České dráhy modernizují. Na trať poprvé vyrazila nová souprava RegioFox

8 minut
Události: Nová souprava RegioFox poprvé na trati
Zdroj: ČT24

Zatím ve zkušebním provozu na koleje poprvé vyjela nová souprava Českých drah RegioFox. Sloužit bude na neelektrifikovaných tratích a nahradí dosluhující RegioNovy. Kromě většího komfortu mají nové vlaky řešit i nedostatek vozidel v regionech. Právě kvůli tomu platí České dráhy v některých krajích milionové pokuty – nejčastěji proto, že nasazují starší vagony, než mají ve smlouvě. Nových souprav nakoupí dopravce zatím celkem 78 za téměř sedm miliard korun. Podle národního dopravce jde o jednu z nejvýraznějších změn v regionální dopravě na železnici za poslední roky.

První cestující soupravou RegioFox v úterý vyjeli ze středočeského Rakovníka. Jde o znatelné omlazení vozového parku ve středních Čechách. Nejmladší soupravě je nyní jedenáct let. Nový RegioFox bude jezdit na dvou tratích mezi Rakovníkem, Berounem a Rudnou. Zatím je nasazená jedna souprava. Do konce léta jich ve středních Čechách bude jezdit dalších pět. Všech 78 nasadí České dráhy do čtyř let.

V dalších měsících zamíří nové soupravy také na Vysočinu nebo do Královéhradeckého, Pardubického, Jihočeského a Plzeňského kraje. „My chceme postupně, to jest do roku 2029, obměnit celý vozový park tak, aby vozidla z konce sedmdesátých let úplně vymizela z kolejí v rámci Pardubického kraje,“ sdělil hejtman Martin Netolický (ČSSD). RegioFoxy v kraji vyjedou ještě letos v září. Pokud se osvědčí, mohou jich České dráhy nakoupit až 160.

„My jsme se v minulosti soustředili především na elektrické jednotky pro regionální tratě, ale také pro dálkové tratě. Teď jsou na řadě motorové jednotky,“ řekl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Podle strojvedoucího Aleše Chytrého je souprava schválena na rychlost 120 kilometrů za hodinu. Na své trati nicméně může jet maximálně sedmdesátikilometrovou rychlostí. Jedna souprava pro 210 lidí vyjde na sto milionů korun. Vozy mají klimatizaci, zásuvky, Wi-Fi, místa pro kola i vozíčkáře – podle dopravce komfort 21. století. Soupravu si první den provozu pochvalovali i cestující. Ti se dnes na regionálních tratích setkávají se soupravami různého stáří i vybavení. A komfort není vždy takový, jaký by si přáli.

Nové jednotky RegioFox mají být součástí velké obměny vlaků na regionálních a lokálních tratích. České dráhy s nimi chtějí nahradit třeba jednotky typu RegioNova, tedy řadu 814 – ty se přitom modernizovaly ještě v roce 2012. Podobně mají nové soupravy nahradit i motorové vozy řady 843, které se vyráběly ve druhé polovině 90. let. Nejsou tedy ještě ani hranici třicetileté minimální životnosti. Běžně přitom železniční technika vydrží ještě mnohem déle.

Turistické linky

V regionální dopravě jsou prakticky všechny spoje dotované. Kilometr jízdy podobně velkého, staršího vlaku nyní stojí kolem 150 korun. Z toho se musí zaplatit nafta, personál, poplatky za použití kolejí nebo také odpisy a údržba. Amortizace nového vlaku vyjde v typickém případě na dalších třicet korun za kilometr. Navíc jsou obvykle těžší, díly dražší a dopravce si na nákup musí půjčovat – to může přidat k ceně dalších zhruba třicet korun. A tyto náklady chce obvykle proplatit po krajských samosprávách.

I proto se některé kraje zkoušejí vydávat opačným směrem. Například Ústecký kraj si prosadil vlaky aspoň na polovině málem zrušené trati z Děčína do Oldřichova. O víkendech a svátcích provozuje celou síť turistických linek, na nichž jezdí vesměs starší a levnější vozidla. Provoz ukazuje, že toto spojení smysl má – motoráky jezdí o víkendech většinou více než z poloviny plné. Přes čtyřicet let starý interiér lidem nevadí, spíš naopak – pro spoustu cestujících má železnice větší kouzlo právě takto.

„Máme příklad jedné tratě v Jihočeském kraji, kde osobní vlaky jezdí padesátkou a tahají za sebou dva přívěsy z 810. Kupodivu je to jedna z nejúspěšnějších linek regionální dopravy, aniž by byla nízkopodlažní, aniž by tam byla Wi-Fi. Když jede rodina s dětmi na výlet, nezvolí autobus. Buď pojede autem, nebo vlakem,“ řekl Jan Šatava z dopravní společnosti Railway Capital.

