Volkswagen nemá v USA stále klid. Kvůli emisím ho žalují dva státy

Americké státy New York a Massachusetts kvůli skandálu s měřením emisí zažalovaly německou automobilku Volkswagen i její divize Audi a Porsche. Tvrdí, že automobilky podvedly zákazníky tím, že jim prodávaly naftové vozy se softwarem, který umožňuje manipulovat s testy emisí.

Pracovníci koncernu Volkswagen se navíc podle žalob dvou amerických států snažili podvody krýt předkládáním falešných dokumentů a ničením usvědčujících materiálů, informovala agentura AP.

Ministryně spravedlnosti státu Massachusetts Maura Healeyová a její newyorský protějšek Eric Schneiderman uvedli, že žaloby požadují pro Volkswagen „značné postihy“. Podle Schneidermanova úřadu se předpokládá, že žalobu podá i stát Maryland.

Skandál kolem manipulace s měřením emisí propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.

Volkswagen v červnu přistoupil na to, že ve Spojených státech za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (375,4 miliardy korun). Schneiderman a Healeyová nicméně upozorňují, že tato dohoda neřeší nároky spojené s porušováním státních zákonů o životním prostředí a nepokrývá všechny automobily, jichž se skandál týká.

V Česku se automobilka Škoda Auto připojila v druhé polovině června k servisní akci mateřského Volkswagenu. A začala svolávat  dva a půl tisíce tuzemských majitelů značky Superb druhé generace s dvoulitrovými dieselovými motory. Poté byly na programu další vozy. 

  • Motorům 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI byl aktualizován software řídicí jednotky. U motoru EA 189 o objemu 1,6 litru byl navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. Cílem opatření je, aby po jejich zavedení zůstaly spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny.