Šéf americké divize Volkswagenu náhle skončil. Po 25 letech ve firmě

Generální ředitel americké divize německé automobilky Volkswagen Michael Horn s okamžitou platností odchází z firmy. Automobilka o tom informovala v noci na čtvrtek. Byl to právě Horn, který byl v říjnu poslán na slyšení amerického Kongresu, aby se omluvil zákazníkům za emisní skandál.

Náhlý odchod Horna přichází ve chvíli, kdy se automobilka potýká s dopady rozsáhlého emisního skandálu. Při slyšení před americkými poslanci manažer prohlásil, že nejvyšší vedení automobilky nevědělo o tom, že v 11 milionech vozů s naftovým motorem po celém světě byl instalován software, který umožňoval manipulace s měřením emisí.

Horn působil v automobilce 25 let. Šéfem divize Volkswagen of America se stal v roce 2014. Podle prohlášení automobilky odchází po vzájemné dohodě, aby využil jiné příležitosti.

Oblíbený manažer obětním beránkem?

Horn byl velmi oblíbený u prodejců Volkswagenu díky své otevřenosti a byl hlavním „mluvčím“ společnosti v USA, který se snažil znovu získat důvěru kupujících a obchodníků. Prodej hlavní značky Volkswagen v USA však od skandálu klesá a letos se snížil již o 14 procent po loňském pětiprocentním poklesu.

Svaz prodejců Volkswagenu ve svém prohlášení označil odchod Horna za vážnou ránu pro síť dealerů v USA, zaměstnance Volkswagen of America, pracovníky závodu ve městě Chattanooga a pro celou komunitu Volkswagenu. Změna ve vedení podle nich firmu spíše ohrožuje, než aby jí byla ku prospěchu. Americkou divizi bude zatím řídit Hinrich Woebcken, který od letošního roku řídí operace automobilky v Severní Americe a je předsedou správní rady americké divize.

Lidé vědí, že tento skandál má kořeny v Německu, což je důvod, proč je to tak překvapující. Pokud jde o obětní beránky, jsou zde jiní beránci na odchod, kteří by byli lepší.
Rebecca Lindlandová
analytička výzkumné společnosti Kelley Blue Book

Těžké vyjednávání v USA

Volkswagen nyní pokračuje v jednání s Kalifornií, americkým ministerstvem spravedlnosti a Agenturou pro ochranu životního prostředí (EPA) o případných opravách nebo odkupu vozidel s naftovým motorem. Do 24. března má automobilka oznámit soudu, zda má přijatelné řešení, napsaly agentury AP a Reuters.

Šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller nedávno řekl stanici BBC, že hledání dohody s americkými úřady kvůli emisnímu skandálu Volkswagenu by mohlo trvat déle a mohla by stát více, než se čekalo. Upozornil, že 6,7 miliardy eur (181,3 miliardy korun), které dala automobilová skupina ve třetím čtvrtletí stranou na úpravu vozidel vybavených problémovým softwarem, by nemuselo stačit.

Pohyb je i v Evropě

V Česku začne na přelomu března a dubna ministerstvo dopravy svolávat do servisů první vozy s dieselovými motory koncernu VW, které byly schopné obcházet homologační emisní testy. Řekl to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle ministrova dřívějšího vyjádření nebudou prohlídky vozů povinné.

Francouzská a německá prokuratura se zatím snaží osvětlit pozadí emisního skandálu. Německá pojišťovna Allianz plánuje zažalovat automobilový koncern Volkswagen kvůli prudkému propadu ceny jeho akcií v souvislosti s emisním skandálem.