Škoda Auto čeká, že automobilový trh letos v Česku poroste o 5 až 10 procent. Navázat by tak měl na loňský rekordní rok, kdy se prodalo celkem 231 tisíc nových vozů. Stejné zvýšení odhaduje i pro prodej škodovek, jejichž tržní podíl má být nadále přes 30 procent. Škoda zároveň v příštích týdnech ohlásí servisní opatření pro vozy postižené v Česku emisním skandálem koncernu Volkswagen. Nové velké SUV má stát podobně jako Superb. V pořadu 90' ČT24 o tom informoval šéf Škody Auto pro ČR Luboš Vlček, otázky mu diváci pokládali na stránkách Hyde Parku.
Škoda Auto očekává letos další rekordní rok
Automobilka nabídne zákazníkům v Česku úpravu softwaru, která by měla zachovat výkon, spotřebu i další charakteristiky vozu. Od klientů to nebude vyžadovat speciální návštěvu servisu, půjde to spojit s běžnou návštěvou, například při přezouvání pneumatik.
Luboš Vlček zároveň zdůraznil, že vedení Škody o podvodném sofwaru nevědělo, byla to záležitost koncernu Volkswagen. Neodpověděl však na otázku diváka pořadu Devadesátka ČT24, proč za dieselgate nebudou odškodněni také zákazníci v Evropě, na rozdíl od USA.
Pověst naftových automobilů poškodila právě emisní aféra Volkswagenu, který měl v některých vozech instalovaný software umožňující podvádět při testech. Auto vypadalo, že hladina produkovaného oxidu uhličitého je mnohem nižší než ve skutečném provozu.
Finální podobu druhého SUV uvidí nejdříve Paříž
Škoda dále předpokládá, že její druhé SUV (po Yeti) bude ve finální podobě ukázáno na letošním říjnovém autosalonu v Paříži. Nyní je jeho koncept VisionS představován na autosalonu v Ženevě. V metropoli nad Seinou bude odhaleno také jméno vozu. Cena by se měla podle Vlčka pohybovat v „rámci cenové politiky superbu“. První kusy mají být v předprodeji koncem letošního roku. Oficiální uvedení na trh bude začátkem roku 2017.
Nové velké SUV bude nabízeno standardně v pětisedadlové verzi. Sedmimístná verze má být k dispozici na přání klienta. Právě modely SUV považuje Škoda za nejprogresívnější část trhu.
Škoda nyní pracuje na Strategii 2025, která má být prezentována v polovině letošního roku. „Nasměruje Škodu na dalších deset let. Jak produktově, tak odbytově,“ řekl Vlček.
Obavy o Schengen
Světové automobilky nyní znepokojuje hrozba rozpadu schengenského systému volného pohybu osob, protože přísnější hraniční kontroly by měly vliv rovněž na přepravu zboží. Šéf německé automobilky Opel Karl-Thomas Neumann upozornil, že jeho firma je závislá na bezproblémové přepravě zboží i součástek z továren v Německu, Španělsku, Polsku, Británii a Itálii. „V jižní Evropě máme rozsáhlé logistické aktivity. Jakýkoliv výpadek by měl okamžitý dopad na naše zisky,“ upozornil Neumann.
Také šéf německých aktivit americké automobilky Ford Bernhard Mattes varoval, že jakékoliv omezení pohybu zboží přes hranice by mohlo těžce zasáhnout výrobu v evropských továrnách podniku.
Šéf německého automobilového koncernu Daimler Dieter Zetsche upozornil, že jeho podnik díky silné poptávce vyrábí na horní hranici svých kapacit a k zajištění hladkého provozu potřebuje včasné dodávky součástek. Dodal, že jakékoliv uzavírání hranic by mohlo výrobní systém Daimleru narušit.
- V schengenském prostoru mohou jeho obyvatelé cestovat bez hraničních kontrol. Vznikl před více než 30 lety. V současné době zahrnuje 26 evropských zemí, ve kterých žije téměř 420 milionů lidí.
Hybridní auta by mohla cenově konkurovat dieselům
Ženevský autosalon se ale hlavně věnuje samotným autům. Ve čtvrtek se otevřel široké veřejnosti a automobilky na něm představují nové modely i koncepty budoucích aut. Ředitel Volva Hakan Samuelsson předvídá, že přísnější emisní pravidla v Evropě posunou ceny dieselových aut na úroveň, díky níž se hybridní vozy stanou atraktivní alternativou.
Luboš Vlček uvedl pořadu Devadesátka ČT24, že Škoda Auto disponuje technologickou základnou, aby ve střednědobém horizontu nabízela hybridní modely a následně elektrovozy. Nasazení těchto technologií na trh bude v souladu s požadavky klientů a vyzrálosti technologií samotných. „Velký průlom nastane, až ryze elektrický motor bude schopen dojezdu kolem 500 kilometrů,“ řekl.
Přes padesát procent nově registrovaných vozů v Evropě používá naftový motor, píše Reuters, jde tak o největší trh s dieselovými auty. Pověst naftových automobilů ale poškodila emisní aféra Volkswagenu.
Bankovní společnost Goldman Sachs věří, že regulace by mohly navýšit cenu za naftové motory o 300 euro na kus. Už teď se přitom pohybuje zhruba třináct set euro nad cenou svých benzinových protějšků. Další konkurencí pro stávající typy aut mohou představovat samořiditelné vozy.