Skupina PPF loni zvýšila zisk o 16 procent. Plán vstupu na burzu v Hongkongu nevyšel

Skupině PPF, kterou ovládá nejbohatší Čech Petr Kellner, stoupl v roce 2019 čistý zisk o šestnáct procent na 26,7 miliardy korun (jednu miliardu eur). O rok dříve firma vydělala 23,1 miliardy korun (865 milionů eur).

„Rok 2019 byl pro skupinu PPF dalším úspěšným rokem. Hlavní aktiva napříč sektory spotřebitelského financování, bankovnictví, telekomunikací i nemovitostí opět vykázala stabilní ziskovost. Klíčová byla jak ziskovost finančního holdingu, tak i našeho telekomunikačního byznysu, kde se již naplno projevila akvizice aktiv Telenoru v Maďarsku, Bulharsku, Srbsku a Černé Hoře,“ komentovala výsledky finanční ředitelka skupiny PPF Kateřina Jirásková.

Potvrdila se tím podle ní správnost dlouhodobé strategie skupiny PPF diverzifikovat portfolio nejen oborově, ale i geograficky. „Díky tomu, ale i díky výsledkům z předešlých let a dlouholetým zkušenostem, je skupina PPF připravena zvládnout i očekávané zpomalení světové ekonomiky v roce 2020,“ dodala Jirásková.

Skupina PPF investuje do řady odvětví od finančních služeb přes telekomunikace, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. Působí v Evropě, Asii a USA.

Bloomberg: Co dál s expanzí v Asii?

Agentura Bloomberg se nedávno věnovala Kellnerově expanzi na čínském trhu, která měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku. „Namísto toho tento český miliardář sledoval kolaps plánu své firmy poskytující spotřebitelské úvěry na úpis akcií na hongkongské burze, po kterém se navíc rozpoutal boj s dopady šíření koronaviru. To Kellnera od ledna připravilo o 2,5 miliardy dolarů (zhruba 60 miliard korun),“ uvedl Bloomberg. A dodal, že se zároveň množí otázky ohledně dalšího osudu této asijské expanze. 

Petr Kellner
Zdroj: PPF

V listopadu Kellnerova společnost Home Credit zrušila plánovanou primární veřejnou nabídku akcií (IPO) v Hongkongu, v rámci níž chtěla získat 1,5 miliardy dolarů. Investoři totiž považovali částku, na kterou se podnik ohodnotil, za příliš vysokou. Nyní problémy firmy prohlubuje zpomalování čínské ekonomiky a útlum v oblasti spotřebitelských úvěrů v důsledku opatření proti koronaviru, upozornila agentura.

„Koronavirová pandemie bohužel nezůstane bez negativních dopadů na aktivity Home Creditu,“ napsal mluvčí podniku Milan Tománek Bloombergu. „Kvalifikovat tento dopad v okamžiku, kdy pandemie ještě neskončila, by bylo spekulací,“ dodal.

Expanze v Číně začala v roce 2007. Home Credit podle prospektu pro plánovanou primární nabídku akcií působí v zemích, kde je slabé pokrytí spotřebitelskými úvěry a kde se poptávka po těchto úvěrech zvyšuje spolu se stoupajícími disponibilními příjmy.

Firma registrovaná v Amsterdamu je jediným poskytovatelem spotřebitelských úvěrů v Číně, který je zcela ve vlastnictví zahraničních investorů. Expandovala rovněž ve Vietnamu, Indii, Indonésii, Filipínách a Kazachstánu.

Poptávka po krátkodobých spotřebitelských úvěrech v Číně letos podle údajů tamní centrální banky klesá. „Méně lidí je ochotno podnikat delší výlety a méně lidí teď bude kupovat luxusní kabelky či automobily,“ uvedl analytik James Chang ze společnosti PwC China. „Tyto faktory negativně ovlivňují objem nových spotřebitelských úvěrů,“ dodal.

Nedokončený vstup na burzu v Hongkongu

Růst čínského trhu se spotřebitelskými úvěry začal zpomalovat již před příchodem nemoci covid-19 kvůli přísnější regulaci praktik v tomto odvětví. V případě Home Creditu vedlo loňské omezení výše úroků k přehodnocení nabídky a k redukci příjmů z poplatků. To mělo na firmu výrazný dopad, ačkoli se jí vloni podařilo zvýšit objem půjček pro čínské klienty o 9,5 procenta na téměř 12 miliard eur (322 miliard korun), píše Bloomberg.

Společnost Home Credit se podle zdrojů obeznámených se situací v rámci plánovaného vstupu na hongkongskou burzu snažila stanovit svou hodnotu na deset miliard eur. Když se investoři stáhli, rozhodla se, že na burzu nevstoupí. Podle mluvčího podnik nyní další pokus o emisi akcií v Hongkongu neplánuje.

Chang z PwC stále věří, že Home Credit se zotaví. „Jsou z východní Evropy, viděli, jak vypadá rozvoj ekonomiky, takže vědí, jak oslovit své zákazníky a jak připravit produkty pro různé scénáře, jako je například nákup nového chytrého telefonu,“ řekl na adresu Home Creditu.