A pak je tu ekonomický aspekt. Turistické linky jezdí typicky za ceny od 120 do 160 korun za kilometr, přitom u víkendové dopravy by měly být náklady spíš vyšší. Je to právě díky účetně už odepsaným motorákům. Ty jsou navíc daleko úspornější na palivo.

Za víkendový provoz jedenácti vlakových linek dá Ústecký kraj asi patnáct milionů korun ročně – za všechny ostatní vlaky dá sedmdesátkrát tolik. I proto se koncept pomalu šíří i do dalších krajů. A vyloučený není ani vznik nízkonákladového dopravce. Jen vhodných vozidel už ubývá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Přihlášek na vysoké školy letos opět přibylo, roste zájem i o technické obory

Uchazeči o studium na českých vysokých školách letos opět podali více přihlášek než minulý rok. Někde je zájem rekordní, uvedly oslovené univerzity. Na Univerzitu Karlovu v Praze už přišlo o 4,5 procenta a na Masarykovu univerzitu v Brně o téměř pět procent přihlášek více než minulý rok. Největší nárůst, o šestnáct procent, zaznamenala Česká zemědělská univerzita v Praze.
před 30 mminutami

V Praze přibývá vykradených aut

Pražští policisté za poslední týdny řeší desítky případů vloupání do aut. Zloději si nejčastěji odnášejí peníze, autobaterie nebo světlomety. Hlavně v oblasti Jižního Města a Zahradního Města nebo na Vinohradech. Pachatele se většinou vypátrat nepodaří.
před 8 hhodinami

V kině i na Svatém Kopečku vzpomínali čeští věřící na papeže Františka

S papežem Františkem se v sobotu symbolicky rozloučili i čeští věřící, kteří nemohli vyrazit do Vatikánu. Někteří prostřednictvím mše, jiní sledováním televizního přenosu. V Brodku u Přerova promítali obřad v kině. Na Svatém Kopečku se konala pieta zároveň s národní poutí za hospice.
před 9 hhodinami

Pochod pro život zablokovali odpůrci akce

Z Hradčanského náměstí v Praze v sobotu vyšel Pochod pro život, akce měla podle pořádající organizace Hnutí pro život – sdružující odpůrce potratů – zlepšit povědomí o pomoci pro nečekaně těhotné ženy a vyjádřit jim podporu. Na Jungmannově náměstí se konala protestní akce, někteří z jejích účastníků následně zablokovali trasu pochodu. Hnutí pro život pak akci ukončilo. Na Palackého náměstí se zase konal pietní akt k uctění památky těhotných žen, které přišly o život kvůli zákazu interrupcí.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Papež dokázal sjednotit „rozkolísaný a rozdělený“ svět, řekl olomoucký arcibiskup

Blízkost, něha a soucit. To jsou slova, která si s papežem Františkem spojuje olomoucký arcibiskup Josef Nuzík. V rozhovoru s Josefem Kvasničkou po sobotním veřejném rozloučení s hlavou katolické církve ve Vatikánu vyzdvihl pontifikovu vlastnost sjednotit „rozkolísaný a rozdělený“ svět. Arcibiskup také věří, že styl papeže může přiblížit více lidí k církvi i k Bohu a doufá, že na něho naváže i papež budoucí.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Za co smí lékař požadovat poplatek

Za co je možné si u lékaře připlatit a za co už ne? To má upřesnit novela zákona o zdravotních službách, kterou čeká závěrečné schvalování ve sněmovně. Poskytovatelům péče výslovně zakazuje, aby za úkon hrazený pojišťovnou vybírali peníze i od lidí nebo je odmítli bez zaplacení registrovat. Za porušení zavádí postih. Řada poplatků je nelegální už dnes.
před 22 hhodinami

Začíná cyklistická sezona. Jaká pravidla je třeba na kole dodržovat?

Jarní počasí posledních týdnů už přivádí na české silnice ve vyšší míře cyklisty. Ti jsou podle policie v silničním provozu velmi zranitelnou skupinou. Jen za loňský rok se stalo 4315 havárií, jichž byli součástí. Pro jízdu na kole platí v tuzemsku řada pravidel. Cyklisté jsou totiž z hlediska zákona řidiči nemotorových vozidel. BESIP i policie upozorňují také na to, že ačkoliv je helma pro dospělé osoby na kole nepovinná, může zachraňovat životy.
před 22 hhodinami

Hrad Trosky a okolí už pociťují nápor fanoušků hry Kingdom Come

Více odpadků i problémy s parkováním. Na hrad Trosky v Českém ráji i do nedaleké obce míří díky oblíbené počítačové hře Kingdom Come 2 stále více turistů. Jak České televizi potvrdil starosta Troskovic Martin Svadbík, obec se na jejich nápor už připravuje. Plánují třeba vybudovat další parkovací místa. Posílí také hlídky na hranici přírodní rezervace Apolena, která se též ve hře objevuje. Vstup do ní je ale zakázaný.
před 23 hhodinami
Načítání...