Třicet tisíc lidí podpořilo Volkswagen v boji proti Evropské komisi

Berlín/Wolfsburg - Na jedné z největších demonstrací od založení automobilky Volkswagen se dnes před jejím sídlem ve Wolfsburgu sešlo zhruba 30 tisíc zaměstnanců, včetně Čechů. Demonstrovali za zachování takzvaného "zákona o Volkswagenu", jenž chrání automobilku před rozhodujícím ovládnutím většinovým akcionářem, kterým je nyní Porsche. Podle zákona si totiž zachovává kontrolu nad strategickými rozhodnutími spolková země Dolní Sasko. Na změnu zákona naléhá Evropská unie i Porsche, které je odhodláno získat ve VW rozhodující podíl.

Obří demonstrace, která si údajně vynutila hodinové zastavení výroby, se zúčastnili i Češi. Do Wolfsburgu přijeli vyslanci českého odborového svazu Kovo a podnikových odborů Škody Auto, která je součástí Volkswagen Group.

Čeští demonstranti tak podpořili své německé kolegy, kteří se obávají údajné svévole manažerů při hrozícím ovládnutí koncernu výrobcem sportovních vozů. Zástupci zaměstnanců by mohli přijít o dosavadní klíčový vliv při strategických rozhodnutích v koncernu, pokud bude příslušný zákon výrazněji změněn.

Nový zákon spory nevyřešil

Evropský soudní dvůr (ESD) loni v říjnu rozhodl, že zákon porušuje pravidla Evropské unie, neboť omezuje hlasovací práva akcionářů Volkswagenu na 20 procent bez ohledu na výši jejich majetkového podílu.

Přestože Německo v květnu schválilo nový zákon o VW, stále je potřeba strategická rozhodnutí (např. otevírání nových továren či změna sídla podniku) odhlasovat 80procentní většinou, zásadní vliv Dolního Saska a odborářů je tak zachován. Irský eurokomisař pro vnitřní trh Charlie McCreevy chce ovšem Německo znovu zažalovat.

Wulff: Irský komisař by se měl starat o Lisabonskou smlouvu

Dolnosaský premiér Christian Wulff dnes v nezvykle ostrém výpadu eurokomisaři McCreevymu prostřednictvím televize ZDF vzkázal, že by se měl raději starat o to, aby jeho krajané souhlasili s reformní smlouvou o EU a měl by respektovat, že existují zákony, do nichž Brusel nemá právo mluvit.

S Wulffem nesouhlasí liberální ekonomové, kteří upozorňují, že jednu z nejzákladnějších idejí EU, volný pohyb kapitálu, porušuje její zakládající země. „V současné ekonomice by nemělo být většinovým akcionářům bráněno převzít vedení podniku i násilnou cestou,“ říká Miroslav Ševčík z Liberálního institutu.

Volkswagen patří mezi největší výrobce automobilů na světě. Za první pololetí se provozní zisk skupiny zvýšil o 21,8 procenta na 3,4 miliardy eur (83,1 miliardy Kč). Nepoměrně menší Porsche už v ní vlastní 31 procent akcií. Pro stuttgartskou automobilku jsou plány na převzetí wolfburgského rivala důležité, protože by jí převzetí zaručilo větší výrobní diverzitu, která by jí umožnila získat výhodnější podmínky pro čerpání emisních povolenek.

automobilky Volkswagen a Porsche
Zdroj: Süddeutsche Zeitung
Vydáno pod