Boeing přišel po nehodě o první zakázku. Indonéský dopravce odmítl padesátku jeho letadel

Zprávy ve 12: Zrušená zakázka na stroje Boeing 737 MAX (zdroj: ČT24)

Výrobce letadel Boeing čelí první zrušené zakázce na letouny 737 MAX. Indonéský národní dopravce Garuda už nemá zájem o koupi 49 strojů. Obchod měl dosáhnout hodnoty šesti miliard dolarů. Garuda tak reagovala na dvě tragické havárie strojů od Boeingu a dosavadní výsledky vyšetřování, které ukazují, že příčinou mohly být vadné senzory.

Více než tři stovky dosud vyrobených letadel Boeingu modelové řady 737 MAX zůstávají všude po světě na zemi kvůli dvěma tragickým haváriím – loňské v Indonésii a březnové v Etiopii. Vyšetřování naznačují, že příčinou byla zřejmě závada stroje. „Na konci letu piloti cítili, že už nemůžou vzlétnout, a v této chvíli propadli panice,“ přiblížil Nurcahyo Utomo z indonéského národního výboru pro bezpečnost dopravy.

Neštěstí se nyní podepisují i na zájmu o stroje od Boeingu. Indonéský národní dopravce Garuda totiž oznámil, že ruší objednávku na čtyřicet devět Boeingů 737 MAX. Zákazníci podle něj ztratili důvěru v tato letadla.

Výrobce se ale snaží obavy aerolinek rozptýlit. Šéf společnosti Dennis Muilenburg přislíbil brzkou aktualizaci softwaru pro model 737 MAX, která má problém řešit. Firma chce také do letadel přidat varovné světlo, které piloty upozorní, pokud by důležité senzory nefungovaly.

Jistota armádních zakázek

Boeing zatím omezovat výrobu neplánuje, i když mu hrozí rušení dalších objednávek. „Aerolinky, které byly na vážkách, který z těch dvou konkurenčních typů, zda Airbus, nebo Boeing, tak asi budou zvažovat,“ poznamenal letecký publicista Martin Velek.

Od pádu letounu etiopských aerolinek rovněž ztratily akcie Boeingu zhruba 12 procent. Samotnou firmu to ale podle analytiků nemůže ohrozit. „Akcie společnosti Boeing patřily v posledních letech mezi nejrychleji rostoucí, od roku 2017 se jejich cena více než zdvojnásobila. V tuto chvíli firma prochází jakýmsi zavrávoráním, ale pořád je cena Boeingu výrazně vyšší, než jaká byla třeba před dvěma lety,“ přiblížil hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Produkce společnosti Boeing totiž zahrnuje i armádní zakázky pro Pentagon, což výrobci dává jistotu do budoucna.