Celý podvod začíná snahou člověka, který se nachází ve finanční tísni, požádat o spotřebitelský úvěr. Dotyčný nejprve odpoví na nějaký inzerát. „Jde o běžný tarif. Operátorka takovému člověku řekne, že úvěr dostane, potřeba je pouze certifikát. Ten ale získá jen tak, že zavolá na jiné telefonní číslo,“ popisuje proces mluvčí ČOI Denis Gaidoš s tím, že pokud člověk podlehne, stává se prakticky obětí. Za volání si pak připlatí tučnou sumu. Žadatelé jsou totiž na drahé lince uměle udržováni co nejdéle.
Pomocí nespecifikovaného certifikátu se snaží podvodníci obcházet zákon o spotřebitelském úvěru. Už v únoru začala platit novela zakazující používání telefonních linek se zvýšenou sazbou.
Gaidoš upozornil třeba na příklad, kdy žena žádala o půjčku ve výši 30 tisíc korun a za telefon následně zaplatila celých 45 tisíc. Peněz, jež si chtěla půjčit, se navíc nedočkala.

Telefonát Denise Gaidoše
ČOI proto lidem doporučuje v podobném případě nejlépe ihned zavěsit, případně získat co nejvíc informací o dané firmě. „Na internetu se dá zjistit, kdo číslo provozuje, jaký je tarif. To je cesta k tomu, aby spotřebitel nenaletěl,“ řekl Gaidoš.
Stížností řeší ČOI v posledních dnech hned několik. „Máme dokonce tři podání od Policie ČR,“ dodal Gaidoš.