Google zakáže reklamu na rychlé půjčky. Dluhy můžou být nesplatitelné

Rychlé malé půjčky skrývají velké riziko. Pravdu známou z poraden pro dlužníky se rozhodl podpořit i největší světový internetový vyhledávač Google: od 13. července již nebude přijímat reklamu na tyto produkty. Podle jeho výzkumu totiž mohou vést k nesplatitelným dluhům. Google je tak přiřadil k padělkům, nebezpečným produktům či například falešným lékům na hubnutí, u kterých už reklamu v minulosti zakázal.

Poznávacím znamením pro tyto půjčky je podle Googlu splatnost do 60 dnů od poskytnutí. Pro americký trh půjde rovněž o půjčky s roční úrokovou sazbou vyšší než 36 procent, uvedl David Graff, ředitel společnosti Google pro globální produktovou politiku.

Finanční produkty tohoto typu negativně ovlivňují životy lidí, a proto chceme uživatele před tímto nebezpečím chránit. Náš výzkum totiž prokázal, že tyto půjčky mohou vést k nesplatitelným dluhům.
Z vyjádření společnosti Google ČR

Google ČR zároveň uvedl, že toto opatření se nedotkne produktů, jako jsou hypotéky, úvěry na auta, studentské půjčky, obchodní půjčky nebo kreditní operace. K dotazu, jak velký objem reklamy připadá u Googlu na malé půjčky, se nevyjádřil.

Do jaké role se staví Google a co to ovlivní

Specialista na internetový marketing Lukáš Krejča uvedl, že úprava podmínek je zajímavá ze dvou pohledů. Za prvé, Google se staví do role někoho, kdo říká, jaké půjčky jsou dobré a jaké ne. To sice neodpovídá idealistickým představám o volném trhu, nicméně je nutné si uvědomit, že podobná rozhodnutí činní provozovatelé reklamních systémů - tedy nejen Google - od nepaměti, uvedl Krejča. Je to podle něho další krok k ochraně spotřebitele stejně jako například zákaz propagace hazardních webů. 

Druhý pohled je ten, že Google výrazně ovlivní jednu z nejkonkurenčnějších oblastí v PPC reklamě (platba za kliknutí). Půjčky patří téměř po celém světě k nejdražším oblastem. Pokud tedy část inzerentů odpadne, přinese to více prostoru pro „výhodnější“ půjčky a související produkty, uvedl specialista. „Obecně bych v tom ale žádnou velkou revoluci nehledal, změna se týká jen malého počtu inzerentů, pro uživatele se pak reklama zase o trochu více vyčistí,“ dodal Krejča.

Seznam zobrazování krátkodobých půjček neomezuje

Zástupce konkurenčního vyhledávače Seznam uvedl, že analýzu velikosti segmentu půjček jeho firma neprováděla. V obecné rovině jsou půjčky a hypotéky významným segmentem internetové reklamy, sdělil Ondřej Krišica, manažer Skliku, reklamního systému Seznamu.cz.

Na dotaz, zda tento český vyhledávač chystá podobnou změnu jako Google, odkázal Krišica na pravidla inzerce. Ta jsou obecně volnější než u Googlu (jehož schvalovací proces reklamy také bývá komplikovanější) a zobrazování krátkodobých půjček neomezují. 

Krišica doplnil, že provozovatelé partnerských webů, kteří zobrazují reklamu v síti Sklik, mají dále možnost zamezit zobrazování konkrétních reklam, jež si na svých webech nepřejí.

Na internetu hledá půjčku ten, kdo by na standardní úvěr nedosáhl

Ředitel Poradny při finanční tísni David Šmejkal uvedl k poměrům na českém trhu, že na něm lze snadno nalézt půjčky daleko dražší, až za 1000 i více procent RPSN (roční procentní sazba nákladů).

Internetová reklama má jistě svůj vliv, podstatné je ale samotné vyhledávání. Pokud na vyhledávací dotaz vyjede 250 poskytovatelů úvěrů, nemá reklama zas tak zásadní vliv.
David Šmejkal
ředitel Poradny při finanční tísni

Ředitel poradny také podotkl, že klient dobře ví, jakou má úvěrovou historii a jaké společnosti oslovovat nemá – ty přeskočí a bude zkoušet štěstí jinde. Reklama je pro rozhodnutí podstatná, na internetu však hledají úvěr spíš ti, kteří by standardními kanály na úvěr nedosáhli, dodal Šmejkal.

Upozornil také na to, že mírně roste podíl mladších dlužníků, u kterých se dá očekávat větší použití internetu při výběru produktů. Zvyšuje se právě množství malých úvěrů, jež zatím nepokrývá ochrana zákona o spotřebitelském úvěru.

  • Mohou mít více názvů či podob. Malé půjčky, rychlé půjčky, finské půjčky, SMS půjčky či třeba predátorské půjčky. 
  • V Česku platí pro půjčky do 5000 korun slabší ochrana dlužníka. Není třeba ověřovat bonitu žadatele, nelze se bránit proti vysokým úrokům, smlouva nemusí obsahovat některé náležitosti, jako je RPSN. 

Nový zákon o spotřebitelském úvěru je nyní ve sněmovně. Má posílit postavení lidí, kteří si berou spotřebitelské úvěry. Věřitel by měl podle návrhu poskytnout úvěr jen tomu, kdo jej bude schopen ze svých příjmů řádně splácet. Pokud tuto schopnost poskytovatel neprověří, bude smlouva o úvěru neplatná, uvedla agentura ČTK.

Rozpočtový výbor už dřív doporučil, aby se na spory z těchto úvěrových smluv nevztahovalo rozhodčí řízení. Rozhodovaly by o nich výlučně soudy. 

Facebook tyto půjčky z reklamy vykázal

Poskytovatelé těchto půjček profitují ze slabosti lidí, zejména chudých lidí a menšin, uvedlo Centrum pro soukromí a technologii v Georgetownu, které s Googlem spolupracovalo na nové firemní politice. „A pokaždé když někdo klikne na tuto reklamu, vyhledávače z toho také mají zisk,“ dodalo v prohlášení, z něhož citoval internetový The Verge. Nelehkou cestu Googlu k omezování některé reklamy zase připomíná The Atlantic. 

Centrum také poznamenalo, že Facebook již tyto půjčky z reklamy vykázal. Naproti tomu vyhledávače Yahoo a Bing (Microsoft) je nadále umožňují.