Smlouva na provoz mýtného je platná. ÚOHS zamítl rozklad Kapsche, ten se obrátí na soud

Smlouva na provoz mýtného je platná (zdroj: ČT24)

Smlouva ministerstva dopravy a konsorcia CzechToll/SkyToll na provoz mýtného je platná. Rozhodl o tom předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj, který potvrdil prosincové rozhodnutí úřadu a zamítl rozklad, který proti němu podala firma Kapsch. Firma podpis smlouvy napadla s tím, že odporoval dřívějšímu rozhodnutí ÚOHS. Kapsch se kvůli rozhodnutí antimonopolního úřadu obrátí na soud.

Obě rozhodnutí tak jsou pravomocná, Kapsch proti nim může podat žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Kapsch v rozkladu namítá, že ÚOHS ve svém rozhodnutí špatně vyhodnotil platnost a účinnost předběžného opatření v rozhodnutí z loňského září.

ÚOHS v tomto rozhodnutí zčásti řízení zastavil a zčásti zamítl námitky firmy Kapsch, která v napadeném tendru neuspěla. Rozhodnutí ale nenabylo právní moci a podle námitky Kapsche tak platilo předběžné opatření, které ministerstvu zakazovalo uzavřít smlouvu s vítězem tendru až do pravomocného rozhodnutí.

Současný provozovatel mýtného systému s aktuálním rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nesouhlasí, podle firmy porušil nejen vlastní rozhodovací praxi, ale i judikáty správního soudu či zásady Evropské komise, řekl mluvčí firmy David Šimoník. Rakouská společnost už v minulosti avizovala, že spor může skončit u mezinárodní arbitráže nebo Evropské komise.

„Zamítavé rozhodnutí předsedy ÚOHS nás nepřekvapilo, pouze potvrdilo dříve nastavenou linii první instance. Trváme na tom, že ÚOHS flagrantně porušil naše práva na spravedlivý a transparentní proces. Obrátíme se na nezávislý soud, aby o tom rozhodnul,“ řekl Šimoník.

Kapsch tvrdí, že antimonopolní úřad porušil vlastní rozhodnutí a předběžné opatření platí. Podle mluvčího firma v minulosti žádala spojení všech řízení okolo mýta do jednoho řízení o vydání nového předběžného opatření. „Tehdy nám bylo ze strany ÚOHS sděleno, že by to bylo nadbytečné, neboť už přece předběžné opatření existuje,“ podotkl Šimoník s tím, že ÚOHS měl podobné ujištění podat i krajskému soudu, na který se Kapsch s žádostí o předběžné opatření také obrátil.

ÚOHS rovněž v úterý oznámil, že předseda úřadu nesouhlasí s tvrzením Kapsche, že se předběžné opatření mělo vztahovat na celé společné řízení. Podle něj úřad platnost a účinnost předběžného řízení vyhodnotil správně a předběžné opatření tak přestalo platit po rozhodnutí ÚOHS, ve kterém neshledal protiprávnost mýtného tendru. Rozhodnutí uvítalo ministerstvo dopravy i vítězné konsorcium. Přípravy nového mýtného systému tak budou pokračovat.

V mýtném tendru zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.

  • Zakázku na nového provozovatele dokončilo ministerstvo loni, vítězem se stalo konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.
  • Na konci letošního roku tak vystřídá Kapsch, který mýto v Česku spravoval od roku 2007.
  • Zdroj: ČTK

ÚOHS se zadávacím řízením na systém elektronického mýtného začal zabývat z vlastní iniciativy v říjnu 2017. Právě v tomto správním řízení vydal předloni v listopadu předběžné opatření, které ministerstvu zakazovalo uzavřít s vítězem tendru smlouvu až do pravomocného rozhodnutí. V následujících měsících úřad zahájil na návrh Kapsche další čtyři správní řízení, které postupně spojoval do jednoho správního řízení, jež ukončil loni v září.

  • Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
  • Nový satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy, na nichž však ministerstvo dopravy umožnilo krajům a obcím zavést nulovou sazbu.

V prosinci ÚOHS zamítl návrh Kapsche na zrušení podepsané smlouvy a o několik dní později zastavil také řízení o námitkách. Zamítnutí námitek už Kapsch napadl žalobou u Krajského soudu v Brně.