ČSA a odbory se dohodly. Stávka nebude

Praha - Stávka nebude, propouštění se omezí. Odbory a vedení ČSA našly kompromisní řešení napjaté situace, která ve společnosti panovala od čtvrtka, kdy aerolinky začaly rozdávat před časem avízované výpovědi. Propouštění a snižování mezd je součástí restrukturalizace společnosti, která se dlouhodobě potýká s finančními problémy. Stevardi a letušky původně plánovali minimálně jednodenní stávku na příští čtvrtek.

„Odborová organizace palubních průvodčích přistoupila k nastalé situaci velmi odpovědně. Dosažený výsledek nelze interpretovat jako vítězství či porážku ani jedné ze stran. Jsem rád, že převládla fakta, věcná jednání a odpovědnost za budoucnost firmy nad emocemi,“ řekl Luboš Pomajbík, předseda Odborového svazu dopravy, který se dnešní schůzky také zúčastnil.

Vedení ČSA začalo rozdávat výpovědi ve čtvrtek. Restrukturalizaci spočívající ve snižování mezd a v masivním propouštění ve středu podpořil jejich menšinový vlastník, Korean Air. Dopravce by mělo nakonec opustit 69 letušek a stevardů, 65 pilotů a 26 administrativních pracovníků, uvedl mluvčí dopravce Daniel Šabík. Část z těchto počtů už naplnili zaměstnanci, kteří výměnou za déle vyplácené odstupné společnost opustili dobrovolně. Podle původních informací mělo propouštění postihnout 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků.

„Základní parametry restrukturalizačního plánu se touto dohodou nemění. Jsem rád, že jsme našli společné kompromisní řešení, což považuji za pozitivní signál směrem k dalším akcionářům ČSA,“ shrnul schůzku Václav Řehoř, předseda představenstva Českého aeroholdingu.

Petra Posová, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel

„Součástí dohody je i to, že na vrtulových letadlech budou létat dva stevardi a ne jeden, jak bylo zamýšleno.“

Luboš Pomajbík, předseda Odborového svazu dopravy

„Když se řekne kompromis, tak je potřeba říct, že ani jedna strana není vítězem.“

Odbory po dnešním jednání odvolaly nejen samotnou stávku, ale i stávkovou pohotovost. „Jsme rádi, že se nám podařilo uchránit dodatečná pracovní místa palubních průvodčích v ČSA nad rámec plánovaného propouštění,“ sdělila jejich předsedkyně Petra Posová. 

  • ČSA nyní zaměstnávají 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě
  • V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1 500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. 
  • V roce 2010 dopravce zaměstnával přes 2 000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčích.

Odborová organizace posádek letadel se pro stávku rozhodla poté, co předsednictvo ČSA včera odmítlo přistoupit na jejich tři kompromisní požadavky. „Jejich splněním by se zachránilo nějakých 40 pracovních míst. Například jsme požadovali, aby s boeingy, které teď mají přijít od společnosti Travel Service, létaly posádky ČSA, a ne zaměstnanci Travel Service,“ upřesnila Posová.

Letadlo ČSA
Zdroj: ČT24/ČTK/Kalousek Rostislav

Propouštění a snižování platů bylo také jednou z podmínek finanční injekce od menšinového vlastníka aerolinek Korean Air, které se rozhodly pomoci stabilizovat ČSA. „V dosavadních jednáních s Korean Air nastal výrazný posun. Představenstvo Českých aerolinií včera obdrželo od společnosti Korean Air písemné rozhodnutí finančně se podílet na stabilizaci Českých aerolinií a současně i návrh na příspěvek do kapitálu ČSA,“ uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Podle ministra financí Adreje Babiše (ANO) je restrukturalizace nevyhnutelná. „Je to vlastně podmínka de facto hlavního akcionáře, protože až transakce proběhne, stát bude mít jenom 20 %,“ řekl ministr financí. O pomoci ČSA, kterou iniciovalo ministerstvo financí, jsme psali ZDE.

Počet pasažérů Českým aerolinkám dlouhodobě klesá. V roce 2006 jich bylo 5,5 milionu, předloni už jen 4,2 milionu. Obsazenost letadel se pohybuje kolem 70 procent. Kvůli krizi byly ČSA nuceny řadu tradičních letů zrušit. V červnu ukončily po 66 letech spoj z Prahy do Berlína. Na začátku letošního roku to byla linka do Abú Dhabí. V minulosti přestaly létat například do Londýna nebo Toronta.

Služebně starší pilot českých aerolinek dostává měsíčně 100 tisíc. U německého dopravce – Lufthansy – je to čtyřnásobek. A velký rozdíl je také v ohodnocení letušek a stevardů. U ČSA je mají 27 tisíc, u Lufthansy osmdesát. Ani taková výše platů ale často zahraničním pilotům a letuškám nestačí. A tak stávky v posledních letech nejsou výjimečné. Piloti Lufthansy se nyní brání změnám v důchodovém programu. Piloti Air France se naposledy vzbouřili v září. Vadilo jim, že pro nízkonákladové dceřiné linky Transavia by museli létat za nižší platy. Velké společnosti ale musí šetřit, aby obstály v konkurenci nízkonákladových aerolinek. V opačném případě se může stát, že kvůli vysokým požadavkům přijdou o všechno.

Levné aerolinky, jako jsou Ryanair, EasyJet nebo Air Shuttlej, mají každoročně o 5,5 milionů pasažérů víc než tradiční společnosti.

