Severní Korea se chlubí novými tramvajemi. Podle odborníků jde jen o modernizaci českých vozů

KLDR se chlubí vlastními tramvajemi. Zřejmě jsou jen modernizované (zdroj: ČT24)

Severokorejská metropole představila nové tramvaje, ovšem odborníci upozorňují na nepřehlédnutelnou podobu se staršími kusy, které mají české kořeny. Zda jde o skutečně nový výrobek, nebo pouze o předělávku starších modelů, ale příliš neřeší sami cestující.

Tři nové kusy tramvají vybavené moderní technikou křižují severokorejskou metropoli Pchjongjang. Většina komponentů má pocházet přímo z domácí produkce. Za jeden den každá z tramvají urazí cestu dlouhou až 250 kilometrů.

„Je to skvělá tramvaj. Vyrobili ji pouze naši konstruktéři. Když ji řídím, jsem hrdý a připadá mi, že dělám něco opravdu užitečného,“ prohlásil řidič nového modelu Ri Jong Čchol.

Podle mnohých odborníků jsou však tyto nové stroje pouhou modernizací československého vozu, modelu KT8D5, který se do KLDR začal vyvážet už v devadesátých letech.

„Severní Korea se v roce 2014 rozhodla, že nebude pokračovat v nákupu ojetých tramvají, ale bude místo toho modernizovat starší československé vozy,“ uvedl šéfredaktor časopisu Československý Dopravák Libor Hinčica.

Většina dodaných vozů je stále v provozu

Tramvaje s českým původem vozí tamní cestující i po téměř třiceti letech. Některé mají na boku namalované červené hvězdy. Každá z nich pak symbolizuje padesát tisíc kilometrů bez nehody. „Ze 45 dodaných kusů tramvají KT8D5 dodnes jezdí 42,“ doplnil Hinčica.

Tramvaj v KLDR
Zdroj: ČTK/AP/Dita Alangkara

Využívání veřejné dopravy severokorejská metropole hojně dotuje. Za jeden lístek se cestující dostanou v podstatě kamkoliv, kam trasa vede.

Ještě před oficiálním spuštěním tramvají na koleje si je osobně přijel do závodu prohlédnout severokorejský vůdce Kim Čong-un. Absolvoval i noční projížďku. A byl spokojen. Dalších 40 vozů českého původu na svoji modernizaci ještě čeká.