České dráhy modernizují. Na trať poprvé vyrazila nová souprava RegioFox

8 minut
Události: Nová souprava RegioFox poprvé na trati
Zdroj: ČT24

Zatím ve zkušebním provozu na koleje poprvé vyjela nová souprava Českých drah RegioFox. Sloužit bude na neelektrifikovaných tratích a nahradí dosluhující RegioNovy. Kromě většího komfortu mají nové vlaky řešit i nedostatek vozidel v regionech. Právě kvůli tomu platí České dráhy v některých krajích milionové pokuty – nejčastěji proto, že nasazují starší vagony, než mají ve smlouvě. Nových souprav nakoupí dopravce zatím celkem 78 za téměř sedm miliard korun. Podle národního dopravce jde o jednu z nejvýraznějších změn v regionální dopravě na železnici za poslední roky.

První cestující soupravou RegioFox v úterý vyjeli ze středočeského Rakovníka. Jde o znatelné omlazení vozového parku ve středních Čechách. Nejmladší soupravě je nyní jedenáct let. Nový RegioFox bude jezdit na dvou tratích mezi Rakovníkem, Berounem a Rudnou. Zatím je nasazená jedna souprava. Do konce léta jich ve středních Čechách bude jezdit dalších pět. Všech 78 nasadí České dráhy do čtyř let.

V dalších měsících zamíří nové soupravy také na Vysočinu nebo do Královéhradeckého, Pardubického, Jihočeského a Plzeňského kraje. „My chceme postupně, to jest do roku 2029, obměnit celý vozový park tak, aby vozidla z konce sedmdesátých let úplně vymizela z kolejí v rámci Pardubického kraje,“ sdělil hejtman Martin Netolický (ČSSD). RegioFoxy v kraji vyjedou ještě letos v září. Pokud se osvědčí, mohou jich České dráhy nakoupit až 160.

„My jsme se v minulosti soustředili především na elektrické jednotky pro regionální tratě, ale také pro dálkové tratě. Teď jsou na řadě motorové jednotky,“ řekl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Podle strojvedoucího Aleše Chytrého je souprava schválena na rychlost 120 kilometrů za hodinu. Na své trati nicméně může jet maximálně sedmdesátikilometrovou rychlostí. Jedna souprava pro 210 lidí vyjde na sto milionů korun. Vozy mají klimatizaci, zásuvky, Wi-Fi, místa pro kola i vozíčkáře – podle dopravce komfort 21. století. Soupravu si první den provozu pochvalovali i cestující. Ti se dnes na regionálních tratích setkávají se soupravami různého stáří i vybavení. A komfort není vždy takový, jaký by si přáli.

Nové jednotky RegioFox mají být součástí velké obměny vlaků na regionálních a lokálních tratích. České dráhy s nimi chtějí nahradit třeba jednotky typu RegioNova, tedy řadu 814 – ty se přitom modernizovaly ještě v roce 2012. Podobně mají nové soupravy nahradit i motorové vozy řady 843, které se vyráběly ve druhé polovině 90. let. Nejsou tedy ještě ani hranici třicetileté minimální životnosti. Běžně přitom železniční technika vydrží ještě mnohem déle.

Turistické linky

V regionální dopravě jsou prakticky všechny spoje dotované. Kilometr jízdy podobně velkého, staršího vlaku nyní stojí kolem 150 korun. Z toho se musí zaplatit nafta, personál, poplatky za použití kolejí nebo také odpisy a údržba. Amortizace nového vlaku vyjde v typickém případě na dalších třicet korun za kilometr. Navíc jsou obvykle těžší, díly dražší a dopravce si na nákup musí půjčovat – to může přidat k ceně dalších zhruba třicet korun. A tyto náklady chce obvykle proplatit po krajských samosprávách.

I proto se některé kraje zkoušejí vydávat opačným směrem. Například Ústecký kraj si prosadil vlaky aspoň na polovině málem zrušené trati z Děčína do Oldřichova. O víkendech a svátcích provozuje celou síť turistických linek, na nichž jezdí vesměs starší a levnější vozidla. Provoz ukazuje, že toto spojení smysl má – motoráky jezdí o víkendech většinou více než z poloviny plné. Přes čtyřicet let starý interiér lidem nevadí, spíš naopak – pro spoustu cestujících má železnice větší kouzlo právě takto.

„Máme příklad jedné tratě v Jihočeském kraji, kde osobní vlaky jezdí padesátkou a tahají za sebou dva přívěsy z 810. Kupodivu je to jedna z nejúspěšnějších linek regionální dopravy, aniž by byla nízkopodlažní, aniž by tam byla Wi-Fi. Když jede rodina s dětmi na výlet, nezvolí autobus. Buď pojede autem, nebo vlakem,“ řekl Jan Šatava z dopravní společnosti Railway Capital.

A pak je tu ekonomický aspekt. Turistické linky jezdí typicky za ceny od 120 do 160 korun za kilometr, přitom u víkendové dopravy by měly být náklady spíš vyšší. Je to právě díky účetně už odepsaným motorákům. Ty jsou navíc daleko úspornější na palivo.

Za víkendový provoz jedenácti vlakových linek dá Ústecký kraj asi patnáct milionů korun ročně – za všechny ostatní vlaky dá sedmdesátkrát tolik. I proto se koncept pomalu šíří i do dalších krajů. A vyloučený není ani vznik nízkonákladového dopravce. Jen vhodných vozidel už ubývá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na severu Čech platila výstraha před ledovkou

Na severu Čech se mohla v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ten varoval před úrazy a komplikacemi v dopravě. Během noci na neděli má riziko mrznoucích srážek pominout.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Lidé po Vánocích vyrazili za sportem. Nejen na hory, ale i do měst

Mnozí lidé volné dny využívají k aktivnímu odpočinku – a to nejen na horách, ale i ve městech. Třeba v Praze zájemci už po sedmnácté využívají akci Týden sportu zdarma. Vybírat mohou ze čtyř desítek možností, mezi nimiž nechybí plavání, tenis nebo tanec. Organizátoři doporučují si místo rezervovat. V Ostravě je pak bezplatně přístupné Vánoční kluziště a v Brně mají zase k dispozici Masarykův okruh běžci i pěší.
před 7 hhodinami

Od ledna stoupnou živnostníkům odvody, vzrostou i daně z tabáku a alkoholu

Daňové změny a úprava odvodů od ledna dopadnou hlavně na živnostníky. Minimální sociální odvody se jim mají dočasně zvýšit o 960 korun a zdravotní o zhruba 160 korun měsíčně. Důvodem je především úsporný balíček, který v minulém volebním období prosadil kabinet Petra Fialy (ODS). Koalice ANO, SPD a Motoristů chce růst poslaneckým návrhem zpomalit se zpětnou platností. Od ledna platí také změny u paušální daně a vzroste i spotřební daň na tabák a alkohol.
před 9 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 20 hhodinami

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 23 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
26. 12. 2025

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
26. 12. 2025

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
26. 12. 2025
Načítání...