Místo aut letadla? Boeing má tolik uzemněných strojů, že využívá i parkoviště zaměstnanců

Po tragických nehodách se letadlům Boeing 737 MAX dočasně v březnu „uzavřelo nebe“. Na zemi letouny zůstávají do vyřešení softwarového problému, kvůli tomu se ale vyskytla i jedna nečekaná komplikace. Odstavená letadla totiž musí být někde zaparkovaná. V případě továrního komplexu Boeing Renton Factory ve státě Washington existuje ale už tolik uzemněných letadel, že některá zabrala i místa z parkoviště zaměstnanců firmy.

Provoz letadel 737 MAX je nyní po celém světě zastaven kvůli dvěma tragickým nehodám tohoto stroje v Indonésii a v Etiopii. Zemřelo při nich 346 lidí. Po celém světě je tak nyní asi pět set uzemněných boeingů verze 737 MAX, jak poznamenává agentura Bloomberg, právě s přibližně sto kusy přilepenými na zemi ve zmíněné továrně Renton.

Kromě toho Boeing čelí ještě dalšímu problému, stovky strojů typu 737 MAX a staršího modelu 737 zřejmě mají na křídlech instalovány i nesprávně vyrobené díly. Na začátku června to oznámil americký Federální úřad pro letectví (FAA) s tím, že bude vyžadovat jejich urychlenou výměnu. 

Podle FAA jde o komponenty křídel, které vyrobil subdodavatel Boeingu a které jsou instalovány ve 179 letadlech 737 MAX a ve 133 letadlech 737 Next Generation. Jde o výsuvnou lištu na přední straně křídla, která pomáhá letadlu třeba brzdit při klesání a přistání.

O letadla 737 MAX je přesto zájem

Navzdory problémům s modelem 737 MAX však Boeing klienty úplně neztrácí. Před několika dny na francouzském mezinárodním aerosalonu skupina International Airlines Group (IAG) podepsala předběžnou dohodu o nákupu 200 letadel dotčeného typu v katalogové hodnotě asi 24 miliard dolarů (skoro 549 miliard korun).

Boeing tím získal první objednávku na letadla 737 MAX od březnové odstávky. V následujících měsících se bude jednat o podrobnostech smlouvy. Pokud bude objednávka završena, letadla by měla být dodána v letech 2023 až 2027.