Na čerpací stanici si řidič vybere z E5 či B7. Benzin i nafta od teď musejí mít v EU jednotné značení

V Evropské unii včetně Česka od pátku platí jednotné značení pohonných hmot. Symboly budou na stojanech a tankovacích pistolích všech čerpacích stanic. Řidiči se ale nemusejí obávat, že by s novými zkratkami nevěděli, co čerpají, vedle nového označení paliv si stanice paralelně ponechají i stávající názvy.

Video Zprávy ve 12
video

V Evropské unii včetně Česka začíná platit jednotné značení paliv

Jednotné značení má za cíl předejít zmatkům při odlišném značení v jednotlivých zemích EU. Paliva jsou nyní rozdělena do tří skupin. Benzinová nesou označení v kruhu, naftová paliva ve čtverci a plynná v kosočtverci. Písmena v uvedených symbolech budou značit typ biosložky, číslo podíl biosložky. Zaváděné značky pak ponesou na krytu od nádrže také nově vyrobená auta.

Nejčastěji využívaná paliva v Česku Natural 95 a Natural 98 musí být vedle starých názvů nově označována jako „E5“, klasický diesel motoristé najdou pod značkou „B7“. Označení plynných paliv se shoduje s dosud zažitými zkratkami, tedy LPG a CNG.

Všechny členské firmy České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu oznámily, že nové značení zavedly na svých stanicích již v první polovině září.

Nové značení je také přípravou na zavádění dalších typů paliv s větším podílem biosložky. Na samolepkách na výdejních stojanech se pak jen změní příslušné číslo v kolečku nebo čtverečku.

Značení má zamezit natankování špatného paliva. Řidiči mohou do naftového auta omylem načerpat benzín. Obráceně by to jít nemělo. „Od našich zákazníků máme informace, že ujeli tři, pět, deset kilometrů, někteří až skoro sto kilometrů,“ uvedl manažer servisních služeb - Auto Jarov Martin Kulhánek. 

Jaké však bývají následky záměny, vylíčil automechaanik Zdeněk Šimek. „Dojde k poškození vysokotlakého vstřikovacího čerpadla, vzniknou tam kovové třísky, které pak následně poškodí jednotlivé vstřikovače a špony se dostanou do celého palivového systému.“

Podle asistenčních společností se ročně zmýlí až dva tisíce řidičů. „Drtivá většina případů se odehraje v České republice. Pouze 13 procent v zahraničí,“ řekl mluvčí Česká asociace asistenčních společností Aleš Povr. Pokud už řidiči špatné palivo natankují a zjistí to později, měli by okamžitě zastavit a zavolat servis.