Penam šlape na paty United Bakeries

Praha - Pekárenská společnost Penam koupila českobudějovickou pekárnu Pekast a moravský podnik Nobrs, který se zabývá mlýnskou výrobou. Penam zároveň prodala svůj těstárenský provoz v Rosicích u Brna a chce se specializovat na mlýnsko-pekárenskou produkci. Nákupem Pekastu vzrostl podíl Penamu na pekařském trhu z 12 procent na 15 procent.

Podle generálního ředitele Penamu Jaroslava Kurčíka se firma, která patří do skupiny Agrofert podnikatele Andreje Babiše, chce stát českou a slovenskou pekárenskou jedničkou. Lídrem trhu je zatím společnost United Bakeries podnikatelů bratří Paříků, která ovládá podle odhadů zhruba čtvrtinu trhu v Česku a na Slovensku. Druhá pozice patří právě Penamu.

Obnos, za který Penam společnosti Pekast a Nobrs koupil, Kurčík nezveřejnil. Penam již dříve získal Pekárnu Klimentov u Mariánských Lázní. Loni na podzim pak zprovoznil v Herinku u Prahy novou velkokapacitní pekárnu, která zásobuje středočeský region.

„Akvizicí pekárny v Českých Budějovicích pokrýváme nově také region jižních Čech a naplňujeme tak strategii budování celoplošné sítě,“ uvedl Kurčík. Pekast vyrábí zejména chleby, běžné a jemné pečivo a vlastní linku na výrobu strouhanky. Průměrná měsíční výroba pekárny Pekast činí 800 tun.

Nákup společnosti Nobrs, která provozuje mlýn Brněnec nedaleko Svitav, Kurčík zdůvodnil tím, že Penam si chce zajistit dostatečné množství suroviny pro své pekárny, jejichž počet by se měl zvyšovat. Penam nyní plánuje nákup dalších dvou pekáren ve východních a severních Čechách. Výrobní kapacita společnosti Nobrs činí 4000 tun mlýnských produktů měsíčně.

Penam zároveň s akvizicí firem Pekast a Nobrs prodal těstárnu v Rosicích u Brna nizozemské firmě Europasta, které v Česku patří přední výrobci těstovin Adriana a Bratři Zátkové. „Nezapadala do naší strategie,“ uvedl Kurčík, podle kterého Penam nyní chce soustředit síly na mlýnsko-pekárenskou produkci.

„To, že se zvyšují strategické podíly významných lídrů, je v podstatě pozitivní proces,“ uvedl zemědělský analytik Petr Havel, který krok Penamu vítá v ohledu na dřívější roztříštěnost pekárenského trhu.

Výhodou Penamu podle odborníků je, že díky mateřskému Agrofertu ovládá celou výrobní pyramidu. Vlastní zemědělská družstva, která pěstují obilí, má sklady na zrno, mlýny, pekárny i síť několika prodejen.

Do pekárenské skupiny Penam patří 13 výrobních jednotek a čtyři mlýny. Penam provozuje také 39 vlastních prodejen a zásobuje většinu obchodních řetězů působících na českém trhu. Penam zaměstnává více než 2500 lidí. Firma Penam loni podle auditovaných výsledků zvýšila čistý zisk meziročně o 77 milionů korun na 169,93 milionu Kč. Tržby Penamu v roce 2007 díky vyšší výrobě i dražšímu pečivu vzrostly o 333 milionů korun na rekordních 2,974 miliardy Kč.