Skupina Českých drah letos v první polovině roku hospodařila se ztrátou 931 milionů korun. Meziročně jde o zhoršení o 714 milionů korun. Ke ztrátě přispěly hlavně rostoucí náklady na energie a materiál, které stouply o miliardy korun. Skupina už v loňském roce vykázala ztrátu 1,6 miliardy korun, což bylo meziročně zlepšení o 2,5 miliardy korun.
České dráhy v pololetí zvýšily ztrátu na 931 milionů, rostou jim náklady
Na zvýšení ztráty se více než miliardou korun podílela hlavně osobní doprava, a to i přes nárůst počtu cestujících, kterých dráhy v prvních šesti měsících roku přepravily 75 milionů, meziročně o 25 milionů více.
Důvodem ztráty je podle společnosti stávající systém úhrad od objednatelů veřejné dopravy, kteří při platbách často nezahrnují inflaci. „V době průměrné inflace kolem tří procent nám tento systém nevadil, dnes je však propad mezi našimi reálnými náklady a platbami od krajů a státu dramatický,“ popsal šéf ČD Michal Krapinec.
Dopravce zatím i přes rostoucí ztrátu nepřistoupil k redukci spojů ani ke zdražování jízdného. „Nejdříve se snažíme na změnách v systému úhrad dohodnout s objednateli,“ podotkl Krapinec. Zvýšení cen jízdného však hrozí od nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci.
Ceny jízdenek mohou stoupnout až o dvacet procent
V rozhovoru se serverem iDnes.cz Krapinec řekl, že ceny jízdenek mohou stoupnout o deset až dvacet procent. Dopravce zvyšuje ceny jízdného na konci roku každoročně, zohledňuje přitom inflaci.
Nejvýrazněji si společnost letos zatím připlatila za elektřinu, naftu a náhradní díly. Tyto výdaje stouply za půlrok meziročně dohromady o 2,3 miliardy korun. Krapinec serveru také sdělil, že náklady bude navyšovat i obhospodařování dluhu ČD kvůli zvyšujícím se úrokům na trhu.
I přesto dráhy nadále plánují investovat v příštích deseti letech do svého vozového parku až sto miliard korun. Dopravce však v současnosti musí řešit také pozdní dodávky nových vozidel a časté prodlužování termínů oprav vozů u externích dodavatelů.
Nákladní dopravce naopak vykázal zisk
Nákladní dopravce ČD Cargo měl naopak v pololetí zisk 126 milionů korun. Dopravce meziročně odvezl o 1,4 milionu tun zboží více, čímž o více než půl miliardy vzrostly i výnosy společnosti.
„K těmto pozitivním výsledkům přispěla pokračující expanze na zahraničních trzích, především v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, a ve srovnání s pololetím roku 2021 rovněž nově vzniklá společnost ČD Cargo Adria působící na chorvatském území,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Podle něj dopravce dokázal zareagovat i na změny způsobené konfliktem na Ukrajině.
Ziskové byly i ostatní dceřiné firmy skupiny Českých drah, které do hospodaření přispěly sumou 135 milionů korun.
Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23 tisíc lidí.