Zájem o služby organizací pro oběti domácího násilí roste. Zřizují novou telefonní linku a rozšiřují týmy

Počet klientů center poskytujících pomoc obětem domácího násilí roste. Už v září tohoto roku evidovala nezisková organizace Persefona větší počet klientů než za celý rok 2020. Před sílící epidemií covidu se i další centra jistí zavedením nové telefonní linky, krizového plánu pro další vlnu covidu-19 a nabíráním nových sociálních pracovníků. ČT to potvrdily tři oslovené organizace.

Nezisková organizace Persefona eviduje výrazný nárůst klientů. „Od začátku roku 2021 jich už v září bylo 469. To je víc než za celý rok 2020, kdy jich přišlo celkem 458,“ potvrdila ředitelka Persefony Jitka Čechová. „Rozšiřujeme tým o novou terapeutku a v novém roce o právníka, vychází to ze strategického plánu organizace. V současné době jednáme i o využívání služeb platformy Nenech to být,“ uvedla Čechová.

Klienti mohou i v případě nepříznivých covidových podmínek využívat aplikaci Bright sky, poradenství přes chat, telefon, on-line schůzky a pokud to bude možné i formou osobní konzultace, a to podle pravidel vyplývajících z vládních opatření. „V omezené míře plánujeme i využívání služeb dobrovolníků. To ale není jednoduché zajistit, jelikož je vhodné, aby služby, které nabízíme, zprostředkovávali odborníci z oblasti práva, psychologie a sociální práce,“ doplnila Čechová.

I Centrum nové naděje zaznamenává vyšší zájem o poradenství. „V září a říjnu 2021 evidujeme o třicet procent více konzultací oproti předchozím měsícům. Lidé se vrátili z dovolených, začala škola, a tedy i oni mají čas a prostor řešit své potíže,“ uvedla ředitelka Centra nové naděje Martina Damková. V krizové situaci bude Centrum rozšiřovat linku pomoci a prodlužovat pracovní dobu na telefonní lince.

Také ROSA centrum pomáhající obětem domácího násilí reaguje na zvyšující se čísla nakažených covidem-19. Zavedla novou telefonní linku a přijme další zaměstnance. „Máme nově zřízenou bezplatnou linku 800 60 50 80 a novou sociální pracovnici. Linka zatím funguje jen v pracovní době organizace. Díky získání Norského grantu ale budeme přijímat koncem letošního roku dalších šest odborných sociálních pracovnic, tak, aby provoz linky mohl fungovat nonstop,“ sdělila Prokopová.

Lockdown

Podle spoluzakladatelky centra ROSA Zdeny Prokopové může domácího násilí ještě výrazně přibýt. Nárůst podle ní může kopírovat charakter předchozích covidových vln a v domácím prostředí může nastat podobný scénář. „Bohužel se situace může znovu opakovat, a to kvůli důsledkům nemoci covid-19,“ uvedla.

Lockdown byl podle Prokopové hlavním hybatelem vysokých čísel. „Oběti domácího násilí se vyskytly v situaci, kdy často kvůli nemoci, či práci přes home office byly v domácím prostředí se svými násilnými partnery. I ti se ocitli v situaci, kdy přišli o práci, či pracovali z domova. K růstu v napětí v rodinách přispěla i nejistota udržení zaměstnání a strach z vývoje epidemie, podobná situace může znovu nastat.“

„Pokud nastane dramatická situace, zavedeme práci ve dvou týmech, které se budou střídat v poradně. Fungovat dál bude i utajený azylový dům. Kromě SOS linky bude k dispozici i poradenství na chatu, e-mailu, probíhat budou Facebook i Skype konzultace,“ dodává Prokopová.