Skupina Smartwings loni přišla o 82 procent pasažérů, tržby spadly na desetinu

Skupina Smartwings, do které patří stejnojmenné aerolinky a také České aerolinie, přepravila loni jen pětinový počet cestujících oproti roku 2019. Bylo jich 1,8 milionu. Tržby klesly o 90 procent. Pokles dala mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková do souvislosti s pandemií nového typu koronaviru. Skupina loni propouštěla a využila mimořádného moratoria pro odklad splácení dluhů.

Odstavená letadla ČSA a Smartwings na Letišti Václava Havla v polovině května 2020

Zdroj: ČTK Autor: Vladimír Houdek

Aerolinky Smartwings a ČSA loni vykonaly 13,5 tisíce letů, což bylo více než o tři čtvrtiny (78 procent) méně než v roce 2019. Na pravidelných linkách a charterových letech obou dopravců cestovalo 1,3 milionu cestujících, což značí meziroční propad na méně než pětinu počtu roku 2019 (o 82 procent). Necelého půl milionu cestujících ještě letadla skupiny Smartwings přepravila na letech pro jiné dopravce.

Letadla s logy ČSA a Smartwings létala loni z Česka, Francie, Polska, Maďarska, Slovenska a Kanárských ostrovů. Podílela se i na převozu zdravotnického materiálu z Číny a repatriaci českých občanů z některých vzdálených míst planety, odkud se po uzavření hranic nemohli dostat běžnými linkami.

ČSA a Smartwings na jaře – kdy vlády mnoha zemí vyhlásily omezení volného pohybu a navíc zavřely hranice – zastavily všechny své lety z Česka. Když nejtvrdší omezení skončila, začaly obnovovat provoz, ale na předkrizovou úroveň jej dosud nevrátily. Naopak na podzim, kdy pandemie opět zesílila, skupina opět rušila lety. Počátek roku 2020 byl však ještě k aerolinkám vlídný. Podle generálního ředitele Smartwings Romana Vika původně směřovaly k nejlepšímu výsledku ve své historii.

Nakonec se skupina dostala do ekonomických problémů a žádala o pomoc stát. Vláda však cílenou podporu pro Smartwings neschválila. Skupina potom rozhodla o postupném propuštění až 600 zaměstnanců, tedy skoro čtvrtiny z celkového počtu pracovníků.

„Z důvodu drastického poklesu poptávky zapříčiněné mimořádnými okolnostmi jsme byli nuceni přistoupit k realizaci velmi razantních úsporných opatření a podniknout mnoho zásadních kroků,“ řekl Vik. Výpověď dostali administrativní pracovníci, stevardi i piloti.

Na konci léta 2020 Smartwings požádala o mimořádné moratorium, tedy odložení splatnosti dluhů, jak umožňuje zákon přezdívaný Lex covid určený ke zmírnění dopadů epidemie. Odklad v současnosti trvá minimálně do konce února.

Provozní problémy měla skupina druhý rok v řadě, i když jejich rozsah i příčina jsou zcela odlišné. V roce 2019 se musely Smartwings vyrovnat s tím, že úřady nařídily uzemnit stroje Boeing 737 MAX. Letouny z nejnovější generace Boeingovy řady 737 opět létají s cestujícími až od loňského prosince.

Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.