České dráhy modernizují. Na trať poprvé vyrazila nová souprava RegioFox

8 minut
Události: Nová souprava RegioFox poprvé na trati
Zdroj: ČT24

Zatím ve zkušebním provozu na koleje poprvé vyjela nová souprava Českých drah RegioFox. Sloužit bude na neelektrifikovaných tratích a nahradí dosluhující RegioNovy. Kromě většího komfortu mají nové vlaky řešit i nedostatek vozidel v regionech. Právě kvůli tomu platí České dráhy v některých krajích milionové pokuty – nejčastěji proto, že nasazují starší vagony, než mají ve smlouvě. Nových souprav nakoupí dopravce zatím celkem 78 za téměř sedm miliard korun. Podle národního dopravce jde o jednu z nejvýraznějších změn v regionální dopravě na železnici za poslední roky.

První cestující soupravou RegioFox v úterý vyjeli ze středočeského Rakovníka. Jde o znatelné omlazení vozového parku ve středních Čechách. Nejmladší soupravě je nyní jedenáct let. Nový RegioFox bude jezdit na dvou tratích mezi Rakovníkem, Berounem a Rudnou. Zatím je nasazená jedna souprava. Do konce léta jich ve středních Čechách bude jezdit dalších pět. Všech 78 nasadí České dráhy do čtyř let.

V dalších měsících zamíří nové soupravy také na Vysočinu nebo do Královéhradeckého, Pardubického, Jihočeského a Plzeňského kraje. „My chceme postupně, to jest do roku 2029, obměnit celý vozový park tak, aby vozidla z konce sedmdesátých let úplně vymizela z kolejí v rámci Pardubického kraje,“ sdělil hejtman Martin Netolický (ČSSD). RegioFoxy v kraji vyjedou ještě letos v září. Pokud se osvědčí, mohou jich České dráhy nakoupit až 160.

„My jsme se v minulosti soustředili především na elektrické jednotky pro regionální tratě, ale také pro dálkové tratě. Teď jsou na řadě motorové jednotky,“ řekl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.

Podle strojvedoucího Aleše Chytrého je souprava schválena na rychlost 120 kilometrů za hodinu. Na své trati nicméně může jet maximálně sedmdesátikilometrovou rychlostí. Jedna souprava pro 210 lidí vyjde na sto milionů korun. Vozy mají klimatizaci, zásuvky, Wi-Fi, místa pro kola i vozíčkáře – podle dopravce komfort 21. století. Soupravu si první den provozu pochvalovali i cestující. Ti se dnes na regionálních tratích setkávají se soupravami různého stáří i vybavení. A komfort není vždy takový, jaký by si přáli.

Nové jednotky RegioFox mají být součástí velké obměny vlaků na regionálních a lokálních tratích. České dráhy s nimi chtějí nahradit třeba jednotky typu RegioNova, tedy řadu 814 – ty se přitom modernizovaly ještě v roce 2012. Podobně mají nové soupravy nahradit i motorové vozy řady 843, které se vyráběly ve druhé polovině 90. let. Nejsou tedy ještě ani hranici třicetileté minimální životnosti. Běžně přitom železniční technika vydrží ještě mnohem déle.

Turistické linky

V regionální dopravě jsou prakticky všechny spoje dotované. Kilometr jízdy podobně velkého, staršího vlaku nyní stojí kolem 150 korun. Z toho se musí zaplatit nafta, personál, poplatky za použití kolejí nebo také odpisy a údržba. Amortizace nového vlaku vyjde v typickém případě na dalších třicet korun za kilometr. Navíc jsou obvykle těžší, díly dražší a dopravce si na nákup musí půjčovat – to může přidat k ceně dalších zhruba třicet korun. A tyto náklady chce obvykle proplatit po krajských samosprávách.

I proto se některé kraje zkoušejí vydávat opačným směrem. Například Ústecký kraj si prosadil vlaky aspoň na polovině málem zrušené trati z Děčína do Oldřichova. O víkendech a svátcích provozuje celou síť turistických linek, na nichž jezdí vesměs starší a levnější vozidla. Provoz ukazuje, že toto spojení smysl má – motoráky jezdí o víkendech většinou více než z poloviny plné. Přes čtyřicet let starý interiér lidem nevadí, spíš naopak – pro spoustu cestujících má železnice větší kouzlo právě takto.

