Emisní skandál neodezněl, Volkswagen ale věří v solidní růst provozního zisku

Volkswagen má šanci vykázat v letošním roce solidní růst provozního zisku, přestože se potýká s emisním skandálem, uvedl generální ředitel automobilky Matthias Müller. Za aféru se zároveň opět omluvil. Firma chce představit nový elektrický vůz, přičemž se má tento typ automobilu stát novým charakteristickým znakem Volkswagenu.

Volkswagen v minulém týdnu vykázal kvůli nákladům spojeným s emisním skandálem rekordní celoroční ztrátu 1,6 miliardy eur (přes 43 miliard korun). V roce 2014 přitom vydělal téměř 11 miliard eur. Náklady související s emisním skandálem loni Volkswagen připravily o zhruba 16,2 miliardy eur. Odbyt automobilů z koncernu Volkswagen loni klesl o dvě procenta na zhruba deset milionů vozů. Celkové tržby společnosti nicméně stouply o více než pět procent na 213,3 miliardy eur. Podle generálního ředitele automobilky Matthiase Müllera má Volkswagen šanci dosáhnout letos solidního růstu provozního zisku.

Jednotlivé značky automobilky v rámci celé skupiny nyní pracují na snižování nákladů. „Víme, že rok 2016 bude dalším velmi náročným rokem pro skupinu Volkswagen,“ řekl generální ředitel Matthias Müller a dodal, že firma dělá pozvolné pokroky v objasňování emisního skandálu. Oprava dotčených vozů bude podle něj nejdůležitějším úkolem firmy, dokud nebude opraven poslední vůz.

Volkswagen chce cílit na elektrovozy

Müller rovněž oznámil, že Volkswagen představí nový elektrický vůz a zřídí novou firmu zaměřenou na operace, jako je sdílení aut. Elektrické vozy se mají stát novým charakteristickým znakem Volkswagenu a do roku 2020 chce automobilka 20 nových modelů.

Automobilka rovněž oznámila, že vyplatí 12 současným a bývalým členům správní rady 63,24 milionu eur (1,7 miliardy korun) za rok 2015, kdy vykázala rekordní ztrátu. Firma sice zrušila část bonusů, doplatí je však později v případě, že budou splněna určitá kritéria výkonu, včetně oživení cen akcií, napsala agentura Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut. V dubnu se dohodl s úřady ve Spojených státech na základních principech řešení emisního skandálu. Mají zahrnovat nabídku zpětného odkupu aut umožňujících falšování emisních testů i „značné“ odškodné pro jejich majitele.