Volkswagen po emisním skandálu investuje miliardy eur, první elektrická škodovka bude z Boleslavi

Největší evropská automobilka Volkswagen investuje v příštích pěti letech 72 miliard eur (asi 1,8 bilionu korun), z toho 34 miliard eur má jít do elektromobilů nebo autonomního řízení – tedy řízení bez řidiče. Vyplývá to z nejnovějšího plánu pro období 2018 až 2022, který v pátek schválila dozorčí rada. Škoda Auto pak v reakci uvedla, že bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět čiště elektrické auto.

„S nyní přijatým okruhem plánování pokládáme základy, aby se z Volkswagenu stala do roku 2025 světová jednička v oblasti elektrické mobility,“ uvedl generální ředitel Matthias Müller v prohlášení, které bylo zveřejněno po zasedání dozorčí rady.

Až do roku 2015 a emisního skandálu se Volkswagen vozům na elektrický pohon ani samořízeným autům nijak zvlášť nevěnoval. Podvody s emisemi a nové kvóty na elektrické vozy v Číně však zahájily strategický přesun k novým technologiím. Volkswagen se nyní zavázal nabídnout do roku 2030 elektrickou verzi ke každému ze svých 300 modelů. 

Dozorčí rada také schválila návrhy na optimalizaci výroby a pracovní síly v továrnách, což má zlepšit výkonnost. V rámci tohoto plánu bude závod v německém Cvikově přeměněn a bude se orientovat čistě na výrobu elektrických vozů na platformě MEB. Od konce roku 2018 se pak výroba vozů značky Passat soustředí do závodu v Emdenu. Značka Golf pak bude od nové generace svázána se závodem ve Wolfsburgu.

V Boleslavi se bude vyrábět čistě elektrická škodovka

Škoda Auto bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vedle aut s klasickým pohonem také vozy s čistě elektrickým pohonem. Firma to uvedla v tiskové zprávě. Na letošním autosalonu v Šanghaji automobilka představila elektrickou studii Škoda Vision E, na které prezentuje své představy o budoucnosti autonomní jízdy s elektrickým pohonem.

„Těší nás, že první vůz značky Škoda s čistě elektrickým pohonem bude vyráběn v České republice. Toto rozhodnutí potvrzuje velkou důvěru koncernu v zaměstnance společnosti Škoda Auto. Je to důležitý krok pro budoucnost značky Škoda i České republiky jako jednoho z center automobilového průmyslu,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.

Už o rok dříve se pak mají v Mladé Boleslavi začít vyrábět také elektrické komponenty pro plug-in hybridy.

První elektrifikovaný sériový model značky Škoda na trh vstoupí již v roce 2019. Půjde o Škodu Superb s plug-in hybridním pohonem, ten ale bude sjíždět z linky v závodě v Kvasinách. Do roku 2025 pak plánuje Škoda svým zákazníkům nabídnout pět vozů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech.

Evropská komise chce v roce 2030 o třetinu nižší emise

Evropská komise nedávno představila plán na zajištění čisté mobility, podle kterého mají mít nové osobní automobily a dodávky v roce 2030 o třicet procent nižší emise než v roce 2021.

Automobilka Volkwagen počítá s tím, že bude mít v roce 2030 ke každému modelu alternativu na elektrický pohon. Už v roce 2025 by měl mít elektrický pohon jeden ze čtyř vyrobených vozů v automobilkách skupiny, což představuje tři miliony vyrobených elektromobilů ročně.

Samotná Škoda na autosalonu v Šanghaji oznámila, že s prvním elektromobilem přijde na trh v roce 2020. O pět let později pak chce mít Škoda pět modelů na elektrický nebo hybridní pohon. Zároveň přestane automobilka do menších modelů montovat dieselové motory.