„Máme příklad jedné tratě v Jihočeském kraji, kde osobní vlaky jezdí padesátkou a tahají za sebou dva přívěsy z 810. Kupodivu je to jedna z nejúspěšnějších linek regionální dopravy, aniž by byla nízkopodlažní, aniž by tam byla Wi-Fi. Když jede rodina s dětmi na výlet, nezvolí autobus. Buď pojede autem, nebo vlakem,“ řekl Jan Šatava z dopravní společnosti Railway Capital.

A pak je tu ekonomický aspekt. Turistické linky jezdí typicky za ceny od 120 do 160 korun za kilometr, přitom u víkendové dopravy by měly být náklady spíš vyšší. Je to právě díky účetně už odepsaným motorákům. Ty jsou navíc daleko úspornější na palivo.

Za víkendový provoz jedenácti vlakových linek dá Ústecký kraj asi patnáct milionů korun ročně – za všechny ostatní vlaky dá sedmdesátkrát tolik. I proto se koncept pomalu šíří i do dalších krajů. A vyloučený není ani vznik nízkonákladového dopravce. Jen vhodných vozidel už ubývá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V pražském Motole odstranili nádor v plicích díky 3D modelu

Trojrozměrný model jako pomůcka hrudních chirurgů pro plánování operace. Na milimetr přesně dokáže zobrazit, kde se nachází nádor. Díky tomu ho pak lékaři můžou šetrněji odstranit. 3D vizualizaci využili v pražském Motole zatím u dvou pacientů. Počítají ale, že ji do budoucna budou používat mnohem častěji.
před 4 hhodinami

„Tak, jsem svobodný. Fajn.“ Před 90 lety abdikoval TGM

Přesně před 90 lety abdikoval prezident Tomáš Garrigue Masaryk. První hlava československého státu se v polovině třicátých let minulého století potýkala se zdravotními problémy i s hledáním svého nástupce, kterým se nakonec stal Edvard Beneš.
před 5 hhodinami

Turek nemá podle Šebelové ve vládě co dělat. Je to klasický politik emotivního rázu, míní Foldyna

Předsedkyně poslanců hnutí STAN Michaela Šebelová doufá, že kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek ve vládě nebude. Nemá na to podle ní morální kredit. „Pokud je opravdu Andrej Babiš (ANO) chlap a hne se v něm svědomí, tak Turkovo jméno nikdy na Hrad nepřinese, ale problém je v tom, že potřebuje hlasy Motoristů k nevydání,“ podotkla. Kdyby byl Turek tak špatným člověkem, nebude v Evropském parlamentu a nebude mít preferenční hlasy, jaké měl, řekl poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Domnívá se, že Turek je klasický politik, zřejmě emotivního rázu, který říká věci na rovinu. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Janou Peroutkovou debatovali také o vztazích USA a Evropy nebo o ruské invazi na Ukrajinu.
před 5 hhodinami

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
před 5 hhodinami

Vláda Andreje Babiše se v pondělí ujme moci

Česko bude mít od pondělního rána novou vládu. Prezident Petr Pavel jmenuje zatím patnáctičlenný kabinet Andreje Babiše (ANO). Ten vystřídá končící kabinet Petra Fialy (ODS). Většinu ve vládě získá vítěz říjnových voleb, hnutí ANO. Kromě křesla premiéra bude mít osm ministrů. Tři členy kabinetu zatím obsadí Motoristé a stejný počet i hnutí SPD. Koaliční smlouva sice garantuje Motoristům celkem čtyři posty. Šéf strany Petr Macinka ale bude dočasně spravovat dva resorty, a to zahraničí a životního prostředí. Filipa Turka Babiš kvůli zdravotním problémům nenavrhl. Prezident ho do ministerské funkce jmenovat nechce.
před 5 hhodinami

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 8 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 9 hhodinami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 9 hhodinami
Načítání...