Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller odmítá výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníky v Evropě za emisní skandál podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Ti obdrží až čtvrt milionu korun, případně automobilka vůz i odkoupí zpět. V rozhovoru s listem Welt am Sonntag Müller uvedl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a příliš nákladné.
V USA Volkswagen finančně odškodňuje. Pro Evropany stejný přístup odmítá
„V Evropě je situace jiná,“ prohlásil šéf Volkswagenu Matthias Müller. Nápravu ve Spojených státech podle něj komplikují přísnější emisní limity. Dodal, že Volkswagen sice stojí na solidních finančních základech, ale vypořádat se s náklady na odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by pro něj bylo velmi těžké.
Dohoda o řešení skandálu v USA se týká zhruba 482 tisíc naftových vozů. Volkswagen tak skandál přijde v Americe až na 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard korun). Většina amerických majitelů problémových vozů obdrží odškodné zhruba pět až deset tisíc dolarů (124 až 243 tisíc korun). Majitelé mohou rovněž požadovat, aby od nich Volkswagen automobily koupil zpět.
Volkswagenu přitom ještě zbývá v Americe vyřešit zbývajících 85 tisíc aut s třílitrovým motorem. Vedle toho v Evropě se skandál týká zhruba 8,5 milionu naftových vozů.
Müller nechce Volkswagen přetížit
„Na řešení naftové aféry v USA jsme si doposud dali stranou 16,2 miliardy eur (téměř 440 miliard korun). Volkswagen se nadále nachází v solidní finanční pozici. Ale člověk nemusí být matematik, aby poznal, že vyplacení odškodného v neomezeně vysokém rozsahu by Volkswagen přetížilo,“ řekl Müller.
K odškodnění evropských zákazníků ve středu automobilku vyzvala eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská, podle níž by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA. „Evropští zákazníci byli podvedeni stejně jako američtí zákazníci, takže je jenom poctivé nabídnout jim srovnatelné odškodnění,“ prohlásila eurokomisařka. Müller uvedl, že s Bieńkowskou ve čtvrtek o svých postojích hovořil.
Emisní skandál propukl loni v září, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů. Po celém světě pak jde zhruba o 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.