Česku chybí kilometry dálnic, peníze přitom jsou

Česku chybí kilometry dálnic, peníze přitom jsou (zdroj: ČT24)

V posledních letech přibývá v Česku jen minimum nových kilometrů dálničních úseků. Peníze na budování infrastruktury přitom k dispozici jsou, připouští vláda. Zdlouhavá je ale příprava staveb. Podle opozice za to může špatná norma o posudcích vlivu na životní prostředí. Kabinet proto spoléhá na změny stavebního zákona – projedná je ve středu.

Letos se má dálniční síť v Česku prodloužit o dvanáct kilometrů. Jde o poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří. A teď, zhruba tři měsíce před dokončením, silničáři slibují, že ho stihnou. Přitom právě tato stavba je i velkým příběhem o tom, jak dlouho v Česku trvá, než se řidiči dostanou z bodu A do bodu B.

Stavba této silnice začala už v roce 1984 a zatím poslední úsek se otevřel před třemi lety. Práce zdržoval nejen sesuv po povodních, ale ještě předtím i spory o to, kudy vlastně dálnice povede. Nakonec bude zpoždění oproti slibovanému termínu šest let.

Loni přibylo v Česku jen pět kilometrů dálnic, rok předtím ani jeden. Opozice pomalé tempo kritizuje. Viní vládu a zákon o posuzování vlivů na životní prostředí. „Vždycky s pompou oznamují, kolik stovek kilometrů se zahájí, a pak velmi potichu o rok později řeknou, že se jim to nepovedlo,“ konstatuje poslanec Zbyněk Stanjura (ODS).

Urychlení až o několik let

Vláda očekává zrychlení od nového stavebního zákona. Zatímco doteď se formality vyřizují postupně a po každém kroku je možné odvolání, novela zavádí takzvané koordinované řízení. „Měla by právě přinést zrychlení minimálně o rok, ale my věříme, že v některých případech až o několik let schvalovacího procesu,“ uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Není možné, aby tady byla EIA 15, 25 let stará, pak se nezískalo územní povolení a nebo se získalo, ale pak zase jsme roky čekali na peníze.
Karla Šlechtová
ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (nestr. za ANO)

Stát letos budování některých dálnic alespoň zahájil. Vzniká poslední úsek D1 na Moravě i pokračování D3 do Českých Budějovic. Desítky kilometrů nových dálnic by se tak měly otevřít v příštích letech.

Rozhovor s předsedou Výboru pro dopravu a cestovní ruch EP Michaelem Cramerem (zdroj: ČT24)