Dieselgate: Česko bude svolávat vozy, v Německu a Francii mají napilno prokuratury

Na přelomu března a dubna začne ministerstvo dopravy svolávat do servisů první vozy s dieselovými motory koncernu VW, které byly schopné obcházet homologační emisní testy. Řekl to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle ministrova dřívějšího vyjádření nebudou prohlídky vozů povinné. Francouzská a německá prokuratura se zatím snaží osvětlit pozadí emisního skandálu.

Rozesílání zvacích dopisů majitelům aut má koordinovat státní organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. „Čekám na poslední informace od Škody Auto, abychom mohli začít svolávací akci,“ uvedl Ťok.

Jako první dostanou do servisů zřejmě pozvánku majitelé vozů s motorem 2,0 TDI, u kterých bude stačit přehrání softwaru. Následovat mají šestnáctistovky, kde se počítá vedle nového softwaru s drobnou úpravou sání. Naposled by se měly v servisech upravovat vozy s motorem 1,2 TDI. Podle dřívějšího ministrova vyjádření nebudou servisní prohlídky povinné. Koncern by ale měl do servisů k opravě přimět nejméně 80 procent dotčených automobilů, uvedl již dříve ministr.

Vozy s motorem typu EA 189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontované v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller
Zdroj: ČTK/AP

Německo: Záběr vyšetřování se rozšiřuje

Německá prokuratura vyšetřuje kvůli podezření z podvodu v souvislosti s emisním skandálem Volkswagenu již 17 zaměstnanců této automobilky. Jejich počet se tak zvýšil z dosavadních šesti. Oznámil to mluvčí státního zastupitelství v severoněmeckém Braunschweigu Klaus Ziehe. Nikdo z vyšetřovaných však není z nejvyššího vedení automobilky. Prokurátoři zahájili vyšetřování loni v září. Vyšetřovaní čelí obvinění z podezření z podvodu a porušení zákona proti nekalé soutěži.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller v úterý řekl zaměstnancům v závodě ve Wolfsburgu, že skandál kolem manipulace testů emisí způsobí automobilce „podstatné a bolestivé“ finanční škody. Volkswagen již loni oznámil, že dá stranou na pokrytí nákladů na překontrolování zhruba 11 milionů aut s naftovým motorem 6,7 miliardy eur (181,3 miliardy korun).

Šéf závodní rady VW Bernd Osterloh na setkání se zaměstnanci řekl, že pokuty související s emisním skandálem by mohly Volkswagen dohnat k rušení pracovních míst ve Spojených státech i Evropě. Osterloh vyzval úřady v USA, aby při rozhodování o postihu pro Volkswagen vzaly riziko rušení pracovních míst v úvahu.

Francie: Vyšetřování oficiálně začalo

Francie zahájila oficiální vyšetřování kvůli skandálu s měřením emisí u naftových aut z koncernu Volkswagen. Oznámila to podle agentury Reuters pařížská prokuratura. Německá automobilka čelí podezření z podvodu s přitěžujícími okolnostmi. Vyšetřování se vztahuje na vozidla prodaná ve Francii.

Pařížská prokuratura zahájila předběžné vyšetřování loni v říjnu. Oficiální vyšetřování začalo podle nejmenovaného zdroje AFP 19. února. Pověřeni jím byli tři vyšetřující soudci, napsal web 20minutes.fr.

Pojišťovna Allianz chystá žalobu

Německá pojišťovna Allianz plánuje zažalovat automobilový koncern Volkswagen kvůli prudkému propadu ceny jeho akcií v souvislosti s emisním skandálem. Uvedl to nejmenovaný zdroj agentury Reuters obeznámený se situací. Největší evropská pojišťovna prý žalobu hodlá
podat v příštích týdnech. Před soudem se údajně chce domáhat náhrady.

Podle agentury by to byl první takový krok ze strany významné německé instituce proti automobilce, pro kterou je skandál se softwarem umožňujícím manipulovat s testy emisí největším v její historii. Žalobu prý hodlá podat investiční společnost Allianz Global Investors, která je součástí skupiny Allianz. „Stane se to tento měsíc,“ uvedl zdroj. VW se k věci odmítl vyjádřit.