Škoda Auto staví novou lakovnu za více než pět miliard. Řadu úkonů převezmou roboti

Škoda Auto chystá důležitou investici (zdroj: ČT24)

Škoda Auto investuje 214,5 milionu eur (zhruba 5,5 miliardy korun) do nové lakovny v Mladé Boleslavi. Vzniknout má 650 pracovních míst, celková kapacita lakoven automobilky vzroste o 600 na 2700 karoserií denně. Provoz by měl být zahájen v červnu 2019. Firma to uvedla v tiskové zprávě.

Základní kámen byl položen v pátek 1. prosince. Nová lakovna bude podle Škody jednou z nejmodernějších a nejekologičtějších v Evropě.

„Stavba nové lakovny v Mladé Boleslavi je důležitou investicí do budoucnosti našeho podniku. Poptávka po vozech značky Škoda na celém světě stoupá a my kontinuálně pracujeme na zvyšování výrobních kapacit v našich stávajících závodech,“ řekl člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus.

  • Stavbou nové lakovny a přijetím rozhodnutí o výrobě elektromobilů v Mladé Boleslavi od roku 2020 se automobilka podle firmy připravuje na budoucnost. Mezi hlavní témata, kterým se chce společnost věnovat, patří podle tiskové zprávy mimo jiné elektromobilita, digitalizace podniku, internacionalizace i nové služby související s mobilitou.

V nové lakovně firma podle Oeljeklaue zavede řadu ekologických inovací, které budou významně minimalizovat dopady procesu lakování na životní prostředí. Například zbytkové částice barvy po lakování budou absorbovány drceným vápencem. Díky tomuto suchému odlučování nevzniká žádný odpad ve formě lakového kalu. Škoda bude zároveň rekuperovat velkou část provozního tepla a díky recirkulaci vzduchu dosáhne až osmdesátiprocentní úspory energie.

Noví zaměstnanci se budou střídat ve třech směnách denně. Některé pracovní operace převezmou nebo podpoří roboti. Díky vysokému stupni automatizace bude možné jednotlivá pracoviště zaměstnanců uspořádat mimořádně ergonomicky, uvedla automobilka. 

Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar řekl, že je to velmi důležitá investice, a to nejen svým objemem, ale především významem pro budoucnost Škody. „Umožní jí navýšit kapacitu výroby, což je pro ni nyní důležitější než kdy v minulosti.“ V této souvislosti přípomněl,  že o vozy Škoda je velký zájem a právě nedostatečná kapacita lakovny byla úzkým hrdlem, které jí neumožnovalo vyrábět tolik vozů, kolik by si přála a po kolika je na trhu poptávka.