Kofola si vezme na budoucí rozvoj čtyřmiliardový úvěr. Padl také souhlas o výkupu akcií

Nápojářská společnost Kofola si vezme na svůj budoucí rozvoj více než čtyřmiliardový úvěr. Schválila ho valná hromada společnosti, která závroveň odsouhlasila výkup akcií svou dceřinou společností Radenska. Za předem danou cenu může od nynějších akcionářů v dalších pěti letech vykoupit maximálně pět procent akcií. Ty pak budou použity na manažerský opční program. Proti oběma záměrům však vystupují zástupci minoritního akcionáře, společnosti Karlovarské minerální vody.

  • Když v roce 1960 vyvinul Zdeněk Blažek z opavské farmaceutické společnosti Galena sirup Kofo, což byla vlastně směs bylin a ovocných šťáv ochucených lékořicí, zrodil se základ nové kolové limonády. Nápoj se měl jmenovat Kofocola, ale kvůli možným problémům s ochrannou známkou nakonec dostal název Kofola. Ta se pak po pádu komunistického režimu vyráběla v řadě limonádoven a patřila mezi nejoblíbenější nealkoholické nápoje v Československu až do otevření hranic. Poté ji dočasně vytlačily z trhu zahraniční kolové nápoje, ale v druhé polovině 90. let značku oživila společnost Santa Nápoje právě řecké rodiny Samarasů.

„Úvěr bude použit na financování skupiny. Poslouží jako případné zdroje pro další rozvoj,“ řekla mluvčí Kofoly Jaroslava Musilová. Firma peníze použije například na refinancování současných úvěrů, financování společnosti UGO či financování fúzí a dalších akvizic. Schválením úvěru se nezvýší zadluženost společnosti. Provozní úvěry jsou s bankou sjednány se splatností pět let, investiční pak na sedm let.

Valná hromada také schválila výkup akcií od současných akcionářů. Ten provede slovinská dceřiná společnost Kofoly Radenska. „Radenska dala veřejnou nabídku, že nakoupí akcie Kofoly do výše pěti procent. Akcionáři se nyní mohou hlásit,“ uvedla mluvčí. Maximálně ale může takto společnost nakoupit pět procent z celkového množství akcií.

Může tak jít až o více než milion kusů kmenových akcií na jméno, jedné v hodnotě 440 korun. Takto získané akcie budou podle Musilové v budoucnu v rámci opčního programu získávat manažeři společnosti.

Této hodnoty se na pražské burze akcie Kofoly dotkly v červnu po avizované změně vlastnické struktury, ale začátkem srpna se už zase pohybovaly blíž čtyřsetkorunové hranici, uvedl již dříve pro web ČT 24 analytik BH Securities Martin Vlček s tím, že taková nabídka by tedy znamenala zhodnocení.

„Prostor pro zhodnocení akcií je relativně slušný. Problémem je ale nízká likvidita titulu, která znemožňuje vybudovat dostatečně velkou pozici, aniž by se cena pohla výrazně nahoru. To by snížilo ziskový potenciál výkupní spekulace,“ řekl s tím,  že proti světovým protějškům je podle něho společnost z pohledu poměru tržeb a tržní kapitalizace firmy podhodnocená.  

Zástupci Karlovarských minerálních vod jsou proti odkupu

Proti výkupu se postavili zástupci Karlovarských minerálních vod. Podle nich takový postup zásadně deformuje trh s akciemi Kofoly. Firma navíc navrhovala přijetí výrazně nižšího úvěru, a to 2,8 miliardy korun. Schválený úvěr 4,2 miliardy považuje za ohrožení finanční stability společnosti. O těchto připomínkách se ale v pátek nehlasovalo.

  • V květnu 2015 uvedla firma novou reklamní kampaň na meruňkovou příchuť Kofoly 0,5 l se šišlajícím psem. Vzorem pro 3D animaci se stal živý pes, který se jmenuje Tuna a je ze San Francisca. Kampaň měla obrovský úspěch a byla oceněná mimo jiné prestižní cenou efektivity komunikace. Společnost za ni získala Zlatou Effie v Česku i na Slovensku. Kampaň byla natolik populární, že šišlavý fofolí jazyk začali lidé používat i v běžném životě. Na sociálních sítích firma dosáhla více než 28 milionů zhlédnutí, z toho téměř 70 % bylo organických. Celkově novou příchuť Fofoly ochutnalo více než 1,7 milionu lidí.

Slovinská Radenska se členem skupiny stala předloni. Kromě minerálních vod Radenska vyrábí například i ovocné nápoje Ora a Oaza. Od loňského roku také třeba distribuuje nápoje Pepsi, Mirinda nebo 7Up na chorvatském trhu.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Má sedm výrobních závodů na pěti trzích střední a východní Evropy (v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku). K výrobkům Kofoly vedle stejnojmenného nápoje patří ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola.

Loni firma dosáhla tržeb sedm miliard korun, což bylo o 190 milionů méně než v roce 2015. Provozní zisk jí klesl meziročně o 48 milionů na 541 milionů korun. V letošním prvním pololetí skupině Kofola klesly tržby meziročně o 3,8 procenta na 3,37 miliardy korun. Klesl jí i povozní zisk (EBIT), a to o 69,2 procenta na 79,2 milionu korun.