Hospodaření ČSA

  • 2011 - ztráta 241 milionů Kč, tržby 14 miliard Kč
  • 2012 - účetní zisk 849 milionů Kč, tržby 13,7 miliardy Kč
  • 2013 - ztráta 922 milionů Kč, tržby 13,3 miliardy Kč

Milníky ČSA

  • Poprvé měly vzlétnout na oslavu pátého výročí vzniku samostatného Československa 28. října 1923. První let Československých aerolinek se ale kvůli husté mlze o den opozdil. Dvouplošník Aero A-14, pilot, novinář a 760 gramů pošty. Z pražských Kbel do 321 kilometrů vzdálené Bratislavy trval let 2 hodiny 25 minut.
  • Později se otvíraly linky do Káhiry nebo Ankary.
  • Komunistický puč znamenal omezení letů na Západ.
  • V roce 1949 přišla první sovětská letadla. V roce 1957 vstoupily zařazením proudové letecké techniky, Tupolevů TU 104, mezi deset nejlepších celosvětově známých leteckých společností. Pasažérům tehdy ČSA nabízely komfort a pohodlí na světové úrovni. Letadla začala obsazovat i dálkové tratě – jak na východ, tak i na západ.
  • V 60. letech se nakonec létalo do 48 zahraničních destinací a počet letadel dosáhl maxima – bylo jich 54. Své místo ČSA uhájily i v 80. letech.
  • Ústup ze slávy přišel až po změně režimu. Přišly neúspěšné pokusy o privatizaci. Měnilo se vedení společnosti, ubývalo linek i letadel. Dnes jich má jedna z pěti nejstarších dosud fungujících leteckých společností na světě jen 23. A dalších šest má ještě ubýt.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Cena bitcoinu se poprvé přehoupla přes 120 tisíc dolarů

Nejznámější kryptoměna bitcoin poprvé překonala hranici 120 tisíc dolarů a stanovila nový rekord 121 207,55 dolarů (2,56 milionu korun), uvedl v pondělí ráno Reuters. Americká Sněmovna reprezentantů bude zároveň v pondělí projednávat několik návrhů zákonů, které mají digitálním měnám dodat legislativní rámec, o který jejich zastánci dlouhodobě usilovali.
před 5 mminutami

Letiště Praha plánuje novou čtvrť, otevře se i soukromým investorům

Rozsáhlý rozvoj čeká okolí hlavních terminálů Letiště Václava Havla. Státní podnik plánuje výstavbu nové čtvrti, která se má s odletovými halami přímo propojit. Umožnila to novela zákona platná od července, letišti nově dovoluje spolupracovat se soukromými investory na rozvoji strategické infrastruktury. Zastavět se má přes 35 tisíc metrů čtverečních. Většinu projektů zajistí letiště samo, část ploch nabídne dalším investorům. Ti budou muset projít důkladným prověřením.
před 55 mminutami

Zmírnit, odložit, nebo zrušit? Politici řeší nové emisní povolenky

Předpokládaný dopad emisních povolenek pro domácnosti, tedy systému ETS 2 plánovaného od roku 2027, je zdražení litru benzinu a nafty o tři koruny a zvýšení ceny megawatthodiny plynu o dvě stě korun. To platí při ceně povolenky 45 eur za tunu oxidu uhličitého, s čímž počítá analýza resortu životního prostředí, kterou má ČT k dispozici. Poplatky ale mohou být i vyšší. Vláda chce spolu s dalšími státy systém změnit, než začne platit.
před 11 hhodinami

Obchod mezi Českem a Vietnamem je na vzestupu

Obchod Česka a Vietnamu roste. Do asijské země míří i tuzemské podniky. Během následujících měsíců by měl být dokončen třeba prodej tamní uhelné elektrárny skupině Sev.en Pavla Tykače. Ve Vietnamu se také začínají vyrábět vozy Škoda, v dalších letech v něm chce firma vyprodukovat přes 25 tisíc aut ročně. České podniky by se podle ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) mohly zapojit i do budování jaderných elektráren.
před 11 hhodinami

EU odloží platnost opatření proti americkým clům

Evropská unie odloží do začátku srpna platnost protiopatření reagujících na americká cla, uvedla šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Původně měla začít platit od pondělí 14. července. Podle šéfky EK sedmadvacítka stále dává přednost vyjednávání, pokud jde o obchodní dohodu s USA.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Fiala požádal Fica, aby neblokoval balík protiruských sankcí

Premiér Petr Fiala (ODS) dopisem požádal předsedu slovenské vlády Roberta Fica (Smer), aby na úrovni Evropské unie neblokoval připravený osmnáctý balík protiruských sankcí. Uvedl, že je to důležité nejen kvůli ukrajinským civilistům, kteří čelí stále silnějšímu ruskému bombardování, ale také vzhledem ke společné historii a bolestné zkušenosti s agresivní politikou Moskvy a okupací.
před 15 hhodinami

EU a Indonésie po deseti letech jednání dosáhly shody na obchodní dohodě

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová oznámila, že po deseti letech vyjednávání dosáhla Evropská unie politické shody s Indonésií o obchodní dohodě. Obě strany tak podle šéfky Evropské komise vysílají silný signál o předvídatelném, dlouhotrvajícím partnerství založeném na důvěře a sdílených hodnotách. Indonéský prezident Prabowo Subianto hovořil „o strategickém průlomu.“
před 17 hhodinami

Snažíme se USA vysvětlit, jak cla poškodí průmysl obou stran, přiblížil Vlček

Po oznámení třicetiprocentních cel Spojenými státy pro dovoz z Evropské unie zůstává pro sedmadvacítku prioritou dohoda. Součástí strategie je podle českého ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) také věcně na číslech vysvětlovat, jak může zavedení tarifů poškodit průmysl Unie i USA. Řekl to České televizi na pracovní cestě po Asii.
před 18 hhodinami
Načítání...