Ministerstvo dopravy uzavřelo podle zjištění ČT smlouvu se sdružením firem, které v roli poradce připraví PPP projekt na dostavbu dálnice D4 (Praha – Příbram – Nová Hospoda). Má jít o první dálniční projekt s využitím soukromých peněz.
Ministerstvo dopravy vybralo poradce pro dostavbu dálnice D4 za soukromé peníze
Poradcem v projektu bude sdružení České spořitelny a společností White&Case a Obermeyer Helika. Ministerstvu pomůže s přípravou dostavby 32 kilometrů dálnice D4, poradce za to získá 26 milionů korun. V tiskové zprávě to oznámilo ministerstvo dopravy. Úřad očekává, že by mohl vybrat koncesionáře pro dokončení dálnice a zahájit práce na dostavbě do dvou až tří let.
Návrh na dostavbu úseku dálnice D4 na jih od Příbrami ze soukromých peněz prostřednictvím tzv. PPP projektu schválila vláda v roce 2016. Jedná se o úsek mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku.
Zapojení privátního kapitálu spočívá v tom, že stát do výstavby nevloží vlastní peníze, ale přenechá výstavbu kompletně na soukromém investorovi. Tomu pak platí za bezchybný provoz na daném úseku po předem sjednanou dobu.
„Ve smlouvě máme jasný harmonogram, jak se krok po kroku dostat k výběru koncesionáře. Na začátku příštího roku PPP projekt představíme všem potenciálním zájemcům na trhu, následovat bude kvalifikace a samotný soutěžní dialog s vybraným okruhem uchazečů. Poradce, který má zkušenost s podobnými dálničními projekty, je důležitý pro to, aby stát při jednání se soukromým investorem získal co nejlepší podmínky a nastavil vše správně,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO).
Dostavba dálnice D4 je pilotním projektem, kterým chce ministr Ťok otestovat možnost zapojení soukromého kapitálu do stavby dopravní infrastruktury. Výběr poradce představuje první krok v tomto projektu, který ale už nyní nabírá zpoždění. První tendr na poradce zrušil loni v dubnu, ani nová soutěž se neuskutečnila bez komplikací, když výběr poradce napadla společnost PwC ČR, která se v soutěži umístila druhá.
Soukromému provozovateli bude platit stát, mýtnice nevzniknou
Tomáš Janeba z Asociace pro rozvoj infrastruktury podotkl, že PPP projekty jsou v Evropě běžné, Česko je podle něj poslední zemí EU, kde se o něj stát ještě nepokusil. S tím, že je poradce potřeba, však souhlasí. „Konsorcium má v sobě finančního poradce, technického poradce, právního poradce. Je potřeba smlouvu upravit na podmínky našeho prostředí, dané komunikace,“ uvedl v Událostech, komentářích.
Janeba dodal, že by „soukromé“ dálnice měly v Česku fungovat na modelu tzv. platby za dostupnost. „To znamená, ve chvíli, kdy silnice bude dána do užívání, stát začne splácet platbu za dostupnost komunikace. Ale může ji snižovat v případě nekvality nebo nedostupnosti komunikace,“ upřesnil.
Neměla by tedy nastat podobná situace jako v Polsku, kde je část dálnic pro osobní auta bezplatná a pro nákladní s elektronickým mýtným, zatímco jinde soukromí provozovatelé vybírají poplatky ode všech na klasických mýtnicích. „Pro ČR to není nejlepší model,“ podotkl Tomáš Janeba, podle kterého je platba za dostupnost ze strany státu běžná u 80 až 90 procent PPP projektů.
PPP jako náhrada evropských dotací
Důvodem, proč po modelu PPP sahá stát nyní, je očekávaný konec dotací z Evropské unie. „V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravit na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 km a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D7, případně i D6 nebo D35,“ dodal Ťok.
V Česku se stát v minulosti pokoušel tímto způsobem postavit například úsek dálnice D3 mezi Borkem a Bošilcem, nebo ostravskou část D1, která je „známá“ především kvůli zvlněnému povrchu a následným dopravním omezením. Všechny tyto úseky ale nakonec byly stavěné konvenčním způsobem, tedy financováním prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.