Firma nedávno dokončila změnu vlastnické struktury, 68 procent nyní patří společnosti AETOS (založené letos), za níž stojí rodina Samarasů spolu s René Musilou a Tomášem Jendřejkem, kteří jsou v Kofole od jejího počátku. Rodinu Samarasů navenek zastupuje Janis Samaras (45), předseda představenstva Kofoly.

Kofola koncentruje výrobu a investuje do zdraví

Co se týče plánů do budoucna, Kofole stále běží sezona. „Počasí nám po těžším jaru začalo přát. To pak rozhoduje o ekonomické výkonnosti celého roku. Věříme, že máme dobře našlápnuto,“ uvedla na začátku měsíce mluvčí Kofoly Musilová. Kofola také podle ní pokračuje v integraci chorvatských akvizic ve Studenaci. „Vstupujeme do nové země, budujeme tam nový obchodní tým, celou logistiku, infrastrukturu,“ řekla.

Skupina Kofola také aktualizuje svoji dlouhodobou strategii na polském trhu. Součástí strategie je soustředění výroby do modernizovaného závodu v Kutně, do kterého jsou zároveň naplánovány další investice. „Pracujeme na naší divizi v Polsku, která nefungovala, jak bychom si představovali. Chceme ji postavit na vlastních značkách, nikoliv výrobě pro privátní značky, jak tomu bylo dřív,“ dodává Musilová. 

Na základě výše uvedeného rozhodnutí bude do Kutna přemístěna výroba z výrobního závodu v Grodzisk Wielkopolski. Celý proces přesunu výroby by měl proběhnout do konce roku a dotkne se 136 zaměstnanců.

Spotřeba nealkoholických nápojů v EU
Zdroj: Canadean Wisdom 2016 Annual Cycle

Kofola se však rozhodla vydat také vstříc novým trendům, které se nevyhýbají ani nápojům. Oznámila tak již také akvizici české výrobní firmy, salátového byznysu Titbit. Jedná se o posílení značky Ugo – čerstvých nápojů a čerstvých zdravých jídel. „Tímto směrem budeme také významně investovat,“ potvrdila Musilová.

A zároveň nedávno oznámila i akvizici perspektivní a rychle rostoucí společnosti Premium Rosa, která se specializuje na produkty vyrobené podle tradičních receptů z ovoce a léčivých rostlin. Tato firma zaznamenává dvojciferný nárůst prodeje a její výrobky mají své zákazníky nejen v Polsku, ale po celém světě. Jejím převzetím skupina Kofola rozšířila své portfolio o produkty z kategorie zdravých potravin, například o sirupy, džusy, džemy, ale i další výrobky vyrobené z léčivých rostlin od certifikovaných zemědělských podniků.

„Akvizice Premium Rosa je součástí strategie, kterou chceme dosáhnout rozšíření nabídky skupiny o nové produkty. Tato transakce ale není posledním slovem v akvizičních plánech skupiny Kofola na polském trhu,“ vysvětlil před časem člen představenstva skupiny Kofola Jiří Vlasák. 

V hledáčku tuzemské nápojářské skupiny je už i tradiční polský výrobce šťáv, džusů a mražených potravin Hortex. Kofola zvažuje koupit tuto polskou značku nápojů a mražených výrobků, kterou podle portálu euro.cz prodává fond Argan Capital, neboť nyní končí svoji činnost a potřebuje vrátit peníze svým akcionářům. Cena transakce by dle odhadů mohla dosáhnout až 200 milionů eur (cca 5,2 miliardy korun).

Zájem je o plnou a ovocnou chuť

V posledních letech se na nápojovém trhu prolíná několik trendů, které obecně směřují ke zdraví, plné ovocné chuti a energii, hodnotí vývoj analytici. Z hlediska zdraví tak například stoupá obliba neochucené pramenité či minerální vody a džusů či nektarů. Spotřebitel se zároveň odvrací od levných řešení umělých a přírodně identických aromat a přiklání se k opravdové chuti nápoje s reálnou ovocnou složkou, míní i  mluvčí společnosti Kofola. Podle ní si je tak spotřebitel ochoten mnohem více připlatit si za vyšší kvalitu, kterou se mu, mimo jiné i díky různým akcím, daří získat cenově přijatelněji než v minulosti.

Roste ale podle ní také poptávka i po plné chuti a energii, což je plus pro kolové nápoje a energy drinky. „Mimochodem energy drinky jsou jedinou nealko kategorií, jejíž trend růstu za posledních sedm let neklesl pod plus čtyři procenta, koly jsou kategorií s absolutně nejvyšším objemovým přírůstkem za stejnou dobu,“ zkonstatovala Musilová.

Spotřeba nealkoholických nápojů v Česku
Zdroj: Canadean Wisdom 2016 Annual Cycle

Podle analytika J&T Banky Milana Vaníčka je akvizice produktů, které doplňují relativně novou řadu ‚zdraví' strategií Kofoly jako společnosti a ne strategií jiných velkých hráčů z podobného odvětví. „Ano, občas se objeví podobné pokusy jako Coca Cola Zero a jim podobné, ale nevnímám tyto pokusy jako samostatnou větev, která by se zabývala zdravou výživou,“ uvedl před časem pro web ČT24 Vaníček.

Na rozdíl od nich ale Kofola začala s UGO bary, koupila Titbit či v Polsku Premium Rosa. „To jsou produkty, které segmentově spadají do zdravé výživy či zdravého životního stylu. Společnost v tom vidí budoucnost a vhodné doplnění současné strategie,“ dodává analytik.