Do silniční novely míří poslanecké úpravy. Pře bude třeba o odebírání řidičáku za rychlost

Události: Pozměňovací návrhy silniční novely (zdroj: ČT24)

Konec odebírání řidičského oprávnění za rychlost, kumulace trestů i volání policie při zastavení na dálnici patří mezi část změn, které poslanci hospodářského výboru prosazují do novely silničního zákona. Předlohu v úterý čeká druhé čtení. Obecně zpřísňuje pokuty, upravuje bodový systém a zavádí pravidla pro začínající řidiče. Podle ministerstva dopravy jsou dodatečně navržené úpravy v rozporu s bezpečností provozu.

Řidičům, kteří výrazně překračují rychlost, mají dle novely hrozit vysoké sankce. Poslanec Radek Koten (SPD) se ale domnívá, že odebrání řidičského průkazu na místě není v řadě případů důvodné. Jeho pozměňovací návrh proto mluví o tom, že „jde o přestupek, jehož společenská škodlivost je variabilní, dle okolností, jak byl spáchán“.

Podle organizace BESIP dbající na bezpečnost dopravy ale i v tomto případě existují hranice. „Pokud řidič jede 90 v obci nebo překračuje až o 50 a více kilometrů v hodině mimo obec, je to úmyslné. On ví, co dělá, není debata o tom, že by to udělal omylem,“ domnívá se ředitel BESIP Tomáš Neřold.

Koten navrhuje zrušit také kumulaci sankcí. A sporné jsou podle něj i dopravně psychologické pohovory u začínajících řidičů, kteří se ve lhůtě dvou let takzvaně vybodují. Pro ně má platit snížená hranice šesti bodů. „Myslím si, že psycholog není schopen posoudit jaké dovednosti má, co se týká řízení vozidla a popřípadě dodržování předpisů, takže z tohoto důvodu je to tam vypuštěno,“ uvedl Koten.

Podle odborníků je však psychologický pohovor přínosný z jiných důvodů. „Potřebujeme cílit na jeho chování, aby si uvědomil kde má limity, kde je riziko,“ uvedl Neřold.

„Je jen otázka času, kdy dojde k nehodě. A nehoda mívá dlouhodobý dopad nejen na viníka, ale i na poškozené a na široké sociální okolí,“ doplnil dopravní expert z Vize 0 Roman Budský.

Zastavení na dálnici

Další pozměňovací návrh se týká zastavení na dálnici. Kamiony nebo osobní auta občas na dálnicích zastaví v místech, která pro to nejsou určená. V takovém případě mají jejich řidiči povinnost situaci oznámit policii. „Nám to vychází na čtyři až pět vozidel za den,“ přiblížila počet případů vedoucí oddělení dálnice D10 Petra Vališová.

Policisté k nim poté vyrazí a místo pomocí své techniky bezpečně zajistí. Jeden z pozměňovacích návrhů k silničnímu zákonu říká, že by řidiči nemuseli policisty volat na místo, pokud by byli schopni své auto neprodleně odstranit. „To znamená ve velmi nouzovém případě, že si potřebuji odskočit nebo se dítěti vzadu dělá zle a jen mu potřebuji dát sáček před pusu. V těchto velmi krátkých situacích je to nadbytečné,“ uvedl ředitel strategie Ústředního automotoklubu České republiky Ivan Ivančo.

Pozměňovací návrhy tak naznačují, že novela silničního zákona bude ve sněmovně terčem řady poslanců. Ministerstvo dopravy ale věří, že se podaří základní parametry schválit a novela začne platit v lednu 2024.