Tržby za potraviny klesly v lednu meziročně o 2,7 procenta, za nepotravinářské zboží o 8,4 procenta a za pohonné hmoty o 9,8 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly v lednu meziročně o 1,4 procenta.
„Uzavírky spojené s pandemií, které byly v tuzemském maloobchodu obnoveny hned po Štědrém dni, vedly v lednu k prudkému poklesu tržeb. Lednová čísla tak ukazují, že se tuzemský maloobchod k lepšímu meziročnímu výkonu loni v prosinci nadechl pouze díky přechodnému otevření prodejen v předvánočním čase,“ komentuje výsledky hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.
„Maloobchodní útlum překonal tržní i náš odhad. Zároveň došlo k poměrně významné revizi prosincového údaje, který nakonec nebyl tak slavný, když v souhrnu namísto původně avizovaných plus 2,6 procenta meziročně přinesl jen plus 0,4 procenta,“ řekl k výsledkům analytik Raiffeisenbank David Vagenknecht.
Prodejny s oděvy a obuví tak měly lednové tržby nižší o 74,1 procenta. Prodejcům výrobků pro kulturu, sport a rekreaci klesly tržby o třetinu, v potřebách pro domácnosti o 23,9 procenta a prodejcům s kosmetickými a toaletními výrobky o 11,9 procenta. Prodeje počítačových a komunikačních zařízení byly nižší o 9,6 procenta a farmaceutického a zdravotnického zboží o 6,2 procenta. I prodejny s převahou potravin zaznamenaly pokles tržeb o 3,1 procenta, specializované prodejny potravin o 19,3 procenta.
Většina obchodů v Česku se kvůli šíření koronaviru poprvé uzavřela od soboty 14. března. Koncem jara a v létě přišlo uvolnění, na podzim ovšem přišla další vlna šíření nákazy a s ní opětovné omezení. Většina obchodů musela znovu zavřít 22. října, přivítat zákazníky znovu mohly po šesti týdnech 3. prosince. Fungovat mohly všechny prodejny, ale s omezením počtu zákazníků v obchodě a dvoumetrovými rozestupy. Přísnější restrikce opět přišly 27. prosince.
V únoru analytici lepší výsledek maloobchodu nečekají
Pokles prodejů lze podle analytika Jáče čekat i pro únor. „Počínaje březnem ale začne příznivě působit nízká základna z loňského roku, kdy od března 2020 na maloobchod dopadly uzavírky spojené s první vlnou pandemie,“ doplnil.
„Vzhledem k tomu, že lockdown pokračoval i v únoru a březnu, je pravděpodobné, že podobné trendy uvidíme i v číslech těchto měsíců. Internetové obchody budou i nadále nahrazovat ty kamenné, nicméně část nákupů budou spotřebitelé i nadále odkládat a peníze na ně připravené šetřit,“ uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek.
Popularitu internetovým prodejcům i po konci pandemie naopak předpovídá hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček. On-line prodej podle něj trvale změní charakter českého maloobchodu.
Situaci v maloobchodu budou podle Vagenknechta po zbytek roku určovat vládní opatření. „Jejich konec zatím není v dohledu, a proto ani od tržeb nečekáme letos zázraky, když si podle nás připíší i navzdory nízké srovnávací základně jen pět procent,“ dodal.
Podobně situaci vidí i hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. „Vzhledem k průběhu pandemie v letošním roce je zřejmé, že do března budou čísla nadále nepříznivá, ačkoli meziroční propady v datech od března odezní z titulu nízké srovnávací základny z minulého roku,“ uvedl.