Korejci se budou podílet na záchraně ČSA

Praha – Letecký dopravce Korean Air přispěje na navýšení kapitálu ČSA, jejichž je menšinovým vlastníkem. Finanční injekci navrhlo ministerstvo financí, aby ztrátovou firmu stabilizovalo. Vedení mateřského Českého Aeroholdingu hovoří o částce zhruba 440 milionů korun, kterou budou aerolinky potřebovat během následujících šesti měsíců. Jakou část z toho dá Korean Air a kolik peněz nalije do aerolinek stát, zatím není jasné.

„V dosavadních jednáních s Korean Air nastal výrazný posun. Představenstvo Českých aerolinií včera obdrželo od společnosti Korean Air písemné rozhodnutí finančně se podílet na stabilizaci Českých aerolinií a současně i návrh na příspěvek do kapitálu ČSA,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Vzhledem k tomu, že už je rozhodnuto, odvolalo představenstvo ČSA mimořádnou valnou hromadu, která se dnes měla konat.

„České aerolinie rozhodnutí Korean Air vítají a považují jej za výraz silné podpory ze strany soukromého akcionáře a za pozitivní signál pro budoucnost ČSA,“ dodal Šabík. Společnost Korean Air nicméně podmínila zvýšení kapitálu realizací všech opatření v restrukturalizačním plánu včetně propouštění a snižování platů.

Akcionářská struktura ČSA

  • 53,74 % Český Aeroholding (tedy stát)
  • 44 % Korean Air
  • 2,26 % Česká pojišťovna

„Jiné varianty ve hře nebyly, musela přijít pomoc minoritního akcionáře. Pokud by nepřišla, České aerolinie by měly velký problém přežít zimu, která bývá pro aerolinky obvykle velmi slabá,“ upozornil analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. Sumu 440 milionů označil jako dostačující. Větší díl peněz ale podle něj zaplatí český stát, jelikož Korean Air je pouze minoritním vlastníkem. Podíl Korean Air odhadl Menčík na maximálně 200 milionů.

ČSA už v září oznámily, že propouštění má postihnout 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků. Firma, která loni prodělala téměř miliardu korun, nyní zaměstnává 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a skoro 270 pracovníků v administrativě.

Odboráři s propouštěním nesouhlasí a vyhlásili kvůli němu stávkovou pohotovost (více zde). Do jednání se vložil jak premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), tak ministr financí Andrej Babiš (ANO) a podpořili dialog mezi zaměstnanci a vedením (více zde). Podle Menčíka se ale dopravce propouštění a snižování platů nemůže vyhnout. „Realizace těchto kroků je podmínkou Korean Air, aby nějaké finanční prostředky vůbec poskytli,“ zdůraznil analytik.

Že státu nezbývá než na požadavky korejského spoluvlastníka přistoupit, si myslí i ministr Babiš. „Je to podmínka de facto hlavního akcionáře, protože až proběhne ta transakce, tak stát bude mít jenom 20 procent. Takže nic jiného nám nezbývá,“ prohlásil šéf státní kasy v narážce na to, že Korean Air se rozhodl uplatnit opci na koupi dalších 34 procent akcií ČSA (tento podíl od korejské společnosti následně odkoupí Travel Service).

Po uplatnění opce se tedy Korean Air stane největším akcionářem českého leteckého dopravce (44 %), za ním bude následovat Travel Service (34 %), státní Český Aeroholding (19,74 %) a Česká pojišťovna (2,26 %).

České aerolinie bojují o přežití

  • Restrukturalizace firmy začala v roce 2010. Tehdy měly ČSA na 50 letadel a zaměstnávaly zhruba 3 300 lidí. V současné době zaměstnávají necelých 900 zaměstnanců a provozují 24 letounů. 
  • V březnu loňského roku prošel dopravce privatizací, když 44 % akcií koupila korejská společnost Korean Air. Zaplatila za ně 60 milionů korun a slíbila masivní investice do rozvoje firmy. Pražské letiště chce například využívat jako hlavní středisko letů z Koreje do Evropy.
  • Do budoucna by se měla stát dalším spoluvlastníkem ČSA firma Travel Service. Již loni totiž oznámila, že chce koupit 34procentní podíl. Vstup nového akcionáře je ale podmíněn souhlasem Bruselu.    
  • Nezmenšuje se jen flotila ČSA, ale ubývá i cestujících. Ještě v roce 2004 jich na palubách bylo 4,3 milionu. Loni to už bylo o 1,5 milionu méně. Ministr financí Babiš přesto věří, že by ČSA mohly i přes dlouhodobé problémy přežít.
  • ČSA patří k pěti nejstarším dosud fungujícím leteckým společnostem na světě. Byly založeny v roce 1923 (jako Československé státní aerolinie). Starší jsou jen nizozemské aerolinky KLM (založeny 1919; nyní součást konsorcia Air France-KLM), kolumbijská Avianca (1919), australský Qantas (1920) a ruský Aeroflot (1923).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 1 hhodinou

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
včera v 14:42

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...