Prahou projely historické tramvaje, připomínaly 130 let od zahájení elektrické dopravy

Ulicemi Prahy v neděli projel průvod tramvají. Na cestu metropolí, která připomněla 130 let od zahájení provozu první elektrické tramvajové trati v českých zemích, vyrazilo 13 muzejních i současných vozů. Svézt se jimi mohly čtyři stovky dopravních nadšenců. Fanoušci lemovali i trasu od Hradu přes centrum na Letnou. Akci uspořádal pražský dopravní podnik.

„Vybírali jsme podle toho, aby byly zastoupeny všechny hlavní typy, které v Praze jezdily, ať už za monarchie, za první republiky i po válce a v současné době. První dvě soupravy jsou naprosto unikátní. Vůz 18 je z Plzně, souprava 109 a 526 je muzejní, takže ta jezdí jednou za deset let,“ řekl vedoucí jednotky historických vozidel dopravního podniku Petr Malík.

Elektrickou tramvají se Pražané svezli poprvé v sobotu 18. července 1891. Trať vedla od letenského zámečku k severnímu vchodu do Stromovky. Projektoval ji vynálezce František Křižík. Trasa měřila původně 766 metrů, později se prodloužila na 1,4 kilometru.

Začátek nedělní cesty byl ve smyčce Královka v Bělohorské ulici. Tramvaje se tam začaly řadit v 7:15. Před startem, který byl o hodinu později, si vozy prohlédly desítky nadšenců. Ti na tramvajovou kolonu čekali na místech podél celé trasy kolem Hradu na Klárov, ze stanice Malostranská na Staroměstskou a po nábřeží na Palackého náměstí. Vozy pak zamířily na Karlovo náměstí a dál na Václavské náměstí, Masarykovo nádraží, na Dlouhou třídu a na Letnou.

V čele jela nejstarší evropská provozuschopná elektrická tramvaj z roku 1899, následovaly vozy z roku 1901 a 1908. Nechyběly tramvaje z 50. a 60. let či ty současné. Jízdenka stála 50 korun. Ve fanshopu pražského dopravního podniku si zájemci mohli vybrat, kterým vozem chtějí jet.

Zbylé lístky, které se neprodaly on-line, mohli zájemci získat ráno od průvodčích. Místa byla ale už jen v nových soupravách. Nevšední zážitek ale měli i tito cestující. Tramvaje totiž projely kolem hlavních památek a významných budov. Míjely Hradčany, Rudolfinum, Karlův most, Tančící dům či secesní Obecní dům. Doprava v metropoli se kvůli průvodu neomezila.

Jízda skončila na Letenském náměstí v 9:20. „Tehdy se první tramvaj Františka Křižíka rozjela a řidič Fiala zamířil ke královské oboře,“ uvedl Malík.

Na slavnostní jízdu navázalo u letenského zámečku otevření naučné stezky o bývalé první elektrické dráze a první pražské lanovce, která vedla od Vltavy na Letnou. Nedaleko technického muzea zájemci najdou pod lipami v trávě kus kolejí a malou pamětní desku, která zahájení provozu před 130 lety připomíná.

„Je škoda, že většina Pražanů ani neví, kde se začala psát historie této významné dějinné události. Byla to první elektrická tramvajová dráha v českých zemích,“ uvedl historik Pavel Fojtík. Podle něj je v archivu uložen výpravní list se záznamem o první jízdě.

Provoz na této první elektrifikované trase z Letné do Stromovky skončil 15. srpna 1900. Za deset sezon se tu přepravilo přes 593 tisíc cestujících. První tramvaje začaly v Praze jezdit roku 1875, tehdy je táhlo koňské spřežení.