Volkswagen se dohodl s úřady v USA na řešení emisního skandálu

Německý automobilový koncern Volkswagen se dohodl s úřady ve Spojených státech na základních principech řešení svého emisního skandálu. Má zahrnovat nabídku zpětného odkupu aut umožňujících falšování emisních testů i „značné“ odškodné pro jejich majitele, uvedl americký soudce Richter Charles.

Dohoda předpokládá, že majitelé vozů si budou moci vybrat, zda má Volkswagen jejich automobily koupit zpět, nebo provést jejich opravu. Dohodu však ještě musejí schválit regulátoři. Soudce dal Volkswagenu čas na dosažení podrobné dohody do 21. června, napsala agentura DPA.

Podle  redaktora časopisu Svět motorů Martina Freie se dalo očekávat, že automobilka zákazníkům v USA nabídne zpětný odkup u menších naftových aut. „Čekal jsem, že to dopadne zhruba takhle, že nejstarší auta budou muset dostat z Ameriky pryč. Jestliže totiž nějaké auto překračuje přípustné limity čtyřicetinásobně, technologicky s tím nejde nic udělat,“ konstatuje.  

U nejstarších aut by se oprava ani nevyplatila. „U nejstarších vozů, kde došlo k nejbrutálnějšímu překračování limitů, to ekonomicky nedává smysl, protože auto by potřebovalo úplně nový motor, úplně jinou elektroniku, a navíc ještě tak velkou soustavu katalyzátorů, které by se do auta ani nevešly. Přípustné to je až u novějších aut vyráběných zhruba od roku 2011 a 2012,“ dodává Frei.

Frei: Oprava nedává ekonomicky smysl u nejstarších vozů (zdroj: ČT24)

Přesnější informace o výši odškodného soudce neposkytl. Německý list Die Welt již ve středu uvedl, že součástí dohody je vyplacení odškodného pět tisíc dolarů (120 tisíc korun) každému zákazníkovi v USA dotčenému aférou.

Co by to udělalo s ekonomikou VW, se zatím těžko odhaduje. „Myslím, že je tam ve hře daleko více faktorů. Připomněl bych, že zatím jediný, kdo může udělit Volkswagenu nějakou vysokou pokutu, je federální ministerstvo spravedlnosti, a to bude pokuta za to, že vědomě obešli předpisy,“ říká Frei.

Kromě toho bude Volkswagenu hrozit spousta jednotlivých soudních pří. „Každý z 51 států americké unie bude žalovat VW samostatně za poškození životního prostředí, a tam se bude přihlížet k tomu, kolik aut se konkrétně ve kterém americkém státě prodalo. Samozřejmě se VW u soudů bude různě obhajovat a dopady budou ještě těžko předvídatelné,“ dodává.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.