou stoupnout až o dvacet procent

V rozhovoru se serverem iDnes.cz Krapinec řekl, že ceny jízdenek mohou stoupnout o deset až dvacet procent. Dopravce zvyšuje ceny jízdného na konci roku každoročně, zohledňuje přitom inflaci. 

Nejvýrazněji si společnost letos zatím připlatila za elektřinu, naftu a náhradní díly. Tyto výdaje stouply za půlrok meziročně dohromady o 2,3 miliardy korun. Krapinec serveru také sdělil, že náklady bude navyšovat i obhospodařování dluhu ČD kvůli zvyšujícím se úrokům na trhu.

I přesto dráhy nadále plánují investovat v příštích deseti letech do svého vozového parku až sto miliard korun. Dopravce však v současnosti musí řešit také pozdní dodávky nových vozidel a časté prodlužování termínů oprav vozů u externích dodavatelů.

Nákladní dopravce naopak vykázal zisk

Nákladní dopravce ČD Cargo měl naopak v pololetí zisk 126 milionů korun. Dopravce meziročně odvezl o 1,4 milionu tun zboží více, čímž o více než půl miliardy vzrostly i výnosy společnosti.

„K těmto pozitivním výsledkům přispěla pokračující expanze na zahraničních trzích, především v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, a ve srovnání s pololetím roku 2021 rovněž nově vzniklá společnost ČD Cargo Adria působící na chorvatském území,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Podle něj dopravce dokázal zareagovat i na změny způsobené konfliktem na Ukrajině.

Ziskové byly i ostatní dceřiné firmy skupiny Českých drah, které do hospodaření přispěly sumou 135 milionů korun.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23 tisíc lidí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

OECD snížila výhled růstu světové i české ekonomiky, zejména kvůli clům

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) zhoršila výhled růstu světové ekonomiky, organizace nyní předpokládá, že v letošním i příštím roce dosáhne 2,9 procenta. V březnu OECD letošní růst odhadovala na 3,1 procenta, zatímco na příští rok předpovídala tříprocentní růst. Snížila i odhad růstu české ekonomiky, na letošní rok na 1,9 procenta, na příští rok na 2,2 procenta.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Schodek rozpočtu vzrostl na 170,5 miliardy

Schodek státního rozpočtu v květnu vzrostl na 170,5 miliardy korun z dubnových 126,1 miliardy korun, informovalo ministerstvo financí. Deficit hospodaření za pět měsíců je pátý nejhlubší od vzniku Česka, loni byl ve stejném období 210,4 miliardy korun. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) připsal meziroční zlepšení vládním opatřením pro rozpočtovou konsolidaci.
2. 6. 2025Aktualizováno2. 6. 2025

Ceny ropy rostou, OPEC+ zachoval tempo zvyšování těžby

Ceny ropy zahájily pondělní obchodování v Asii výrazným růstem. Reagovaly tak na rozhodnutí těžařů ze skupiny OPEC+ zvýšit v červenci těžbu stejným tempem jako v předchozích dvou měsících. To bylo úlevou pro ty, kteří očekávali výraznější zvýšení.
2. 6. 2025

Sestavit rozpočet bude v budoucnu těžší a těžší, míní ekonom Hampl

Když vidím požadavky všech resortů, sestavení rozpočtu bude už v příštím roce velmi obtížné, míní předseda Národní rozpočtové rady Mojmír Hampl. Podle něj bude každý další rozpočet komplikovanější. I političtí představitelé se v Otázkách Václava Moravce shodli, že veřejné finance nejsou v dobrém stavu. „Jsou dlouhodobě neudržitelné,“ míní místopředseda sněmovny Jan Skopeček (ODS). Podle místopředsedy ANO Karla Havlíčka a místopředsedy SPD Radima Fialy je nutné skončit s dotační politikou.
1. 6. 2025

Velké baterie umožní zefektivnit využívání elektřiny

Přibývání velkých baterií v tuzemsku má od října umožnit novela známá jako Lex OZE 3. Využívat je půjde pro stabilizaci sítě i obchodně. A zájem investorů je obrovský. „Kdo nastoupí do trhu služeb výkonové rovnováhy nejdřív, vydělá na tom nejvíc, protože ceny budou klesat,“ míní specialista na baterie Ivo Apfel. Podle zástupců oboru ale ještě zbývá dořešit problémy s jejich připojováním k soustavě.
1. 6. 2025

Novela zákoníku práce přináší brigády pro čtrnáctileté nebo kratší výpovědní dobu

V Česku začne od června platit zásadní reforma pracovních předpisů. Dopadne mimo jiné na firmy i jejich zaměstnance. Vláda si od ní slibuje zpružnění trhu – třeba lidem, kteří se vrací z rodičovské dovolené, garantuje původní pozici, dává možnost prodloužit zkušební dobu nebo upravuje tu výpovědní.
31. 5. 2025

O volbách či dostupnosti bydlení diskutovali hosté Politického spektra

O sněmovních volbách, platech ve státní sféře, indexu prosperity a finančního zdraví, dostupnosti bydlení či výdajích na obranu debatovali hosté Politického spektra s moderátorem Bohumilem Klepetkem. Diskuse se zúčastnili zástupce občanského hnutí Přísaha Pavel Černý, předseda hnutí Hlas Petr Hrdý a Radek Pileček z hnutí Jihočeši 2012.
31. 5. 2025

Trump plánuje zdvojnásobit cla na ocel a hliník na padesát procent

Americký prezident Donald Trump plánuje zvýšit clo na dovoz ocele do Spojených států na 50 procent ze současných 25 procent. Řekl to na setkání se zaměstnanci ocelárny U.S. Steel v Pensylvánii. Zvýšení cla má podle něj posílit americký ocelářský průmysl. Později na své sociální síti Truth Social napsal, že vyšší clo se bude vztahovat i na hliník a vstoupí v platnost 4. června.
31. 5. 2025Aktualizováno31. 5. 2025
Načítání...